Dissident Gardens
3 maart 2018 - 22 september 2018
Met Dissident Gardens richt Het Nieuwe Instituut de blik op de meest actuele uitingsvormen van de klassieke strijd tussen natuur en cultuur. Het programma omvat een installatie met vier delen, een gerelateerde tentoonstelling (The Human Insect) en een serie lezingen en debatten.
Dissident Gardens neemt de tuin als uitgangspunt, als de plek bij uitstek waar het verlangen van de mens om zijn omgeving te beheersen botst met zijn fascinatie voor de wilde, ongerepte krachten van de natuur. Tegelijkertijd zijn tuinen, in de huidige tijd van digitalisering en globalisering, plekken geworden om zich terug te trekken, om tot rust te komen, te ontspannen en te reflecteren. Tuinen bieden de stille, toegewijde tuinier een thuis, maar worden in de hedendaagse, volautomatische glastuinbouw ook bevolkt door niet-menselijke werkkrachten. De tuin als een ruimte waar globale verhalen en vormen van arbeid, migratie en experimenten worden betwist en opnieuw gedefinieerd.
Technologie en ecologie worden in Dissident Gardens benaderd als systemen met niet alleen een onderling spanningsveld, maar ook een wederzijdse afhankelijkheid. Het Nieuwe Instituut ambieert zichtbaar te maken hoe beide systemen met elkaar verweven zijn geraakt, wat tot een radicaal nieuwe opvatting van de verhouding tussen cultuur en natuur heeft geleid. Het programma toont hoe de ontwerper onderdeel is van deze nieuwe relatie, en tot welke overwegingen, keuzes en misschien wel dissidentie deze positie kan leiden.
Het Nieuwe Instituut onderzoekt in Dissident Gardens onze huidige verhouding tot de natuur, de invloed van technologie en de rol van de ontwerper en architect als onderzoeker, game developer of activist. Hierbij worden hedendaagse vraagstukken zoals duurzaamheid, materialeninnovatie, de transitie van de ontwerper en het domein van de ontwerpende disciplines, evenals de impact van technologie op ons leven en onze leefomgeving aan de orde gesteld.
Biotopia
Hedendaagse ontwerpers werken steeds vaker met levende organismen en levende materialen, met veelal nog onbekende toepassingen. Biotopia toont deze opmerkelijke rol van de ontwerper, die zich als onderzoeker en maker profileert en alternatieven aandraagt die direct voortvloeien uit een directe samenwerking met natuurlijke systemen.
Gardening Mars
Gardening Mars toont verschillende hulpmiddelen en attributen die (op aarde) worden ingezet om het leven op Mars te simuleren en te verbeelden.
Pleasure Parks
In de tentoonstelling_ Dissident Gardens_ is onder de titel _Pleasure Parks _een paviljoen ingericht met materiaal uit de archieven van Het Nieuwe Instituut.
Smart Farming
In dit "anti-platteland", aangestuurd door drones, robots en laptops verliezen de begrippen natuur en cultuur hun verschillende betekenis. Welke nieuwe - wellicht vervreemdende - plekken gaan er ontstaan? Wat zijn de effecten van de verregaande automatisering op het 'vak' van boer?
Biotopia
Hedendaagse ontwerpers werken steeds vaker met levende organismen en levende materialen, met veelal nog onbekende toepassingen. Biotopia toont deze opmerkelijke rol van de ontwerper, die zich als onderzoeker en maker profileert en alternatieven aandraagt die direct voortvloeien uit een directe samenwerking met natuurlijke systemen.
Gardening Mars
Gardening Mars toont verschillende hulpmiddelen en attributen die (op aarde) worden ingezet om het leven op Mars te simuleren en te verbeelden.
Pleasure Parks
In de tentoonstelling_ Dissident Gardens_ is onder de titel _Pleasure Parks _een paviljoen ingericht met materiaal uit de archieven van Het Nieuwe Instituut.
Smart Farming
In dit "anti-platteland", aangestuurd door drones, robots en laptops verliezen de begrippen natuur en cultuur hun verschillende betekenis. Welke nieuwe - wellicht vervreemdende - plekken gaan er ontstaan? Wat zijn de effecten van de verregaande automatisering op het 'vak' van boer?
Curators Hetty Berens, Guus Beumer, Marten Kuijpers, Klaas Kuitenbrouwer, Maurizio Montalti, Suzanne Mulder, Marina Otero Verzier, Mark Wigley
Spatial design Frank Bruggeman, Overtreders-W, Andres Jacques
Grafische vormgeving Boy Vereecken, Bardhi Haliti