New Store
Nieuwe Instituut stelt zich een winkel voor die het milieu niet schaadt, maar juist bijdraagt aan een evenwichtige en gezonde leefomgeving. Tijdens de Milan Design Week van 2024 presenteerde het instituut met New Store 2.0 het tweede tijdelijke filiaal waarin we daarmee experimenteren. Vanuit een pop-up in cultuurcentrum Stecca 3 probeerden we van 16-21 april alternatieve vormen van uitwisseling uit. Kan een winkel de planeet helpen om leven te ondersteunen, in plaats van de natuurlijke hulpbronnen en voorzieningen alleen maar op te maken en uit te putten? Kan winkelen ooit bijdragen aan de regeneratie van de levende wereld? New Store 2.0 verkent een nieuwe waardeketen, een nieuwe stap in de richting van dat regeneratieve toekomstscenario.
New Store kijkt in het Milanese experiment met een frisse blik naar het mogelijke functioneren van de winkel van de toekomst. Het blijft niet bij een hypothetisch voorstel; we gaan daadwerkelijk aan de slag met een nieuwe waardeketen waarin we in deze editie menselijk haar ‘oogsten’. Klanten worden uitgenodigd voor een gratis knipbeurt, waarna hun afgeknipte haar tot garen wordt gesponnen dat in de meest uiteenlopende soorten textiel kan worden verwerkt.
De praktische demonstratie van het systeem brengt in de winkel lokale kapper Alberto Fucci, duurzame garenproducent Human Material Loop en ontwerper Woo Jin Joo – en natuurlijk jou, als klant – bij elkaar. Klanten van New Store zijn meer dan passieve consumenten. Ze leveren zelf de grondstoffen en zijn actief betrokken bij de ontwikkeling van het eindproduct.
Hoe gaat dat in zijn werk?
De proef van New Store 2.0 verloopt in twee fasen of onderdelen. Door binnen een nieuwe waardeketen samen te werken, zet New Store zich in voor een duurzame cyclus die op termijn zowel mensen als de planeet ten goede komt. Ondergewaardeerd ‘afval’ van een dienst of een bepaald product wordt een grondstof voor iets anders; consumenten worden makers.
- In New Store worden klanten in eerste instantie gratis geknipt door kapper Albert Fucci. De oogst van wat hij afknipt wordt ingezameld voor Human Material Loop, dat van al die haren en plukjes een duurzaam garen maakt. Als dit proces in de toekomst in het echt zou worden toegepast, zou de kapper natuurlijk door de klant betaald worden voor zijn dienstverlening en zou de garenproducent hem betalen voor het leveren van een grondstof. Mocht je trouwens uit privacyoverwegingen bezorgd zijn over het afstaan van organisch materiaal: het garen wordt op zo’n manier geproduceerd dat het DNA van de klant-leverancier niet langer identificeerbaar is.
- Of je jezelf er nu een frisse coupe hebt laten aanmeten of niet, je kunt in New Store vervolgens met kunstenaar Woo Jin Joo en andere klanten samenwerken aan een werk dat laat zien hoeveel potentie mensenhaar heeft als materiaal. Borduren met menselijk haar maakt op een heel directe manier invoelbaar hoe wij ons verhouden tot (menselijk) afval en dwingt deelnemers om zich over eventuele taboes en een reflex van walging heen te zetten. Bovendien vormt het gezamenlijke handwerken een aansprekende manier om het met elkaar te hebben over de ideeën die in New Store worden verkend.
New Store 2.0 productpartners
➝ Lees meerNew Store 2.0 ontwerp
➝ Lees meerDe pop-up in Milaan is deel van het langer lopende New Store-project dat het Nieuwe Instituut gebruikt om alternatieven te onderzoeken voor de bestaande productie-, verkoop- en consumptielogica. Waar dat toe zal leiden weten wij zelf ook nog niet precies. We roepen alle klanten van New Store op om ons het te helpen achterhalen!
New Store pop-up 2.0 is een samenwerking met het lokale multidisciplinaire cultuur-, advies- en planningsbureau Temporiuso (oprichters Isabella Inti en Giulia Cantaluppi) en mede mogelijk gemaakt door regeneratieve partner New Order of Fashion. New Store is een meerjarig onderzoeksproject dat ontwikkeld wordt in samenwerking met de Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam (IABR) en het cultuurconsultancy- en onderzoeksbureau The Seeking State.