Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

GLAS

25 april 2015 - 22 augustus 2023

Home

Persbericht

9 april - Naar aanleiding van de 34e Wereldtentoonstelling die op 1 mei opent in Milaan, belicht Het Nieuwe Instituut van 26 april t/m 23 augustus dit fenomeen vanuit verschillende invalshoeken. De tentoonstelling GLAS laat zien hoe dit eeuwenoude door mensen vervaardigde materiaal nog altijd onlosmakelijk verbonden is met vooruitgang en ontwerpers blijvend uitdaagt tot experiment.

In 1851 werd voor de eerste Wereldtentoonstelling in Londen het Crystal Palace gebouwd, een enorm tentoonstellingsgebouw uit glas en gietijzer. In dit even transparante als revolutionaire gebouw van de tuinman/architect Joseph Paxton werd het wonder van de industriële revolutie gevierd. Nooit eerder was op zo'n grote schaal te zien hoe de samenwerking van ontwerper, wetenschapper en producent leidt tot de ontwikkeling en toepassing van nieuwe technieken. Uiteindelijk zouden meer dan zes miljoen mensen de tentoonstelling, die uit honderdduizend verschillende presentaties bestond, bezoeken. Sindsdien zijn glas en technologische vooruitgang vrijwel synoniem geworden.

Lens, buis en draad

In de tentoonstelling GLAS wordt zichtbaar hoe de evolutie van de chemische formule van glas de basis vormt voor innovaties. Zo leidt de uitvinding van de lens vervolgens tot de telescoop, van de buis tot röntgen en van de draad oftewel het huidige glasvezel tot een vrijwel grenzeloze ontwikkeling van het web. Vanwege de fundamentele bijdrage die de lens, buis en draad aan de 'expanderende blik' van de moderne samenleving hebben geleverd, spelen zij een hoofdrol in de tentoonstelling. Alleen niet zonder vraagtekens; glas is ook het materiaal dat surveillance mogelijk maakt en de samenleving letterlijk onder een vergrootglas legt. Dit intrigerende conflict vormt het achterliggende verhaal van GLAS. De geschiedenis van het materiaal wordt getoond aan de hand van objecten uit de collecties van onder meer het Teylers Museum, waaronder Newtons kleurenschijf, en het Museum Boerhaave, dat de zogenoemde achromatische telescoop van Dollond uit de 18e eeuw ter beschikking heeft gesteld. Het Glasmuseum Leerdam leent het werk uit van Andries Copier en Floris Meydam, die als geen ander de vooruitgang wisten te verbeelden met hun ontwerpen.

Nieuwe vormen en toepassingen

De uitwisseling tussen ontwerper en wetenschapper duurt nog altijd voort. Glas is blijvend in ontwikkeling. Op basis van aluminiumstof is recentelijk een lichtgewicht glas ontwikkelt, dat opnieuw tot innovatieve toepassingen leidt. De tentoonstelling laat zien hoe hedendaagse ontwerpers niet alleen samenwerken met wetenschappers, maar ook zelf tot uitvindingen komen. Met werk van onder anderen Hella Jongerius, Bert Jan Pot, Muller van Severen en Arnout Meijer.

Innovation at the World Expo 1851-Now

Van oudsher komen in de massaal bezochte Wereldtentoonstellingen sterk uiteenlopende ambities samen, waarbij boven alle verschillen uit het geloof in vooruitgang overheerst. Op de meest spectaculaire wijzen hebben de evenementen telkens een toekomstbeeld gepresenteerd waarin technologische innovatie het onbereikbare dichterbij bracht. Het vermogen van ontwerpers om het ongeziene in beeld te vangen, is voor Het Nieuwe Instituut een belangrijke drijfveer voor het ontwikkelen van een uitgebreid programma rond het thema van de Wereldtentoonstelling.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Femke Cuijpers van de afdeling Marketing Communicatie en Commercie via f.cuijpers@hetnieuweinstituut.nl of 06-51556993

Pers-afbeelding 1

Credits: Glazen Koe in de permanente tentoonstelling van het Duitse Hygiene Museum, 1967. Foto: Richard Peter jun. Collectie SLUB Dresden / Deutsche Fotothek Download Afbeelding

Pers-afbeelding 2

Credits: Condensator en een prisma voor projectie. Foto Franz Stoedtner. Collectie SLUB Dresden / Deutsche Fotothek Download Afbeelding

Pers-afbeelding 3

Credits: Vazenserie De Industrielen, 1961. Collectie Nationaal Glasmuseum Download Afbeelding

Pers-afbeelding 4

Credits: Een arbeider bewerkt kleine glazen objecten met een beweegbare arm, ca. 1969. Fotograaf onbekend. Collectie Library of Congress Download Afbeelding

Pers-afbeelding 5

Credits: F. Meydam, Laboratoriumglas, Plastiek, 1958, Collectie Nationaal Glasmuseum. Download Afbeelding

Pers-afbeelding 6

Credits: El Ultimo Grito. A Rematerialisation: Industries, 2013. Borosilicaatglas. Foto POI Download Afbeelding

Pers-afbeelding 7

Credits: Seeing Glass. Brit van Nerven en Sabine Marcelis. Foto Lee Wei Swee, Studio Coco Download Afbeelding

Pers-afbeelding 8

Credits: Medische studenten kijken naar een operatie die via een periscope op een scherm wordt geprojecteerd. Naar een tekening van W. Koekkoek, 1909. Collectie Wellcome Library London Download Afbeelding

Pers-afbeelding 9

Credits: GLAS. Voertuig van vooruitgang. Foto Johannes Schwartz Download Afbeelding

Pers-afbeelding 10

Credits: GLAS. Voertuig van vooruitgang. Foto Johannes Schwartz Download Afbeelding

Pers-afbeelding 11

Credits: GLAS. Voertuig van vooruitgang. Foto Johannes Schwartz Download Afbeelding

Pers-afbeelding 12

Credits: GLAS. Voertuig van vooruitgang. Foto Johannes Schwartz Download Afbeelding

Pers-afbeelding 13

Credits: GLAS. Voertuig van vooruitgang. Foto Johannes Schwartz Download Afbeelding

Pers-afbeelding 14

Credits: GLAS. Voertuig van vooruitgang. Foto Johannes Schwartz Download Afbeelding

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.