Tijdelijk Modemuseum
Aan de hand van enkele private en publieke collecties laat Precious zien tot welke verbijzonderde producten de fusie van mode en geur in de loop van de 20ste eeuw heeft geleid. De tentoonstelling biedt niet alleen een verfijnde selectie parfumflacons van de hand van onder meer Salvador Dali en Jean Michel Frank, maar gaat op basis van verschillende interviews nader in op een van de meest tot de verbeelding sprekende aspecten van de mode; de geur van de verleiding.
Parfums fungeren als de vluchtige suggestie van het onbereikbare: de haute couture. Ook voor hen die de kledingstukken van de grote modehuizen nooit kunnen betalen, is er altijd nog de geur. Een druppel Chanel No. 5 is voldoende om even de luxe van een handgemaakt kledingstuk te ervaren. Voor elk modehuis zijn parfums, samen met accessoires en make-up, een essentiële bron van inkomsten. Juist omdat de markt voor deze producten aanzienlijk minder exclusief is dan die van de couture.
Curator Angelique Westerhof toont in de installatie Precious hoe de geuren van klassieke merken zoals Chanel, Guerlain, Hermes, Lubin, Patou en Schiaparelli door hun samenwerking met kunstenaars en ontwerpers zoals Salvador Dali en kristalfabrikanten als Baccarat en Lalique transformeerden tot begeerlijke objecten. De parfumflacons, hun delicate verpakkingen en de elegantie waarmee ze werden geadverteerd, horen net zozeer bij de verleidingsmachine van de mode als de salon of het fotomodel. Ze spiegelen een ideaal voor, een droom van een andere wereld. Aan de hand van video-interviews en documentair materiaal wordt ook het ambacht achter de producten onthuld, en komt de uitzonderlijke betekenis van grote meesters als Paul Poiret voor de ontwikkeling van het parfum aan het licht.
Precious komt tot stand in samenwerking met Société Musée Lalique Pays Bas, Maison Jean Patou Paris, Schiaparelli Paris, Lubin Paris, Pernell Kusmus en Frédéric Marchand.
Precious / Edit: Robin Tunca en Angelique Westerhof / 2016 Het Nieuwe Instituut
Precious / Edit: Robin Tunca en Angelique Westerhof / 2016 Het Nieuwe Instituut