Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

New Store Dialogues 3: het waardeweb

In de onderzoeks- en ontwikkelfase van de New Store (2022-2025) organiseren Nieuwe Instituut en IABR een gezamenlijke reeks gesprekken met ontwerpers en andere deskundigen. In de derde van deze New Store Dialogues op 22 februari 2024 bespraken deelnemers aan de hand van het idee van een ‘waardeweb’ onder meer het belang van oprechte betrokkenheid, van de juiste woorden en van de balans tussen ecologische en sociale belangen. Met bijdragen van Yophi Ignacia, Krista Jantowski en Daniel Aguilar Ruvalcaba namens Lumbung Kios, Yolande Sep en Jennifer Telesca – en onder begeleiding van moderatoren Klaas Kuitenbrouwer en Ellen Zoete.

29 februari 2024

De derde bijeenkomst in de reeks New Store Dialogues draaide om het idee van het waardeweb. De beschrijving van de notie van zo’n ‘waardeweb’ is een van de lemma’s in het New Store Glossary. Als startschot van het gesprek leidden Ellen Zoete en Klaas Kuitenbrouwer van het Nieuwe Instituut het glossarium in. Deze verklarende woordenlijst is een hulpmiddel dat gastsprekers, ontwerpers, onderzoekers, kunstenaars, wetenschappers en ondernemers bij elkaar brengt om gemeenschappelijk uit te zoeken wat we zouden kunnen verstaan onder regeneratieve retail.

New Store Dialogues 3 in het Nieuwe Instituut, februari 2024.

Alle gasten gaven een waardevolle toelichting op hun eigen praktijk: een uitwisseling vol essentiële lessen voor het vervolg van de ontwikkeling van het project New Store. Econoom en strateeg Yolande Sep herinnerde ons aan de weerbarstige realiteit van ontwerpen voor (museum)winkels. Ze reflecteerde kritisch op uiteenlopende praktische productontwikkelingsprocessen en de uitdagingen waarop je stuit wanneer je streeft naar een volledig regeneratief productieproces. Modeontwerper Yophi Ignacia onthulde aan de hand van haar project Love Letter Wall hoe hecht en intiem de band is die mensen onderhouden met hun favoriete kledingstukken. Zo benadrukte ze onder meer hoe belangrijk oprechte betrokkenheid is voor publieksonderzoek.

Curator Krista Jantowski en kunstenaar Daniel Aguilar Ruvalcaba van het los-vaste kioskennetwerk Lumbung Kios bouwden voort op dat uitgangspunt van sociale uitwisseling, waarbij ze benadrukten hoezeer humor, nieuwsgierigheid, transparantie en delen kernwaarden van hun collectief vormen. ‘Al doende leert men,’ zoals zij lieten zien met hun eigen experimentele werk op het gebied van een gemeenschappelijke pot en voorbeelden van ‘trage handel’. Die inspirerende werkwijze kunnen wij meenemen in toekomstige proeven met de New Store. Ten slotte verzorgde cultuurwetenschapper en rechtsgeleerde Jennifer Telesca een theoretisch kader voor het nieuwe winkelmodel. Haar bijdrage zette aan tot bespiegeling. Ze stimuleerde ons bijvoorbeeld om langer stil te staan bij de terminologie die we gebruiken om het te beschrijven. Aan de hand van haar analyse van de thema’s politieke economie en milieugerechtigheid opperde zij dat de New Store minstens zozeer over systeemontwerp gaat als over productontwerp.

“ Wat is regeneratieve retail? Wat staat er zoal in het New Store Glossary, wat moeten we eraan toevoegen of aanpassen en hoe gebruiken we die woordenlijst? Hoe kan een winkel bijdragen aan het levensondersteunende vermogen van de planeet? Hoe gaan wij als ontwerpers om met het spanningsveld tussen ecologische en sociale belangen? ”

Kernvragen in de derde New Store Dialogue op 22 februari 2024

Uit het gesprek kwam algauw naar voren dat de afweging tussen ecologische en maatschappelijke prioriteiten nogal ingewikkeld is – ook al zouden deze tijdens de ontwikkeling van een daadwerkelijk regeneratieve dienst of een echt regeneratief product evenveel aandacht moeten krijgen. Elke gast benaderde deze complexiteit op hun eigen manier. Het aanwezige publiek stelde ook wezenlijke vragen, bijvoorbeeld over de rol die we de medewerkers van de New Store toekennen in het vormgeven van de winkel. Of over een alternatieve benadering van de psychologie achter de koopzucht waar de traditionele detailhandel op inspeelt. En hoe kunnen we ons eigenlijk zo een winkel indenken die met regeneratieve systemen werkt; op basis van een uitwisseling van ervaringen, zorg, kennis of vaardigheden in plaats van een ruil van objecten voor geld? De avond bood, niet in de laatste plaats, gelegenheid om het glossarium gezamenlijk te redigeren, aan te vullen en te verbeteren. Dat gemeenschappelijke denk- en schrijfproces is een doorlopend proces dat we gedurende het hele project New Store willen voortzetten.

About New Store

Met New Store heroverweegt Nieuwe Instituut het begrip ‘product’ en onderzoeken we alternatieve manieren van uitwisseling. Binnen dit meerjarige programma onderzoekt het Nieuwe Instituut, in samenwerking met de Internationale Architectuur Biennale Rotterdam (IABR) en The Seeking State hoe retail op termijn positief zou kunnen bijdragen aan ecologische en maatschappelijke processen. Na de eerste pop-up tijdens Dutch Design Week 2023 volgt een tweede, uitgebreide versie tijdens designbeurs Salone Del Mobile in Milaan in 2024. Op langere termijn willen we de lessen van de testversies over regeneratief ontwerp en winkelen laten samenkomen in een fysieke New Store in het Nieuwe Instituut in Rotterdam.

Bij wijze van aftrap van het project begonnen het Nieuwe Instituut en de IABR samen een gespreksreeks die ze de New Store Dialogues hebben genoemd. De doorlopende serie gesprekken tussen ontwerpers en andere deskundigen uit de industrie en het bedrijfsleven voedt de research achter New Store en de verschillende pilots die in het kader van het project worden georganiseerd. De dialogen binnen deze onderzoekslijn vinden plaats in de periode 2022-2025.

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.