Dissident Gardens
3 maart 2018 - 22 september 2018
Projecten
Een overzicht van de projecten en makers die deel uit maken van Biotopia.
The Growing Lab - Mycelia
MOGU OFFICINA CORPUSCOLI / Maurizio Montalti
Het Growing Lab - Mycelia is een procesmatig onderzoeksproject van Officina Corpuscoli. Het onderzoekt en analyseert methoden voor partnerschappen met fungal mycelium voor de ontwikkeling van nieuwe materialen en productiemethoden. Door de valorisatie van organische afvalstromen en laagwaardige bijproducten van andere productieprocessen worden hier geselecteerde soorten fungal mycelium gebruikt als element van transformatie voor de productie van nieuwe materialen, die elk door verschillende kwaliteiten worden gekenmerkt en dus geschikt zijn voor verschillende toepassingen.
Het project beschouwt het ecosysteem als een te kweken grondstof en zoekt naar nieuwe productiealternatieven, wat een verschuiving suggereert van het traditionele concept van industriële productie naar een innovatief model, geworteld in groei en teelt.
TextileLab Amsterdam - Waag Society/Cecilia Raspanti
Janthino, Serratia & Cecilia
De textielindustrie is een van de meest vervuilende ter wereld. Het verven van vezels en textiel is een van de meest ecologische desastreuze processen binnen die industrie. Chemische stoffen komen dagelijks vrij in de natuur, waardoor het milieu om ons heen wordt verwoest om te voldoen aan de kleurbehoeften die we hebben. Janthino Lividum, Serratia Marcenscens en Cecilia Raspanti uit TextileLab Amsterdam (Waag Society) onderzoeken het verven met bacteriën als alternatief.
Ontwerpers zijn al eeuwenlang geïnspireerd door de natuur, vooral gericht op esthetiek en functionaliteit. Vandaag de dag stelt technologie ons allemaal in staat om micromechanismen te onderzoeken en te observeren die laten zien hoe bacteriën functioneren en activiteiten uitvoeren. Dit samenwerkingsproject is een onderzoek naar hoe we niet alleen kunnen leren en imiteren, maar ook kunnen samenwerken met micro-organismen. Als zodanig betekent het kiezen voor samenwerking met bacteriën ook dat je van hen leert hoe je op een open, transparante en inclusieve manier kunt werken.
De ZeewierSchool
do|ob in samenwerking met Studio Makkink & Bey
Als een materiaal of een specifieke innovatie de belofte van de toekomst is, hoe kan een opleiding zich daartoe verhouden en haar studenten effectief voorbereiden op hun beroepspraktijk? Studio Makkink & Bey werkte deze gedachtegang uit aan de hand van zeewier, een grondstof met veel potentie.
Als het landschap in dienst komt te staan van zeewier, wat voor effect heeft het dan op de traditionele professies en wat voor nieuwe beroepen zou het kunnen opleveren? Op welke manier moet het landschap opnieuw worden ingericht? Het model van De Werkplaats levert een denkkader om de mogelijkheden voor een nieuwe industrie te verkennen. Wanneer we het ontwikkelen van een zeewier industrie als startpunt nemen, waaromheen zich een community vestigt, dan zien we hoeveel ambachten betrokken zijn bij het bouwen van een dergelijke samenleving.
Als deze logica verder wordt uitgedacht, wordt duidelijk dat er rond zeewier een community kan groeien waarbinnen iedereen gelooft in en werkt vanuit het materiaal. Iedereen die zich vestigt, neem zijn eigen achtergrond, skills en gereedschap mee, waardoor het gebied steeds aantrekkelijk wordt en interdisciplinaire uitwisselingen als vanzelf ontstaan.
AlgaeFabrics Studio
Tjeerd Veenhoven
AlgaeFabrics is in 2015 door Studio Tjeerd Veenhoven opgestart als oefening om het meest ambitieuze gebruik van algen in de toekomst te verkennen. Deze oefening resulteerde in het concept om modetextiel van algen te maken.
Er is een steeds grotere vraag naar textiel. Verwacht wordt dat het textielverbruik in 2050 drie keer zal zijn toegenomen. Bovendien is er bijna geen circulaire tendens in de industrie omdat 95% van het textiel na de levensduur van het product wordt verbrand. Dit is een kans voor veranderingen in de richting van een duurzamere modewaardeketen.
Project AlgaeFabrics voorziet algen als toekomstige grondstof voor textiel en ontwikkelt hiervoor een strategie. Organismen van algen zijn wereldwijd te vinden in de oceanen en meren en daar zijn een cruciaal element in de koolstofstroom. Dit heeft een positief effect op de opwarming van de aarde. Een overmatige groei van algen veroorzaakt problemen en wanneer ze verwijderd worden wordt het gezien als afval.
Cladophora, een algensoort waarmee Studio Tjeerd Veenhoven werkt, is rijk aan cellulose en bevat tot 70% van zijn inhoud. Cellulose is een uitstekend materiaal om garen van te maken. Het verkrijgen van cellulose uit zee is veruit de meest duurzame en duurzame manier om het materiaal te oogsten.
Oki Naganode
Julia Lohmann
Design researcher Julia Lohmann richt haar werk op natuurlijke materialen. Ze ontdekte zeewier op een vismarkt in Japan. Zeewier kan op een ecologisch duurzame manier worden geteeld. Het groeit enkele meters per jaar en reinigt zelfs de omgeving van vervuiling. Het groeit in de oceaan, het grootste kweekgebied dat de planeet te bieden heeft.
De kleur van het zeewier schommelt tussen groene en bruine tinten en is doorschijnend. Lohmann werkt met zeewier uit Japan, dat ze in gedroogde vorm ontvangt. De bladeren - die tot twee meter lang en half meter breed kunnen zijn - worden in water gedrenkt en een speciale oplossing om het materiaal flexibel te houden. Vervolgens wordt het zeewier gedroogd, geperst, geperst, gestreken en genaaid, Daarna wordt het lasergesneden en als fineer of bekledingsmateriaal gebruikt. De resulterende objecten zijn voor Lohmann vooral een communicatiemiddel waarmee ze de mogelijkheden voor zeewier als materiaal wil verkennen.
Als designer in residence in het Victoria & Albert Museum (Londen) richtte ze in 2013 de Department of Seaweed op, een transdisciplinaire werkgroep die het potentieel van zeewier als ontwerpmateriaal onderzoekt.
The Growing Lab - Mycelia
MOGU OFFICINA CORPUSCOLI / Maurizio Montalti
Het Growing Lab - Mycelia is een procesmatig onderzoeksproject van Officina Corpuscoli. Het onderzoekt en analyseert methoden voor partnerschappen met fungal mycelium voor de ontwikkeling van nieuwe materialen en productiemethoden. Door de valorisatie van organische afvalstromen en laagwaardige bijproducten van andere productieprocessen worden hier geselecteerde soorten fungal mycelium gebruikt als element van transformatie voor de productie van nieuwe materialen, die elk door verschillende kwaliteiten worden gekenmerkt en dus geschikt zijn voor verschillende toepassingen.
Het project beschouwt het ecosysteem als een te kweken grondstof en zoekt naar nieuwe productiealternatieven, wat een verschuiving suggereert van het traditionele concept van industriële productie naar een innovatief model, geworteld in groei en teelt.
TextileLab Amsterdam - Waag Society/Cecilia Raspanti
Janthino, Serratia & Cecilia
De textielindustrie is een van de meest vervuilende ter wereld. Het verven van vezels en textiel is een van de meest ecologische desastreuze processen binnen die industrie. Chemische stoffen komen dagelijks vrij in de natuur, waardoor het milieu om ons heen wordt verwoest om te voldoen aan de kleurbehoeften die we hebben. Janthino Lividum, Serratia Marcenscens en Cecilia Raspanti uit TextileLab Amsterdam (Waag Society) onderzoeken het verven met bacteriën als alternatief.
Ontwerpers zijn al eeuwenlang geïnspireerd door de natuur, vooral gericht op esthetiek en functionaliteit. Vandaag de dag stelt technologie ons allemaal in staat om micromechanismen te onderzoeken en te observeren die laten zien hoe bacteriën functioneren en activiteiten uitvoeren. Dit samenwerkingsproject is een onderzoek naar hoe we niet alleen kunnen leren en imiteren, maar ook kunnen samenwerken met micro-organismen. Als zodanig betekent het kiezen voor samenwerking met bacteriën ook dat je van hen leert hoe je op een open, transparante en inclusieve manier kunt werken.
De ZeewierSchool
do|ob in samenwerking met Studio Makkink & Bey
Als een materiaal of een specifieke innovatie de belofte van de toekomst is, hoe kan een opleiding zich daartoe verhouden en haar studenten effectief voorbereiden op hun beroepspraktijk? Studio Makkink & Bey werkte deze gedachtegang uit aan de hand van zeewier, een grondstof met veel potentie.
Als het landschap in dienst komt te staan van zeewier, wat voor effect heeft het dan op de traditionele professies en wat voor nieuwe beroepen zou het kunnen opleveren? Op welke manier moet het landschap opnieuw worden ingericht? Het model van De Werkplaats levert een denkkader om de mogelijkheden voor een nieuwe industrie te verkennen. Wanneer we het ontwikkelen van een zeewier industrie als startpunt nemen, waaromheen zich een community vestigt, dan zien we hoeveel ambachten betrokken zijn bij het bouwen van een dergelijke samenleving.
Als deze logica verder wordt uitgedacht, wordt duidelijk dat er rond zeewier een community kan groeien waarbinnen iedereen gelooft in en werkt vanuit het materiaal. Iedereen die zich vestigt, neem zijn eigen achtergrond, skills en gereedschap mee, waardoor het gebied steeds aantrekkelijk wordt en interdisciplinaire uitwisselingen als vanzelf ontstaan.
AlgaeFabrics Studio
Tjeerd Veenhoven
AlgaeFabrics is in 2015 door Studio Tjeerd Veenhoven opgestart als oefening om het meest ambitieuze gebruik van algen in de toekomst te verkennen. Deze oefening resulteerde in het concept om modetextiel van algen te maken.
Er is een steeds grotere vraag naar textiel. Verwacht wordt dat het textielverbruik in 2050 drie keer zal zijn toegenomen. Bovendien is er bijna geen circulaire tendens in de industrie omdat 95% van het textiel na de levensduur van het product wordt verbrand. Dit is een kans voor veranderingen in de richting van een duurzamere modewaardeketen.
Project AlgaeFabrics voorziet algen als toekomstige grondstof voor textiel en ontwikkelt hiervoor een strategie. Organismen van algen zijn wereldwijd te vinden in de oceanen en meren en daar zijn een cruciaal element in de koolstofstroom. Dit heeft een positief effect op de opwarming van de aarde. Een overmatige groei van algen veroorzaakt problemen en wanneer ze verwijderd worden wordt het gezien als afval.
Cladophora, een algensoort waarmee Studio Tjeerd Veenhoven werkt, is rijk aan cellulose en bevat tot 70% van zijn inhoud. Cellulose is een uitstekend materiaal om garen van te maken. Het verkrijgen van cellulose uit zee is veruit de meest duurzame en duurzame manier om het materiaal te oogsten.
Oki Naganode
Julia Lohmann
Design researcher Julia Lohmann richt haar werk op natuurlijke materialen. Ze ontdekte zeewier op een vismarkt in Japan. Zeewier kan op een ecologisch duurzame manier worden geteeld. Het groeit enkele meters per jaar en reinigt zelfs de omgeving van vervuiling. Het groeit in de oceaan, het grootste kweekgebied dat de planeet te bieden heeft.
De kleur van het zeewier schommelt tussen groene en bruine tinten en is doorschijnend. Lohmann werkt met zeewier uit Japan, dat ze in gedroogde vorm ontvangt. De bladeren - die tot twee meter lang en half meter breed kunnen zijn - worden in water gedrenkt en een speciale oplossing om het materiaal flexibel te houden. Vervolgens wordt het zeewier gedroogd, geperst, geperst, gestreken en genaaid, Daarna wordt het lasergesneden en als fineer of bekledingsmateriaal gebruikt. De resulterende objecten zijn voor Lohmann vooral een communicatiemiddel waarmee ze de mogelijkheden voor zeewier als materiaal wil verkennen.
Als designer in residence in het Victoria & Albert Museum (Londen) richtte ze in 2013 de Department of Seaweed op, een transdisciplinaire werkgroep die het potentieel van zeewier als ontwerpmateriaal onderzoekt.