New Store
Stel je voor: een winkel die het milieu niet belast, maar juist bijdraagt aan het behoud ervan. Met New Store heroverweegt Nieuwe Instituut het begrip ‘product’ en onderzoeken we alternatieve manieren van uitwisseling. Na twee pop-up filialen, de eerste tijdens Dutch Design Week 2023 en een tweede tijdens Milan Design Week 2024, is pop-up 3.0 nu te bezoeken in de foyer van het Nieuwe Instituut. Daarnaast presenteren we een vierde pop-up tijdens Paris Design Week 2025.
New Store onderzoekt hoe een winkel uiteindelijk volledig regeneratief kan zijn. Hoewel dit nu nog niet lukt, fungeren de New Store pop-ups als testlocaties waar ideeën en voorstellen van ontwerpers in de praktijk gebracht worden. Samen met externe partners verkent de pop-ups wat het betekent om op een volledig regeneratieve manier te ontwerpen, produceren en kopen.
Als bezoeker en potentiële klant kunnen we je hulp goed gebruiken om het concept van regeneratief winkelen verder te ontwikkelen. Naast winkelen in de pop-up store kun je ook bijdragen door deel te nemen aan een workshop, interview of activiteit. Wat we tijdens dit proces leren, nemen we mee in de verdere ontwikkeling van New Store.
Over New Store
Met het meerjarige project New Store onderzoekt het Nieuwe Instituut, in samenwerking met de Internationale Architectuur Biennale Rotterdam (IABR) en The Seeking State hoe retail op termijn positief zou kunnen bijdragen aan ecologische en maatschappelijke processen. De ‘niet-extractieve’ manier van werken, die geen waarde onttrekt, uitbuit of uitput, is nog maar een eerste stap in een langer traject. De gehele route naar regeneratie loopt van de huidige fase van uitbuiting via herstel en behoud naar uiteindelijk verbetering. Het is de ambitie van New Store om naar die verbetering toe te werken door regeneratief ontwerp en regeneratieve retail uit te proberen en in praktijk te brengen. Hoe kan dat eruit zien? Nieuwe Instituut roept ontwerpers en makers op om mee te denken in het anders vormgeven van producten, winkels en uitwisseling.
Eerdere pop-ups zijn New Store 1.0, gepresenteerd in Residency for the People tijdens Dutch Design Week 2023, en New Store 2.0, waarbij het projectteam op zoek ging naar alternatieve waardeketens tijdens Milan Design Week 2024.
In de ontwikkeling van het project New Store is er samengewerkt met de Internationale Architectuur Biennale Rotterdam (IABR), The Seeking State, New Order of Fashion, Residency for the People, Temporiuso, Ferrari Fashion School, BlueCity, Central Saint Martins van de University of Arts London, het Centre for Economic Transformation van de Hogeschool van Amsterdam, Innofest, Hogeschool Rotterdam, WIllem de Kooning Academie, evenals uiteenlopende individuele onderzoekers en ontwerpers. Het project is mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Rotterdam.