Internationaal Bezoekersprogramma
Tijdens de International Conference on Live Coding (ICLC), dat in Utrecht plaatsvond van 19 tot en met 23 april 2023, kwamen Iván Abreu en Malitzin Cortés van CNDSD naar Nederland op uitnodiging van het Internationale Bezoekersprogramma. Hier gaven ze een concert en een workshop.
Op vrijdag 21 april presenteerde CNDSD en Iván Abreu: AUTO{}Construcción, een audiovisueel concert van live codering en op algoritmen gebaseerde videogame-ervaring. Het concert onderzoekt de relatie tussen speculatieve architectuur en de fenomenen van informele huisvesting uitgevoerd door "niet-architecten" in landen als Mexico, de Verenigde Staten, Latijns-Amerika , Azië, India en enkele Europese periferieën. Samen creëren ze 3D-verbeeldingen met machine learning. De audiovisuele onderdompeling wordt begeleid door tekst en een avatar.
Op zaterdag 22 april gaven Malitzin Cortés en Ivan Abreu de workshop Live Cinema Coding with Tidal Cycles, Processing and Unreal Engine. Het doel van de workshop was om de workflow van de auteurs te laten zien, zowel conceptueel als technisch. Zij definiëren Live Cinema Coding als een performatieve praktijk (erfgenaam van Live cinema) die live codering gebruikt om cinematografische shots in een reeks te zetten, een 3D-scène te transformeren, acteurs te animeren, licht te regelen, video's te verwerken, en nog veel meer. Ze gebruiken hierbij de patroonkracht van Tidal Cycles om geluid te creëren. Zo ontstaan visuele synesthesie en geluidsvisualisatie door deze muzikale patronen om te zetten in visuele patronen.
Over de Internationale Conferentie over Live Coding (ICLC)
De Internationale Conferentie over Live Coding (ICLC) is gewijd aan praktijken en onderzoek gericht op technologieën en filosofieën die het gebruik van computercode interpreteren in de context van live-uitvoeringen. Het programma draait om de praktijk van Live Coding: een activiteit waarin een maker in real time een stukje software schrijft dat beeld en/of geluid produceert. Het proces van coderen wordt getoond op een scherm, zodat het publiek deelgenoot wordt en het digitale proces toegankelijker wordt.