MVRDVHNI
Het archief van MVRDV bestaat grotendeels uit digitaal materiaal. Hierdoor zijn de mogelijkheden om dit archief te doorzoeken en ontsluiten verveelvoudigd ten opzichte van een traditioneel papieren archief.
E-mails, Word-documenten, afbeeldingen en 3D-modellen dienden als basis voor het ontwikkelen van zes nieuwe digitale instrumenten, ontwikkeld door evenzoveel ontwerpers, onder wie ook MVRDV zelf. De instrumenten bieden de mogelijkheid het werk en de geschiedenis van het bureau op nieuwe manieren te interpreteren, waardoor nieuwe verhalen kunnen worden verteld.
Eline Wieland: Screen record VR Tool: een tool waarin de ruimtelijke installaties kunnen worden herbeleefd in een VR bril omgeving.
Carl Rethmann
Dit instrument is met machine learning getraind met tweehonderdduizend afbeeldingen en renderings uit het digitale archief van MVRDV. Door stukken blauw schuim onder de camera te plaatsen, kan het algoritme deze volumes, op basis van een analyse van beelden uit het verleden, direct omzetten in een door MVRDV ontworpen project. Op die manier speculeert het instrument op de mogelijkheid om archieven te gebruiken voor het maken van nieuwe ontwerpen.
Giacomo Nanni and Francesca Morini
Kan architectuur worden bestudeerd op basis van enkel en alleen de teksten die erover zijn geschreven? Die vraag vormt het uitgangspunt voor deze instrumenten. Het linker instrument telt hoe vaak bepaalde termen zijn gebruikt in alle e-mailwisselingen en Word-documenten uit het digitale archief van MVRDV. Dit resulteert in een tijdlijn die bijvoorbeeld de introductie van financiële termen toont, die duiden op de professionalisering van de architectuurpraktijk in de late jaren negentig. Het rechter instrument is meer speculatief. Door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie genereert dit instrument beschrijvingen van fictieve projecten, gebaseerd op door MVRDV geschreven teksten.
Namelok
Hoe ziet de maatschappij van MVRDV eruit? MVRDV heeft met de visualisaties van haar projecten, bewust of onbewust, een generatie van schaalfiguren opgebouwd, ieder met een specifiek geslacht, specifieke leeftijd, lichaamstaal en mode. Dit instrument stelt vijf archetypen samen gebaseerd op een analyse van de schaalfiguren in deze visualisaties. Met bijdragen van Annabel Oosteweeghel (fotografie), Ildiko Korzelius (styling), Ellen van Exter (visagie), en Cas Hamers, Joep Vaessen, Emma Egberts, Maria Geuze, Deandra Jauw (modellen).
Alice Bucknell
Zonamata is een multimediaal werk, gebouwd in een game engine op basis van 3D-modellen uit het digitale archief van MVRDV. Het plot en script zijn geschreven door de kunstmatige intelligentie-taal GPT-3, waarmee het werk speculeert op een toekomstvisie die gegenereerd wordt door algoritmes, en de verstrengeling van architectuur, kunstmatige intelligentie, natuur en technologie die daar deel van uitmaakt.
MVRDV NEXT
MVRDV Cloud is het prototype voor een interactief onderzoeksinstrument dat de productie van de eerste vierhonderd MVRDV-projecten, in totaal meer dan 240.000 beelden, toegankelijk maakt voor gebruikers en ontwerpers. Beelden kunnen worden gerangschikt langs twee assen volgens verschillende metadata en gefilterd op type of MVRDV-typologie. Als bezoekers het instrument gaan gebruiken en de beelden gaan taggen, trainen ze daarmee een kunstmatig neuraal netwerk om de unieke ontwerptaal van MVRDV te onderscheiden.
The Why Factory (Technische Universiteit Delft)
Calling all visionaries! is een serie korte films gemaakt door onderzoekers en studenten van The Why Factory onder leiding van Winy Maas, mede-oprichter van MVRDV. Elke film toont scenario's voor de ontwikkeling van de steden van de toekomst en, in bredere zin, van de hele planeet, met als doel een publiek debat over architectuur en stedenbouw op gang te brengen. Met fragmenten uit Porocity (2017), Wego (2017), Manifesta Marseille (2018), Green Dip (2019), Sky City (2020), From AMS to AM5 (2020), en The New Old (2021).
Eline Wieland
Vanaf 1998 werkte MVRDV nauw samen met Wieland&Gouwens aan de productie van experimentele videoanimaties en installaties, waarmee haar onderzoeksprojecten Metacity / Datatown, KM3 en Manyfacts aan het publiek werden getoond. Dit instrument herbeleeft deze ruimtelijke installaties in een virtuele omgeving, waarmee bezoekers en onderzoekers ze niet alleen opnieuw kunnen bekijken, maar ook kunnen speculeren op hun relevantie.
Carl Rethmann
Dit instrument is met machine learning getraind met tweehonderdduizend afbeeldingen en renderings uit het digitale archief van MVRDV. Door stukken blauw schuim onder de camera te plaatsen, kan het algoritme deze volumes, op basis van een analyse van beelden uit het verleden, direct omzetten in een door MVRDV ontworpen project. Op die manier speculeert het instrument op de mogelijkheid om archieven te gebruiken voor het maken van nieuwe ontwerpen.
Giacomo Nanni and Francesca Morini
Kan architectuur worden bestudeerd op basis van enkel en alleen de teksten die erover zijn geschreven? Die vraag vormt het uitgangspunt voor deze instrumenten. Het linker instrument telt hoe vaak bepaalde termen zijn gebruikt in alle e-mailwisselingen en Word-documenten uit het digitale archief van MVRDV. Dit resulteert in een tijdlijn die bijvoorbeeld de introductie van financiële termen toont, die duiden op de professionalisering van de architectuurpraktijk in de late jaren negentig. Het rechter instrument is meer speculatief. Door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie genereert dit instrument beschrijvingen van fictieve projecten, gebaseerd op door MVRDV geschreven teksten.
Namelok
Hoe ziet de maatschappij van MVRDV eruit? MVRDV heeft met de visualisaties van haar projecten, bewust of onbewust, een generatie van schaalfiguren opgebouwd, ieder met een specifiek geslacht, specifieke leeftijd, lichaamstaal en mode. Dit instrument stelt vijf archetypen samen gebaseerd op een analyse van de schaalfiguren in deze visualisaties. Met bijdragen van Annabel Oosteweeghel (fotografie), Ildiko Korzelius (styling), Ellen van Exter (visagie), en Cas Hamers, Joep Vaessen, Emma Egberts, Maria Geuze, Deandra Jauw (modellen).
Alice Bucknell
Zonamata is een multimediaal werk, gebouwd in een game engine op basis van 3D-modellen uit het digitale archief van MVRDV. Het plot en script zijn geschreven door de kunstmatige intelligentie-taal GPT-3, waarmee het werk speculeert op een toekomstvisie die gegenereerd wordt door algoritmes, en de verstrengeling van architectuur, kunstmatige intelligentie, natuur en technologie die daar deel van uitmaakt.
MVRDV NEXT
MVRDV Cloud is het prototype voor een interactief onderzoeksinstrument dat de productie van de eerste vierhonderd MVRDV-projecten, in totaal meer dan 240.000 beelden, toegankelijk maakt voor gebruikers en ontwerpers. Beelden kunnen worden gerangschikt langs twee assen volgens verschillende metadata en gefilterd op type of MVRDV-typologie. Als bezoekers het instrument gaan gebruiken en de beelden gaan taggen, trainen ze daarmee een kunstmatig neuraal netwerk om de unieke ontwerptaal van MVRDV te onderscheiden.
The Why Factory (Technische Universiteit Delft)
Calling all visionaries! is een serie korte films gemaakt door onderzoekers en studenten van The Why Factory onder leiding van Winy Maas, mede-oprichter van MVRDV. Elke film toont scenario's voor de ontwikkeling van de steden van de toekomst en, in bredere zin, van de hele planeet, met als doel een publiek debat over architectuur en stedenbouw op gang te brengen. Met fragmenten uit Porocity (2017), Wego (2017), Manifesta Marseille (2018), Green Dip (2019), Sky City (2020), From AMS to AM5 (2020), en The New Old (2021).
Eline Wieland
Vanaf 1998 werkte MVRDV nauw samen met Wieland&Gouwens aan de productie van experimentele videoanimaties en installaties, waarmee haar onderzoeksprojecten Metacity / Datatown, KM3 en Manyfacts aan het publiek werden getoond. Dit instrument herbeleeft deze ruimtelijke installaties in een virtuele omgeving, waarmee bezoekers en onderzoekers ze niet alleen opnieuw kunnen bekijken, maar ook kunnen speculeren op hun relevantie.