Nieuwe Academie
Rotterdam als kennisstad
Hoe zou een denkende, lerende stad eruitzien als alle bewoners betrokken waren bij de manier waarop die wordt vormgegeven en ingericht? Met de Nieuwe Academie benaderen initiatiefnemers het Nieuwe Instituut en filosoof Rosi Braidotti de stad Rotterdam met een alternatieve blik, als een kennisstad. Je zou Rotterdam als een archief vol levende kennis kunnen opvatten, waarvan we op het moment maar een fractie zien en gebruiken.
Rotterdam als kennisarchief
Deze complexe en gelaagde relaties dragen eraan bij dat Rotterdam een rijk archief van levende kennis is, waarvan slechts een fractie zichtbaar is en gebruikt wordt. Dit project gaat ervan uit dat er veel meer kennis beschikbaar is, die kan bijdragen aan het creëren van een stad die beter functioneert voor en meer verbonden is met al haar inwoners. Als je deze ondervertegenwoordigde kennis meeneemt in de plannen voor stedelijke transformatie, wordt de kans op een inclusieve en duurzame ontwikkeling groter, wat recht doet aan het veelzijdige karakter van de stad Rotterdam. Hoe zou een cognitieve stad eruit zien als deze door alle burgers tezamen zou worden ontworpen?
Traditionele instellingen volstaan niet
De Nieuwe Academie werkt vanuit het idee dat kennis op verschillende plaatsen en door verschillende mensen wordt geproduceerd. Dit gebeurt meestal op een ongeorganiseerde manier en vaak zonder winstoogmerk. Het betekent dat traditionele kennisinstellingen als universiteiten, hogescholen en academies niet langer een monopolie hebben op de productie van kennis. Dit geldt eens te meer voor de zo belangrijke gebieden van digitale en informatietechnologie, klimaatbeleid en sociaaleconomische planning. Dit betekent dat als alleen traditionele institutionele kennis wordt gebruikt voor stedelijke ontwikkeling, slechts een deel van de stad erbij betrokken wordt.
Nieuwe Instituut is een interdisciplinaire organisatie met een nationaal en internationaal bereik, die stevig is verankerd in Rotterdam. Het instituut biedt een alternatieve plek voor de productie en verspreiding van kennis die niet beperkt is tot intellectuelen, docenten, onderzoekers en critici. Alle burgers kunnen bij het Nieuwe Instituut deelnemen aan een democratisch proces van het verzamelen en delen van informatie, het analyseren van gegevens, het creëren van verdedigbare kennisclaims en het kritisch evalueren van actuele ontwikkelingen en toekomstscenario’s.