Tijdelijk Modemuseum
Het Tijdelijk Modemuseum komt tot stand met bijdragen van de volgende onderzoekers, ontwerpers en makers:
Christine Alberts, Ronja Andersen, Jop van Bennekom, Francisco van Benthum, Sophie Berrebi, Anuschka Blommers, Florentijn Boddendijk (Elitechnique), Rudi Boiten (Studio Plott), Max Bouwhuis, Erwin Brinkers (Experimental Jetset), Michou de Bruijn (Studio Makkink & Bey), Mireille Burger (Studio Plott), Raphael Coutin (EventArchitectuur), C.Cruden, Brecht Duiff (BELÉN/18-11-81), Femke Dekker (Strange Boutique), Danny van Dongen (Experimental Jetset), Lilian Driessen (Atelier MariaLux), Ellis Faas, Camiel Fortgens, Erik Frenken, Liselore Frowijn, Pascale Gatzen, Marit Geluk, Lieve Gerrits, Valentijn Goethals (We Became Aware), Conny Groenewegen, Alessandro Gualtieri, Rudy Guedj, Monique van Heist, Bart Hess, Daphne Huisden, Claes Iversen, Raoul de Jong, Remco de Jong (Elitechnique), Sandra Kassenaar, Michiel Keuper, Lisa Konno, Arif Kornweitz, Bas Kosters, Marjo Kranenborg, Karlis Krecers, Georgette Koning, Lenneke Langenhuijsen (BELÉN/18-11-81), Tomas Lootens (We Became Aware), Matilde Losi, Gabriel Maher (EventArchitectuur), Maison the Faux, Rianne Makkink (Studio Makkink & Bey), Alfred Marks, Nicole Martens (Strange Boutique), Penny Martin, Roos Meerman, Archief Frans Molenaar, Moniker, Jef Montes, Maureen Mooren, Lucas Muñoz (EventArchitectuur), Rachid Naas, Ferry van der Nat, Peterson + Stoop, Ester Naomi Perquin, Publication Studio Rotterdam, Ferry Piekart, Niek Pulles, Joke Robaard, Sonny Roffel, Sophie Rzepecky (Studio Makkink & Bey), Iñiy Sanchez, Johannes Schwartz, Marieke Stolk (Experimental Jetset), Nils Schumm, Alexander van Slobbe, Martijn van Strien, Swiss Textile Collection, José Teunissen, Jony Trash & Gary van Niks, Elfie Tromp, Arne Verburgh (Kaina Media), Herman Verkerk (EventArchitectuur), Joan Vellve, Ilja Visser, Karin Vlug, Marcel van der Vlugt, Angelique Westerhof, Camiel van Winkel, Adriaan Wormgoor, Job Wouters en vele anderen.
Bio's
Guus Beumer
Guus Beumer, van huis uit sociaal wetenschapper, is sinds januari 2013 directeur van Het Nieuwe Instituut. Beumer was in de jaren tachtig journalist voor onder meer Avenue, Marie-Claire en HP/De Tijd en in de jaren negentig art director van de modelabels orson + bodil en SO. Vanaf 2005 gaf hij leiding aan Marres, centrum voor contemporaine cultuur en Bureau Europa/NAiM, beide gevestigd in Maastricht.
Alexander van Slobbe
Alexander van Slobbe richtte eind jaren tachtig het vrouwenlabel orson + bodil op. Begin jaren negentig kwam daar het mannenlabel SO bij. Beide labels worden gekenmerkt door de grote aandacht voor het ontwerp- en maakproces en brachten hem internationale erkenning. Sinds 2003 concentreert hij zich op orson + bodil. Van Slobbe wordt gezien als één van de pioniers die Nederland internationaal als modeland op de kaart heeft gezet. In 2009 was een overzicht van zijn werk te zien in Centraal Museum Utrecht. De afgelopen jaren was Van Slobbe als gastcurator betrokken bij verschillende designtentoonstellingen in binnen en buitenland.
Tijdelijk Modemuseum: Alexander van Slobbe presenteert met Francisco van Benthum de door hen ontwikkelde collectie HACKED en verzorgt een stoffenwinkel.
Francisco van Benthum
In 2003 startte modeontwerper Francisco van Benthum het mannenlabel FRANCISCO VAN BENTHUM. Zijn handelsmerk is het toevoegen van een hedendaagse twist aan klassieke vormen. Hij herinterpreteert en herschrijft de traditionele onderdelen van het silhouet van mannenmode. In 2012 ontving hij het Cultuurfonds Mode Stipendium van het Prins Bernhard Cultuurfonds.
Tijdelijk Modemuseum: Francisco van Benthum presenteert met Alexander van Slobbe de door hen ontwikkelde collectie HACKED. Daarnaast stelt hij met Georgette Koning en Guus Beumer een speculatieve geschiedenis van de Nederlandse mode samen.
Jop van Bennekom
Grafisch vormgever Jop van Bennekom zette als creatief directeur, auteur en uitgever de magazines Fantastic Man en The Gentlewoman op. Van Bennekom werd bekend met de tijdschriften Re-Magazine en Butt, die hij zelf initieerde, samenstelde en vormgaf. Hij gebruikt zijn tijdschriften als platform voor het ontwikkelen van vernieuwende redactionele concepten, vormgeving en fotografie. Van Bennekom is verder raadgevend art director voor verschillende opdrachtgevers zoals COS en Hermès.
Tijdelijk Modemuseum: Jop Bennekom is co-curator van de tentoonstelling The Now.
Georgette Koning
Modejournaliste Georgette Koning schrijft voor NRC handelsblad en is oprichtster van de website independentfashiondaily.com. Door de jaren heen leverde ze bijdrages aan o.a. Elegance, Avantgarde, Glamcult, Esquire, Marie-Claire, L'Officiel, Het Parool, nrc.next, Het Financieele Dagblad, Vogue.it en de Nederlandse Vogue. Daarnaast geeft zij les aan verschillende modeopleidingen.
Tijdelijk Modemuseum: Georgette Koning is betrokken als algemeen adviseur en stelt met Guus Beumer en Francisco van Benthum een speculatieve geschiedenis van de Nederlandse mode samen.
Marjo Kranenborg
Marjo Kranenborg is stylist en runt haar eigen modelabel BLCK. Al 25 jaar draagt ze iedere dag zwart. De kleur zwart biedt volgens Kranenborg de mogelijkheid in de beweeglijke en vluchtige modewereld een minimalistische en tijdloze stijl te creëren. Kranenborg werkte als moderedacteur voor Avenue en als stylist voor verschillende publicaties en de foto- en filmwereld.
Tijdelijk Modemuseum: Marjo Kranenborg is curator van een tentoonstelling over tijdloze mode-iconen.
José Teunissen
Modetheoreticus en -curator José Teunissen is lector Modevormgeving bij ArtEZ en visiting professor bij University of the Arts London. Ze doceerde aan de kunstacademie in Tilburg en aan de Universiteit van Amsterdam. Ze was van 1998 tot 2007 modeconservator bij Centraal Museum Utrecht en stelt nog altijd regelmatig modetentoonstellingen samen. Teunissen is bestuurslid van Het Nieuwe Instituut en de Dutch Creative Council en voorzitter van CLICK/Next Fashion, het innovatienetwerk voor de creatieve industrie.
Tijdelijk Modemuseum: José Teunissen is betrokken als adviseur onder meer bij de samenstelling van het discursief programma.
Herman Verkerk
Architect Herman Verkerk richtte in 1993 het bureau EventArchitectuur op. Het bureau werkt aan projecten die uiteenlopen van een tijdelijk kunstmuseum tot een serie landschapsparken en van winkelinterieurs tot de inrichting van tentoonstellingen voor culturele instellingen in binnen en buitenland. Verkerk is hoofd van de afdeling interieurarchitectuur van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten en van een masterprogramma aan het Sandberg Instituut. Herman Verkerk is verantwoordelijk voor de scenografie van het Tijdelijk Modemuseum.
Ferry van der Nat
Ferry van der Nat is fashion editor, visagist en haar-stylist. Hij werkte onder meer voor modemagazines als Officiel en Vogue en voor modeontwerpers Viktor & Rolf. Hij kreeg bekendheid met zijn bijzondere verzameling vintage mode, met onder meer stukken van Fong Leng, Frank Govers en Ossie Clark. Sinds enige tijd legt Van der Nat zich daarnaast toe op fotografie, waarbij hij gebruik maakt van polaroids.
Tijdelijk Modemuseum: Ferry van der Nat presenteert een ultieme vintage store met ongeëvenaarde stukken uit de (Nederlandse) modegeschiedenis.
Sophie Berrebi
Sophie Berrebi is kunsthistoricus, schrijver en curator. Ze promoveerde in 2003 aan de Courtauld Institute of Art, University of London en is sinds datzelfde jaar verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, waar ze kunstgeschiedenis en -theorie doceert en onderzoekt. Berrebi publiceert veelvuldig over beeldende kunst en is lid van de redactieraad van het academische tijdschrift Stedelijk Studies. Berrebi is als research fellow verbonden aan Het Nieuwe Instituut.
Tijdelijk Modemuseum: voor de tentoonstelling Old Time Favourites and Ephemeral Eccentrics deed Sophie Berrebi onderzoek naar de geschiedenis van tijdloze mode-iconen.
Conny Groenewegen
Conny Groenewegen verkent de ontwikkeling van ideeën op het snijvlak van mode, technologie en design. Hoewel de technische en maatschappelijke implicaties van de mode-industrie haar fascineren, is haar werk altijd een weerspiegeling van de menselijke maat. De spanning tussen mechanisatie en handwerk, industrie en ambacht, is duidelijk zichtbaar in haar ontwerpen. Groenewegen doceert design en mode aan verschillende (inter)nationale mode- en designopleidingen. In 2011 ontving ze de Mercedes-Benz Dutch Fashion Award.
Tijdelijk Modemuseum: Conny Groenewegen maakt een installatie voor de tentoonstelling Fashion Data.
Blommers & Schumm
De fotografen Anuschka Blommers en Niels Schumm vormen sinds 1996 een duo. Ze bevragen in hun werk zowel de status quo van de modefotografie als de rol van het lichaam. Het werk beweegt zich in een gebied tussen mode, fotografie en kunst. Perspectieven verschuiven waardoor betekenissen veranderen. Zij publiceerden in magazines als Fantastic Man en The Gentlewoman. Hun foto's bevinden zich in de collecties van het Stedelijk Museum Amsterdam en FOAM en worden in verschillende buitenlandse musea tentoongesteld.
Tijdelijk Modemuseum: Blommers & Schumm maken op basis van hun eigen archief een installatie voor View on Fashion I
Liselore Frowijn
De eerste collectie van Liselore Frowijn toonde een clash tussen sportkleding en luxe damesmode. Ze creëerde klassieke pakken voor moderne vrouwen, maar voerde die uit in sportstoffen als lycra. De kledingstukken waren gebaseerd op het late werk van Henri Matisse: de knipselwerken. Met haar werk balanceert zij continu op de grens tussen high en low culture, schoonheid, perfectie en imperfectie. Dessins en prints spelen een belangrijke rol in haar collecties, ze ontwierp ze daarnaast voor o.a. Vlisco. Frowijn is winnaar van de Frans Molenaar Couture Award 2013 en de Prix Chloé op het Hyères International Festival de la Mode 2014.
Tijdelijk Modemuseum: het werk van Liselore Frowijn wordt van 29 oktober t/m eind november 2015 gepresenteerd in View on Fashion II.
Peterson+Stoop
Peterson+Stoop is een ontwerplabel opgericht door Jelske Peterson en Jarah Stoop in 2013. Door het revalueren van verhoudingen, details en productietechnieken, maken Peterson+Stoop schoenen en accessoires die een vervreemdende samensmelting zijn van innovatie en traditie. Als makers en uitvinders zijn Peterson en Stoop steeds op zoek naar een balans tussen vorm en functie, uitstraling en afwerking. Alle producten worden met de hand gemaakt in hun Amsterdamse studio. Daarnaast werken zij aan opdrachten voor bedrijven, artiesten en ontwerpers zoals Jan Taminiau, Nike, Lady Gaga en Iris van Herpen.
Tijdelijk Modemuseum: Peterson+Stoop maken de pump voor de Pumporama.
Niek Pulles
Niek Pulles studeerde in 2009 af aan de Design Academy in Eindhoven, aan de afdeling Man and Identity. In zijn werk onderzoekt hij de grens tussen productontwerp en mode en de interactie tussen lichaam en materiaal. Met zijn studio HEYNIEK slaat hij een brug tussen het heden en de toekomst, door op een inventieve manier gebruik te maken van materiaal, technologie en visuele communicatie. Optische illusies en surrealistische atmosferen spelen daarbij een belangrijke rol. Pulles werkte aan opdrachten voor o.a. Comme des Garçons en Nike.
Tijdelijk Modemuseum: Niek Pulles maakt een installatie in het entreegebied van het Tijdelijk Modemuseum.
Iñiy Sanchez
In 2014 richtte modeontwerpster Iñiy Sanchez de VVVVV op. Een vereniging van mensen waarvoor zij ieder jaar vier kledingstukken ontwerpt en op maat maakt. Met deze samenwerking op lange termijn heeft Sanchez een vorm gevonden waarin ze onderzoek en ontwerp kan combineren met het maken van kleding voor een persoon. Op deze manier bouwt zich een liefdevol gemaakte garderobe op, die zich door de jaren heen blijft ontwikkelen. Sanchez studeerde cum laude af aan de Willem de Kooning Academie, behaalde een master aan het Fashion Institute Arnhem en volgde borduurlessen aan de Ecole Lesage in Parijs. Ze was creatief assistent bij G-star voor New York Raw en werkt als freelance assistent voor Monique van Heist. Tijdelijk Modemuseum: Iñiy Sanchez is samen met Alexander van Slobbe curator van The New Haberdashery.
Pascale Gatzen
Pascale Gatzen is kunstenaar, modeontwerper en docent. Begin jaren negentig richtte Gatzen samen met vijf andere jonge modeontwerpers Le Cri Néerlandais op. Met dit collectief (met o.a. Viktor & Rolf en Lucas Ossendrijver) was ze een van de eerste Nederlandse modeontwerpers die een collectie in Parijs presenteerde. In haar praktijk als ontwerper en docent richt ze zich op de relationele aspecten van de mode en op de ontwikkeling van 'reciprocal models' van productie en uitwisseling. Gatzen is Associate Professor of Fashion aan de Parsons The New School for Design in New York waar ze een nieuw mode curriculum ontwikkelde en implementeerde. Ze is daarnaast betrokken bij het opzetten van een coöperatie voor lokale textielproducenten in de Hudson Valley.Tijdelijk Modemuseum: Het werk van Pascale Gatzen wordt gepresenteerd in View on Fashion III.
Rudy Guedj
Grafisch ontwerper Rudy Guedj werkt zowel in opdracht als aan autonome projecten. In zijn werk maakt hij vaak gebruik van tekeningen om verhaallijnen en typografische of abstracte tekens te genereren. De afgelopen tijd werkte Guedj aan projecten in opdracht van de Graphic Design Biennial in Brno, Kunstvlaai Amsterdam, en het Stedelijk Museum Amsterdam. Tijdelijk Modemuseum: Rudy Guedj is verantwoordelijk voor het grafisch ontwerp van de tentoonstelling Fashion Data en het educatieprogramma.
We Became Aware
Onder de naam We Became Aware werken Tomas Lootens en Valentijn Goethals samen als grafisch ontwerpers. Hun artistieke samenwerking is gericht op hun gedeelde passie voor muziek en beeldende kunst. Het werk van We Became Aware beperkt zich niet tot grafisch ontwerp alleen, Lootens en Goethals maken ook volledige tentoonstellingen en installaties en werken regelmatig samen met andere ontwerpers, kunstenaars, fotografen en architecten. Tijdelijk Modemuseum: We Became Aware is verantwoordelijk voor het grafisch ontwerp van de tentoonstelling Dressed by Architects - Verrassende Vondsten #5.
Lucas Muñoz / EventArchitectuur
Ontwerper Lucas Muñoz Muñoz richtte in Madrid samen met David Tamane eStudio enPieza! op. Zijn werk was internationaal te zien en bevindt zich in verschillende private en publieke collecties. Sinds 2012 woont Muñoz in Nederland, waar hij werkt aan objecten waarmee hij een radicale visie op de oorsprong van onze kunstmatige omgeving geeft. In een tijdperk waarin door mensen gemaakte technologieën, constructies en artefacten onze leefomgeving steeds meer bepalen, is volgens hem een onderzoek naar de fundamenten ervan noodzakelijk. Muñoz maakt deel uit van het team van EventArchitectuur. Tijdelijk Modemuseum: EventArchitectuur is verantwoordelijk voor de scenografie van het Tijdelijk Modemuseum.
Gabriel Maher / EventArchitectuur
Opgeleid als interieurarchitect richt Gabriel Maher zich op de relatie tussen lichamen en structuren, met een interesse in objecten en systemen. In haar praktijk ontwikkelde ze een methodologie waarin ontwerp en onderzoek samenkomen in performances. In haar werk spelen gendervraagstukken en feminisme een belangrijke rol. Na het behalen van een master in Social Design aan de Design Academy Eindhoven in 2014, ontving Maher de Keep An Eye Foundation Grant en de Gijs Bakker Award. Maher maakt deel uit van het team van EventArchitectuur. Tijdelijk Modemuseum: EventArchitectuur is verantwoordelijk voor de scenografie van het Tijdelijk Modemuseum.
Raphael Coutin / EventArchitectuur
Ontwerper Raphael Coutin studeerde aan de Design Academy Eindhoven en ENSAAMA in Parijs. Hij werkt als beeldhouwer en maquettebouwer. In zijn praktijk onderzoekt hij de grenzen van design en (interieur)architectuur. Coutin is lid van het Fictional Collective en maakt deel uit van het team van EventArchitectuur. Tijdelijk Modemuseum: EventArchitectuur is verantwoordelijk voor de scenografie van het Tijdelijk Modemuseum.
Paul van Riel
Bij toeval kwam fotograaf Paul van Riel in 1974 in Parijs terecht bij een modeshow van de net in Europa doorgebroken Japanse ontwerper Kenzo Takada. Hij bood de foto's die hij daar maakte in Nederland aan bij verschillenden modebladen, met als gevolg dat hij tot 1990 voor een groeiende klantenkring in binnen- en buitenland meer dan 1.000 modeshows en gerelateerde evenementen fotografeerde. Niet alleen in Parijs maar ook in Milaan, Hong Kong en Tokio. Daarnaast fotografeerde hij redactionele en commerciële modeproducties. Hij nam in oktober 1989 afscheid van de modewereld met een speciale laatste reportage van de Prêt-à-Porter shows in Parijs voor de bijlage van weekblad Vrij Nederland. Tijdelijk Modemuseum: een selectie uit het archief van Paul van Riel is te zien in de tentoonstelling Collected by&
Swiss Textile Collection
De Swiss Textile Collection, opgericht door Rosmarie Amacher, bevat een grote collectie haute couture uit de jaren veertig tot tachtig, die samen een beeld geven van de kwaliteit van Zwitserse textielproducenten. Zijde van Abraham, Gessner of Weisbrod-Zürrer en kant en borduursels van toonaangevende fabrikanten zoals Bischoff Textil AG en
Forster Rohner vonden zowel hun weg naar de Parijse catwalks als naar de Zwitserse couture-ateliers waar kleding werd gemaakt naar patronen van grote modeontwerpers zoals Dior, Givenchy en Yves Saint Laurent. De Swiss Textile Collection beheert de couturecollectie van Eva Maria Hatschek. Tijdelijk Modemuseum: De Swiss Textile Collection leent een selectie van de couturecollectie van Eva Maria Hatschek uit.
Alessandro Gualtieri
Alessandro Gualtieri is een Italiaanse parfumeur of 'neus' die sinds 1997 in Amsterdam woont en werkt. Hij maakte geuren voor onder meer Diesel, Versace en Valentino maar werkte ook samen met beeldend kunstenaars en ontwerpers. Gualtieri specialiteit zijn geuren die uit meerdere lagen zijn opgebouwd. Voor The People of the Labyrinths maakte hij een geur die groen en grassig begint, dan sensueel wordt en als een deken van vanille, hout en amandel eindigt. Met Birthe Leemeijer bedacht hij in 2005 L'Essence de Mastenbroek, waarin alle geuren uit de polder - hooi, gras, water, koeien - samenkomen in een verrassend draagbaar luchtje. Gualtieri heeft twee eigen parfumlijnen: Nasomatto en Orto Parisi. Tijdelijk Modemuseum: Alessandro Gualtieri maakte een geurinstallatie voor de Parfumerie du Parc, de entree van het Tijdelijk Modemuseum.