Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

New Store Dialogues 1: een raamwerk voor een nieuwe winkel

In de onderzoeks- en ontwikkelfase van de New Store (2022-2025) organiseren Nieuwe Instituut en IABR een gezamenlijke reeks gesprekken met ontwerpers en andere deskundigen. In de eerste van deze New Store Dialogues op 15 december 2022 bespraken deelnemers wat het nu eigenlijk inhoudt, het oprichten van een alternatieve nieuwe winkel. Wat voor experimenten vinden er al plaats op dit gebied en waarin onderscheiden die zich van het gangbare winkelmodel? Hoe kan de New Store daar, tot slot, bij aansluiten? Met bijdragen van Oseno Asikinde, Paloma Bouhana, Maria Christopoulou, Cream on Chrome, Elisa van Joolen en Francesca Tambussi.

28 februari 2023

Bij wijze van aftrap van het project New Store sloeg het Nieuwe Instituut de handen ineen met de organisatie van de Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam, de IABR. Ze begonnen samen een gespreksreeks die ze de New Store Dialogues hebben genoemd. De doorlopende serie gesprekken tussen ontwerpers en andere deskundigen uit de industrie en het bedrijfsleven voedt de research achter New Store en de verschillende pilots die in het kader van het project worden georganiseerd. De dialogen binnen deze onderzoekslijn vinden plaats in de periode 2022-2025.

Grafisch ontwerp: Cengiz Mengüç

Onder de noemer Developing Frameworks, oftewel het ontwikkelen en vaststellen van raamwerken, richtten de deelnemers aan de eerste New Store-dialoog zich op de vraag wat het nu eigenlijk inhoudt om een nieuw type winkel in het leven te roepen. Het doel van de avond was om een gemeenschappelijk debat aan te jagen over wat een ‘nieuwe winkel’ zou kunnen zijn, welke lopende projecten zich al in dit domein begeven en hoe de New Store aansluiting zou kunnen vinden bij zulke bestaande initiatieven.

Er werden ontwerpers uitgenodigd die kenmerkende projecten presenteerden en zo elk relevante aspecten van hun eigen ontwerp- en werkpraktijk belichtten: een waardevol uitgangspunt voor het collectieve vervolggesprek. De genodigden voor dit eerste verkennende gesprek waren cultureel ondernemer en AI- en onderwijsdeskundige Oseno Asikinde, ontwerper en onderzoeker Paloma Bouhana, architect en curator Maria Christopoulou, ontwerpstudio Cream on Chrome, modeontwerper, onderzoeker en docent Elisa van Joolen en artdirector en grafisch vormgever Francesca Tambussi. Elke gastspreker benaderde de notie ‘regeneratief ontwerp’ op een andere manier. Hun experimenten met alternatieve economische modellen vormen een opvallende gemene deler. In hun praktijk verbeelden zij zich allemaal een ander stelsel van uitwisseling.

“ Wat betekent het om een nieuwe winkel te creëren? Wat gebeurt er al op dit gebied? Hoe kunnen wij bij huidige initiatieven aansluiten of samenwerken met de initiatiefnemers? ”

De drie centrale vragen van de eerste New Store-dialoog op 15 december 2022.

In de loop van de avond bleek de metafoor van shelving een bruikbare manier om de grote hoeveelheid en complexiteit van de besproken onderwerpen en concepten een plek te geven. Door ze tijdelijk in het winkelmagazijn op te slaan of op de spreekwoordelijke plank of in de schappen te leggen en daar – op een gedeelde ondergrond – te verzamelen, sorteren en presenteren, werd de voorraad aan uiteenlopende economische modellen uit alle presentaties gemakkelijker te inventariseren en toe te passen.

De avond was er nadrukkelijk steeds minder op gericht om het wiel opnieuw uit te vinden. Op zoek naar mogelijke manieren om zich een nieuwe winkel voor te stellen werd er in plaats daarvan ruimte gemaakt om een scala aan bestaande ideeën uit ontwerp en theorie bij elkaar te brengen. Uit de rijke dialogen tussen de deelnemers kwam naar voren dat er niet alleen behoefte is aan ontwerponderzoek en ontwerpend onderzoek naar verschillende toekomstige systemen, maar dat er daarnaast ook een toenemende urgentie wordt gevoeld om de huidige systemen ter discussie te stellen. We moeten ons alternatieve detailhandelmodellen en valuta’s proberen voor te stellen en kritisch kijken naar hoe wij denken over ‘waarde’ en de verhouding tussen consumenten en producten.

Over New Store

Met New Store heroverweegt Nieuwe Instituut het begrip ‘product’ en onderzoeken we alternatieve manieren van uitwisseling. Binnen dit meerjarige programma onderzoekt het Nieuwe Instituut, in samenwerking met de Internationale Architectuur Biennale Rotterdam (IABR) en The Seeking State hoe retail op termijn positief zou kunnen bijdragen aan ecologische en maatschappelijke processen. Na de eerste pop-up tijdens Dutch Design Week 2023 volgt een tweede, uitgebreide versie tijdens designbeurs Salone Del Mobile in Milaan in 2024. Op langere termijn willen we dat wat tijdens de testversies wordt geleerd over regeneratief ontwerp en winkelen, laten samenkomen in een fysieke New Store in het Nieuwe Instituut in Rotterdam.

Bij wijze van aftrap van het project begonnen het Nieuwe Instituut en de IABR samen een gespreksreeks die ze de New Store Dialogues hebben genoemd. De doorlopende serie gesprekken tussen ontwerpers en andere deskundigen uit de industrie en het bedrijfsleven voedt de research achter New Store en de verschillende pilots die in het kader van het project worden georganiseerd. De dialogen binnen deze onderzoekslijn vinden plaats in de periode 2022-2025.

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.