Copy Corner
22 november 2023 - 2 februari 2024

Glasnegatief, ca. 1935. Collectie Nieuwe Instituut, Archief Francois den Tex en Jan Hillebrants, TEXF n174
In het Research Centre is Copy Corner ingericht, een kleine presentatie die aan de hand van voorbeelden uit de collectie van het Nieuwe Instituut laat zien hoe de architectonische kopie uitgroeide van een technische aangelegenheid tot een culturele praktijk.

Diazotypieën op de tekentafel van de architect Koos Keegstra. Haar potlood houdt ze gereed voor het aanbrengen van wijzigingen of notities. Foto, circa 1955. Collectie Nieuwe Instituut, Archief Pot & Pot-Keegstra, POTK f26
Analoge kopieercultuur
De eerste experimenten met fotografische kopieertechnieken die we in de archieven van het Nieuwe Instituut tegenkomen dateren van rond 1870. Vanaf die periode komen blauwdrukken, witdrukken, diazotypieën, plastic folies, xeroxkopieën, faxen en elektrostatische prints in de collectie steeds vaker voor. In de loop van de twintigste eeuw overtreffen ze in aantal zelfs de handgetekende ontwerpen.
Maar wat betekent het eigenlijk, dat een analoge architectuurpraktijk zoveel reproducties heeft voortgebracht? In de Copy Corner stoffen we de analoge kopieercultuur af en ontdekken we waarom al die kopieën gemaakt werden. Bijvoorbeeld om bestaande ontwerpen te hergebruiken, om te experimenteren met visualisatietechnieken, om samenwerking makkelijker te maken of om nieuwe ontwerpvarianten uit te proberen.
Openingstijden
Copy Corner is te bezoeken van 22 november t/m 2 februari tijdens de openingstijden van het Research Centre: van dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur.
De presentatie vindt plaats in het kader van het onderzoeksproject Invented from Copies
Deze kopie van twee ontwerpen is waarschijnlijk bedoeld voor een opdrachtgever of voor de eigen administratie. Gebruikssporen zoals de ‘copie’ stempel, stickerresten en perforatie laten zien hoe architecten kopieën markeren in hun archieven. Een goede archivering werd steeds urgenter naarmate de hoeveelheid reproducties toenam. E. Cuypers. Gevelaanzichten Stoop’s bad, Bloemendaal, 1916. Collectie Nieuwe Instituut, CUYZ t9.
1 of 2
Deze kopie van twee ontwerpen is waarschijnlijk bedoeld voor een opdrachtgever of voor de eigen administratie. Gebruikssporen zoals de ‘copie’ stempel, stickerresten en perforatie laten zien hoe architecten kopieën markeren in hun archieven. Een goede archivering werd steeds urgenter naarmate de hoeveelheid reproducties toenam. E. Cuypers. Gevelaanzichten Stoop’s bad, Bloemendaal, 1916. Collectie Nieuwe Instituut, CUYZ t9.

Portret van Michel de Klerk en Jan Baanders op hun architectenbureau, met op de achtergrond een wand met blauwdrukken. Het opvallend grote formaat is te danken aan de grote lichtdrukramen waarmee blauwdrukken werden gemaakt. Foto, circa 1915. Collectie Nieuwe Instituut, archief M. de Klerk, KLER 1361

Een diazotypie beplakt met verschillende soorten zelfklevende plasticfolies voor de presentatie van het ontwerp van het Nederlandse expopaviljoen voor de wereldtentoonstelling in Osaka (1970). Deze reproductie is waarschijnlijk in 1990 gemaakt voor een tentoonstelling over Carel Weeber. Collectie Nieuwe Instituut, archief Carel Weeber, WEEX18.1