Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

Open Space 2023

9 februari 2023 - 28 april 2023

Home

Irene Ha

Heeft een modemerk draagbare kledingstukken nodig om een overtuigende eigen wereld neer te zetten? Modeontwerper en kunstenaar Irene Ha experimenteert in het project Baby Blow Up met een alternatieve ontwerppraktijk. Als Baby Reni werkt ze aan een interdisciplinair soort mode zonder items die je kunt aantrekken.

Beeld: Irene Ha

Baby Blow Up

Volgens Ha legt de mode-industrie consumenten voortdurend gevoelens en denkbeelden voor waarmee ze de wereld van een merk worden binnengelokt. Als klanten moeten zij het gevoel krijgen dat ze bij die wereld willen horen. Je ziet de ideologieën waar merken voor staan niet alleen terug in de ontwerpen die ze verkopen, maar minstens zo sterk in de promotiebeelden die ze eromheen verspreiden. Baby Reni hergebruikt en vergroot die beeldtaal van pr en reclame om bezoekers mee te nemen in haar eigen creatieve universum.

Moet een merk draagbare items etaleren of kunnen we het merk ook geloven door alleen de wereld eromheen te ervaren, zonder de fysieke producten? Ideologieën worden niet altijd gedeeld met de consument via de ontwerpen, maar ook via visuele informatie die als PR circuleert. Door de taal van de (publieks)reclame te herinterpreteren, blaast Baby Reni deze ideologieën op en toont ze je haar eigen creatieve universum.

Over Irene Ha

Opererend als Baby Reni, worstelt Irene Ha (1997) met de onopgeloste tegenstellingen van het hedendaagse tijdperk terwijl ze de geaccepteerde normen in het moderne modesysteem uitdaagt. Ze houdt zich niet bezig met de onbeschaafde regels voor het maken van een collectie of het omgaan met kleding, maar presenteert haar werk in een meer interdisciplinaire context en werkt ze vaak samen met andere ontwerpers.

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.