The Life Fair
11 juni 2016 - 7 januari 2017
1. Identiteit
Identiteit is wie je bent, je genen, je karakter, je voorkeuren. Identiteit is wie je zou willen zijn, je ambities, de manier waarop je jezelf wilt presenteren. Je kunt zelf je identiteit vormen, of het ons laten doen.
1.1 AVERAGE VISITOR
Word onderdeel van het gemiddelde
Jasper van Loenen
The Face of The Life Fair Deze installatie nodigt bezoekers uit bij te dragen aan een zich steeds verder ontwikkelende compositietekening van het gemiddelde gezicht van alle bezoekers van The Life Fair.
In studies over fysieke aantrekkingskracht stelt de zogenoemde 'average hypothesis' dat wanneer het gemiddelde wordt genomen van gezichten van mensen van hetzelfde geslacht en dezelfde leeftijd, dit resulteert in een mooi gezicht. Een gemiddeld gezicht is niet opmerkelijk, maar ziet er, eigenlijk, gewoon heel goed uit.
Foto Johannes Schwartz
1.2 PRESIDENTS PERFUME
Een geur gewijd aan Vladimir Poetin
Vladislav Rekunov
Leaders Number One Leaders Number One van Vlad Rekunov is een geur voor mannen geïnspireerd op de Russische president Vladimir Poetin. Het parfum werd in het najaar van 2015 gelanceerd in een beperkte oplage van 2.000 flesjes.
De parfumeur beschrijft Leaders Number One als 'zacht, maar zeer stevig' met tonen van citroen, bergamot, zwarte bessen en dennenappels.
Foto Johannes Schwartz
1.3 COSMETIC TRAVEL
's Werelds beste chirurgische ingrepen en medische vakanties
SOMNIO
Somnio biedt reispakketten naar Thailand en Australië en faciliteert cosmetische ingrepen als dij- en armbehandelingen, buikwandcorrecties, borst- en bilimplantaten, liposuctie, kinvergroting en neuschirurgie. Somnio werkt samen met particuliere ziekenhuizen en internationaal erkende plastische en reconstructieve chirurgen en specialisten in de betrokken landen.
Volgens de Research and Market's Global Cosmetic Surgery & Services Market Analysis 2015-2019 is de wereldmarkt voor cosmetische chirurgie op dit moment goed voor meer dan $20 miljard euro en naar verwachting zal dat getal stijgen tot meer dan $27 miljard in 2019.
1.4 BIOHACK
Stelt u in staat uw lichaam te programmeren
Dangerous Things
xBTi Dangerous Things is een bedrijf dat gelooft in biohacking en de zelfbesturing van het lichaam. Het bedrijf brengt kits op de markt waarmee iedereen RFID tags in het lichaam kan installeren. Deze sensoren zijn gekoppeld aan een aantal veiligheidsvoorzieningen, waaronder een Samsung Digital Lock, waardoor de gebruiker een deur kan openen door simpelweg zijn of haar hand erbij te houden.
1.5 TRANS RESOURCE
Toont de rechten van transgenders wereldwijd
Transgender Europe 2015
Transrespect Versus Transphobia Worldwide: Legal and Social Mapping Legal and Social Mapping geeft een overzicht van de bestaande wetten en wetsvoorstellen, de huidige juridische en geneeskundige praktijk, én diverse sociale aspecten die relevant zijn voor transgenders en gender-diverse mensen. Het overzicht omvat momenteel 119 landen in zes verschillende delen van de wereld, waaronder alle 49 Europese landen.
De categorieën die in kaart zijn gebracht betreffen: wetten rond geslachtserkenning, anti-discriminatie, haat-misdrijven en asielwetgeving, criminalisering, vervolging en door de staat gesanctioneerde discriminatie, trans-specifieke gezondheidszorg, gemeenschappen en bewegingen, best-practices en verslagen van transfobische incidenten.
1.6 SKIN RESURFACING
Baanbrekende technologie voor een soepele en jonge huid
Skincential sciences
Clearista Clearista is een cosmetisch middel dat de textuur van de huid moet verbeteren. Het maakt gebruik van geavanceerde biotechnologie om specifieke problemen aan de huidoppervlakte aan te pakken. Clearista zorgt voor blijvende resultaten, die normaliter alleen haalbaar werden geacht met behulp van lasers, dermabrasie en chemische peelings.
De onderzoekende nieuwssite The Intercept heeft bericht dat Skincential Sciences de interesse en financiering heeft aangetrokken van In-Q-Tel, een investeringsfonds van de CIA. The Intercept merkte daarbij op dat de gepatenteerde technologie die de dunne buitenste laag van de huid verwijdert unieke biomarkers onthult, die kunnen worden gebruikt voor verschillende diagnostische testen, waaronder het verzamelen van DNA.
1.7 COLOUR CREAM
Beheer de kleur van je huid
Elisha Coy
Always Nuddy CC Cream Always Nuddy CC Cream is een getinte crème die de huid bleekt.
Het Koreaanse huidverzorgingsmerk, dat zijn producten voornamelijk in Korea, China, Hong Kong en Japan verkoopt, plaatste een omstreden billboard in New York met de vraag 'Wil je wit zijn?'. Het billboard toonde een Koreaans model met een zeer bleke huid, een bekend schoonheidsideaal voor de Koreaanse vrouw. Het land kent een aantal van de meest strikte en meest onbereikbare schoonheidsidealen in de wereld.
1.8 SEMI-HUMAN OBJECTS
Gemaakt van uw weefsel en genetische informatie
Hongjie Yang, In samenwerking met Dr. Patricia Dankers, Technische Universiteit Eindhoven
Semi-Human Vase Door menselijk weefsel in vitro te laten groeien op een driedimensionale drager speculeert ontwerper Hongjie Yang op een nieuwe generatie van ontworpen, half-menselijke objecten.
Yang voorziet een situatie waarin de mens objecten uit zijn eigen lichaam zal vervaardigen, waardoor deze objecten exact dezelfde stoffelijke en genetische eigenschappen zullen hebben als het lichaam waaruit ze voortkomen. Door menselijke cellen te gebruiken als grondstof voor de productie van objecten zal het sociaal gecodeerde verschil tussen mens en object op sommige niveaus verdwijnen.
1.9 GOAT PROJECT
Hoe het zou zijn om een geit te zijn
Thomas Thwaites
GoatMan Ondersteund door Wellcome Trust
Vanuit het verlangen naar een eenvoudiger leven begon ontwerper Thomas Thwaites een speculatief onderzoek: hoe zou het zijn om als een geit te leven? Door prothesen te dragen die hem in staat stelden op handen en voeten te lopen, bracht Thwaites drie dagen door als onderdeel van een kudde grazende geiten in de Zwitserse Alpen
GoatMan laat zien hoe mensen hun lichaam kunnen aanpassen om aan specifieke verlangens te voldoen. Het project demonstreert dat technologie mensen in staat stelt om te devolueren, in plaats van te evolueren.
1.10 FOUND PHOTOS
Iemands kind op uw eigen mok
Yuri Veerman en Dimitri Tokmetzis
Koppie Koppie Als u ooit foto's van uw kinderen online hebt gezet, is er een kans dat Koppie Koppie ze verkoopt op één van hun koffiemokken.
De geselecteerde foto's zijn door de fotografen geüpload op Flickr met een Creative Commons licentie, die het mogelijk maakt ze commercieel te hergebruiken. Koppie Koppie overtreedt dus geen wetten wanneer het winst maakt met de verkoop van deze mokken (ongeveer 90 cent per verkocht stuk).
Koppie Koppie wil een serieuze boodschap overbrengen, namelijk hoe moeilijk het is om controle te houden over afbeeldingen zodra ze online zijn geplaatst. Ouders van kinderen die op een mok zijn gezet kunnen vragen de afbeelding uit de webshop te verwijderen. Koppie Koppie voldoet nog dezelfde dag aan dat verzoek.