Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

Architectuur Dichterbij

31 december 2018 - 30 december 2024

Home

Fotocollectie

Maquettefoto uit het dossier Uitbreiding van Schiphol, 1959-1961. Archief E. Hartsuyker en L. Hartsuyker-Curjel. Foto Johannes Schwartz.

Van familiekiekjes, vakantiealbums en snapshots van studiereizen en bouwplaatsen, tot het werk van gerenommeerde (architectuur)fotografen als Cas Oorthuys, Jan Versnel en Jaap d’Oliveira: de honderdduizenden foto’s uit de Rijkscollectie – afkomstig uit de ongeveer zevenhonderd architectuurarchieven die het instituut beheert – zijn door architecten gemaakt, verzameld of verkregen uit opdrachten. Ze zijn gebruikt ter verslaglegging, als communicatiemiddel, publicatiemateriaal of inspiratiebron, of zijn onderdeel geweest van het ontwerpproces. Er zijn foto’s waarop is getekend en geschreven, of foto’s die zijn gebruikt in collages of ontwerptekeningen. Een even grote verscheidenheid zien we terug in het materiaal: van dia tot digitaal, van zoutdruk tot moderne kleurenafdruk, en van foto’s in topconditie tot foto’s die zijn verkleurd, gescheurd, opgerold, beschreven of beplakt.

Noodgebouw warenhuis Hirsch & Cie, Leidseplein in Amsterdam, 1910; Post- en telegraafkantoor, Neude in Utrecht, 1917-1921; onbekend werk van anderen. Archief J. Crouwel. Er is een veelheid aan historische en moderne fotografische procedés in de archieven te vinden. Deze foto’s uit het archief van J. Crouwel zijn een voorbeeld van de experimenten met nieuwe ontwikkelingen die aan het begin van de twintigste eeuw plaatsvonden op het gebied van fotografie. Foto Johannes Schwartz.

Waalse Kerk in Haarlem, 1955-1965. Archief A.A. Kok en Y. Kok. Op beide foto’s is chemische schade zichtbaar in de vorm van verkleuring. Dit type schade wordt altijd geregistreerd, ook als er niet direct wordt gerestaureerd, zodat op een later moment alsnog voor behandeling kan worden gekozen. De kans is vrij klein dat de schade verergert, omdat de foto’s in een stabiel en koel klimaat worden bewaard. Foto Johannes Schwartz.

Maquette en bouw Montessorischool in Rotterdam. Archief J. Verhoeven. Vochtschade kan in extreme gevallen leiden tot schimmels. In dit geval is uit testen geen schimmel naar voren gekomen, maar er is wel sprake van verkleuring en vervorming door het vocht. Foto Johannes Schwartz.

Stofmap met foto’s uit het dossier Kantoorgebouwen voor het Oei Tong Ham Concern aan de jl. Kepodang in Semarang, 1930. Archief Bwan Tjie Liem. De foto’s in dit dossier zijn gemaakt om het bouwproces te documenteren. Foto Johannes Schwartz.

Entree van De Bijenkorf in Rotterdam, van architect W.M. Dudok, 1930. Archief J.G. Wattjes. Daarnaast het vooraanzicht van een masker, uit het dossier Decorontwerp en Theatervormgeving. Archief H.Th. Wijdeveld. Foto Johannes Schwartz.

Gebruikssporen

Alle fotoafdrukken uit de Rijkscollectie worden geconserveerd, geregistreerd, gedigitaliseerd en, waar nodig, gerestaureerd. Foto’s zijn gevoelig voor omgevingsfactoren als licht, temperatuur en luchtvochtigheid, en daardoor uitermate kwetsbaar. Hoewel de meeste schade onomkeerbaar is, kan het terugdringen van fysiek gebruik door digitalisering en het correct verpakken en bewaren (chemische) verouderingsprocessen wel vertragen. In urgente gevallen, waarbij het object een risico vormt voor aangrenzende objecten of niet gedigitaliseerd of gehanteerd kan worden, wordt het stuk gerestaureerd, maar komt de nadruk te liggen op conservering. Daarbij spelen verschillende vragen en dilemma’s een rol. Hoe gaan we bijvoorbeeld om met foto’s die samen met ander materiaal op een paneel gemonteerd zijn, of met foto’s die sporen vertonen van eerdere restauraties?

Kenmerkend voor de collectie van het Nieuwe Instituut zijn de gebruikssporen op foto’s, zoals stickers en aantekeningen, die iets vertellen over de context waarin het object door de archiefvormer is gemaakt of verzameld, of over hoe het gefunctioneerd heeft in de architectonische praktijk. Dat zijn sporen die je niet wilt ‘uitwissen’, maar die wel specifieke eisen stellen aan de conservering.

Fotomontage met woontoren Kijkduin, 1983. Archief Carel Weeber. In dit dossier zitten meerdere fotomontages waarin Weeber zijn getekende ontwerp voor de woontoren in een foto van de omgeving heeft geplaatst. Foto’s worden zo onderdeel van het ontwerpproces. Foto Johannes Schwartz.

Foto’s in een houder van paperclips, 1971-2003. Archief Teun Verstand. Het karton is naar alle waarschijnlijkheid niet geschikt voor contact met het fotografisch materiaal en de paperclips kunnen gaan roesten. Toch is het te overwegen de foto’s in deze vorm te bewaren, omdat de archiefvormer, architect Teun Verstand, het op deze specifieke manier heeft gedaan. Foto's Johannes Schwarz.

Maquette van het Scheepvaarthuis van architect J.M. van der Mey. Foto Pieter Oosterhuis. Archief Architectenbureau Van Gendt en Zonen. Wanneer foto’s bevestigd zijn op een secundaire drager, kan het goed zijn dat deze gemaakt is van materiaal dat hier eigenlijk niet geschikt voor is. Foto Johannes Schwartz.

Straatgezicht uit het dossier Uitbreidingsplan Almelo. Archief Auke Komter. Het raster op deze foto is waarschijnlijk aangebracht om het afgebeelde precies na te kunnen tekenen en vervolgens op de tekeningen verder te kunnen werken aan het ontwerp. Foto Johannes Schwartz.

Verbouwing winkelpand in Haarlem, 1934. Archief G.M.H. Holt. Alle foto’s met een papieren drager worden geregistreerd, gedigitaliseerd, geconserveerd en waar nodig gerestaureerd. Vervormde of, zoals hier, gevouwen (secundaire) dragers hebben tijdens het hanteren soms extra aandacht nodig en worden apart gedigitaliseerd. Foto Johannes Schwartz.

Waarde van de fotocollectie

Het is voor het eerst dat deze fotocollectie nu op een grondige manier in kaart wordt gebracht, waardoor een duidelijker beeld ontstaat van de gebruikte materialen en technieken, en wat de enorme inhoudelijke en materiële diversiteit nogmaals bevestigt. De collectie werd lange tijd gezien als een secundaire bron, ter ondersteuning of illustratie van ontwerptekeningen of -opvattingen, maar ook de waarde van de collectie als primaire bron en betekenisdrager wordt steeds beter zichtbaar.

Lees ook

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.