Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

Copy Corner

22 november 2023 - 20 maart 2024

Copy Corner in het Research Centre. Foto Petra van der Ree

In het Research Centre is Copy Corner ingericht, een kleine presentatie die aan de hand van voorbeelden uit de collectie van het Nieuwe Instituut laat zien hoe de architectonische kopie uitgroeide van een technische aangelegenheid tot een culturele praktijk.

Diazotypieën op de tekentafel van de architect Koos Keegstra. Haar potlood houdt ze gereed voor het aanbrengen van wijzigingen of notities. Foto, circa 1955. Collectie Nieuwe Instituut, Archief Pot & Pot-Keegstra, POTK f26

Vanwege onvoorziene omstandigheden is de looptijd van deze presentatie ingekort. De nieuwe einddatum is 20 maart 2024. Excuses voor eventueel ongemak.

Analoge kopieercultuur

De eerste experimenten met fotografische kopieertechnieken die we in de archieven van het Nieuwe Instituut tegenkomen dateren van rond 1870. Vanaf die periode komen blauwdrukken, witdrukken, diazotypieën, plastic folies, xeroxkopieën, faxen en elektrostatische prints in de collectie steeds vaker voor. In de loop van de twintigste eeuw overtreffen ze in aantal zelfs de handgetekende ontwerpen.

Maar wat betekent het eigenlijk, dat een analoge architectuurpraktijk zoveel reproducties heeft voortgebracht? In de Copy Corner stoffen we de analoge kopieercultuur af en ontdekken we waarom al die kopieën gemaakt werden. Bijvoorbeeld om bestaande ontwerpen te hergebruiken, om te experimenteren met visualisatietechnieken, om samenwerking makkelijker te maken of om nieuwe ontwerpvarianten uit te proberen.

Openingstijden

Copy Corner is te bezoeken t/m 7 april 2024 tijdens de openingstijden van het museum: van dinsdag tot en met zondag van 10.00 tot 17.00 uur, en tijdens de avondopenstelling op donderdagen, tot 21.00 uur.

De presentatie vindt plaats in het kader van het onderzoeksproject Invented from Copies

Als gevolg van de ‘wildgroei’ aan kopieën op architectenbureaus worden markeringen als ‘concept’, ‘drukwerk’, ‘gewijzigd’, ‘embargo’ of ‘copie’ noodzakelijk, zodat duidelijk is met welk doel en in welk stadium de reproductie is gemaakt. Stempel, 1965-1985. Collectie Nieuwe Instituut, archief Jon Kristinsson, KRIS01. Foto: Johannes Schwartz.

1 of 3

Als gevolg van de ‘wildgroei’ aan kopieën op architectenbureaus worden markeringen als ‘concept’, ‘drukwerk’, ‘gewijzigd’, ‘embargo’ of ‘copie’ noodzakelijk, zodat duidelijk is met welk doel en in welk stadium de reproductie is gemaakt. Stempel, 1965-1985. Collectie Nieuwe Instituut, archief Jon Kristinsson, KRIS01. Foto: Johannes Schwartz.

Portret van Michel de Klerk en Jan Baanders op hun architectenbureau, met op de achtergrond een wand met blauwdrukken. Het opvallend grote formaat is te danken aan de grote lichtdrukramen waarmee blauwdrukken werden gemaakt. Foto, circa 1915. Collectie Nieuwe Instituut, archief M. de Klerk, KLER 1361

Een diazotypie beplakt met verschillende soorten zelfklevende plasticfolies voor de presentatie van het ontwerp van het Nederlandse expopaviljoen voor de wereldtentoonstelling in Osaka (1970). Deze reproductie is waarschijnlijk in 1990 gemaakt voor een tentoonstelling over Carel Weeber. Collectie Nieuwe Instituut, archief Carel Weeber, WEEX18.1

Lees meer over analoge reproductietechnieken

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.