Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

Open Space 2024

16 februari 2024 - 16 juni 2024

Home

Hussein Shikha

Hussein Shikha werkt op het raakvlak van beeldende kunst, ontwerp en onderzoek. Hij verbindt de rijke beeldtaal uit zijn eigen cultuur- en familiegeschiedenis met die van de minstens zo complexe computerkunst. In zijn bijdrage aan Open Space presenteert hij bijvoorbeeld GARDEN_OF_EDEN.ISO, waarin hij motieven uit de weverstraditie van Mesopotamische Moerasarabieren en ‘grofkorrelige’ persoonlijke herinneringen verenigt in de gepixeleerde weergave van de geheugenkaart van een spelcomputer uit zijn jeugd.

Hussein Shikha, GARDEN_OF_EDEN.ISO. Foto Isa de Jong.

GARDEN_OF_EDEN.ISO

Voor het werk in deze tentoonstelling laat Hussein Shikha zich inspireren door de tapijten die al eeuwenlang worden geweven door de Ahwari’s, of ‘Moerasarabieren’ in de moerasgebieden in het zuiden van het tegenwoordige Irak. Hun tapijten wijken af van alle andere textieltradities in de overwegend Arabisch-sprekende regio. Ze borduren met wol bloemen, dieren, mensfiguren, geometrische vormen en andere symbolen op handgeweven ondergronden. Helaas wordt dit gebruik bedreigd door een combinatie van factoren als industrialisering, kolonialisme en de historische en actuele tragedies die zich in Irak afspelen. De rijke collectieve geschiedenis die de tapijten vertegenwoordigen kan bijdragen aan demodernisering en aan de totstandkoming van inclusievere verhalen. Omdat er maar weinig bekend is over Ahwar-ambachten, kan Hussein Shikha er naar hartenlust over ‘fabuleren,’ zoals hij het in de beschrijving van het project noemt. Hij kan vrij speculeren over ontbrekende historische feiten, waarmee hij tegelijkertijd een onmogelijk verhaal kan presenteren én kan benadrukken hoe onmogelijk het is om het na te vertellen.

GARDEN_OF_EDEN.ISO fungeert als een soort gemanipuleerde herinnering, opgeslagen op de geheugenkaart van Shikha’s PlayStation 1 en geworteld in zijn geleefde ervaring. Hij maakt een onderzoeks- en vertelinstrument van het proces waarmee afbeeldingen in losse pixels worden onderverdeeld om ze digitaal te kunnen bewaren en weergeven. Die pixelation maakt zichtbaar hoe gefragmenteerd de werkelijkheid is en dat je die eigenlijk ook alleen maar in fragmentjes kunt ervaren. Het terugbrengen van een beeld naar de kleinste knopen in een raster vormt daarnaast de rode draad die traditionele weeftechnieken en de ontwikkeling van computertechnologie met elkaar verweeft.

Hussein Shikha, GARDEN_OF_EDEN.ISO. Foto Isa de Jong.

Over Hussein Shikha

In zijn kunstenaarspraktijk beweegt Hussein Shikha, zich tussen design, beeldende kunst en onderzoek. Hij verbindt de rijke beeldtaal uit zijn eigen cultuur- en familiegeschiedenis met die van de minstens zo complexe computerkunst. Zijn werk omvat experimentele film, animatie, textiel en interactieve installaties. Shikha is geboren en opgegroeid in Irak en verhuisde in 2009 naar Antwerpen, waar hij nog altijd woont en werkt. Hij heeft een masterdiploma in Beeldende Kunst van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen en een advanced masterdiploma Research in Art and Design aan Sint Lucas Antwerpen. Husseins werk werd onder meer tentoongesteld bij BAK, basis voor actuele kunst in Utrecht, De Brakke Grond in Amsterdam, KIOSK in Gent en Kunsthal Extra City in Antwerpen. Hij heeft ook residenties afgerond bij Frans Masereel Centrum, MORPHO en Z33.

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.