Nieuwe Academie
Hoe zou een denkende, lerende stad eruitzien als alle bewoners betrokken waren bij de manier waarop die wordt vormgegeven en ingericht? Met de Nieuwe Academie benaderen initiatiefnemers het Nieuwe Instituut en filosoof Rosi Braidotti de stad Rotterdam met een alternatieve blik, als een kennisstad. Je zou Rotterdam als een archief vol levende kennis kunnen opvatten, waarvan we op het moment maar een fractie zien en gebruiken.
Kennis wordt overal om ons heen geproduceerd: in onszelf, tussen onze vingertoppen en schrijfgerei, in danszalen, onder de grond, in buurthuizen en belwinkels, op straten, in tuinen, langs rivieren en waar ook maar anders. Wanneer de stad zich richt op grote uitdagingen, zoals bijvoorbeeld klimaatverandering, wordt op dit moment eigenlijk maar een fractie van al deze kennis gebruikt. De Nieuwe Academie werkt aan gemeenschappelijke manieren waarop we kunnen leren hoe een rechtvaardige en duurzame stad vorm kan krijgen, wanneer er meer van die diverse menselijke en meer-dan-menselijke kennis wordt erkend, gewaardeerd en meegenomen.
Nieuwe Academie hanteert het concept van een distributed university, een opleidingsinstelling die niet vanuit een centrale campus of hoofdgebouw werkt, maar het onderwijs verplaatst naar plekken waar er vraag naar is, zodat het toegankelijker wordt. Als we ervan uitgaan dat er overal kennis wordt geproduceerd, moeten er ook uiteenlopende locaties en mensen bij worden betrokken. Het leren gebeurt aan deze academie dan ook niet in traditionele collegezalen, maar door de hele stad. Om de erkenning en verspreiding van alle kennis op een rechtvaardige, gelaagde, gedeelde en op samenwerking gebaseerde manier te kunnen aanpakken moeten we de verscheidenheid (laten) zien, belichamen en omarmen. Door de verschillende vormen van kennis in de stad samen te brengen met ontwerp, onderzoek, gemeenschapsvorming, activiteiten en trainingen, streeft de Nieuwe Academie naar een lokaal platform voor nieuwe manieren van leren om samen complexe uitdagingen aan te gaan.