Dissident Gardens
3 maart 2018 - 22 september 2018
Muurschilderingen
In de foyer van Het Nieuwe Instituut is een serie muurschilderingen te zien, die onderdeel uitmaakt van het programma Dissident Gardens
Het landschap in de tuin
Iwan Smit
Te zien van 4 maart tot 10 juni 2018 De termen landschap en natuur worden vaak door elkaar gebruikt. Het concept van de 'drie naturen' uit de Italiaanse tuin-theorie van de zestiende eeuw brengt een helder onderscheid aan tussen natuur, landschap - en als derde laag: de tuin. De Franse fysicus Abbé de Vallemont verbeeldt in 1705 dit concept van de 'drie naturen' in een tekening. Bovenaan zijn tekening heeft hij een wild, bergachtig landschap afgebeeld met bomen, grotten en een waterval: de eerste natuur. Aan de voet van de berg is het gecultiveerde, agrarische landschap afgebeeld: de tweede natuur. Een strak gesnoeide haag vormt de overgang naar de formeel ingerichte tuin: de derde natuur.
Nu, meer dan 450 jaar later, heeft kunstenaar Iwan Smit naar een idee van architectuurhistoricus Lara Voerman en tuinontwerper en -onderzoeker Joost Emmerik een eigentijdse versie van de tekening van Vallemont uit 1705 gemaakt. In hoeverre zijn de verhoudingen tussen de drie naturen en natuur en cultuur compleet veranderd, zowel in fysieke vorm als in onze beleving? Smit's muurschildering is onderdeel van het Dissident Garden-programma en te zien in Het Nieuwe Café.
Fasciation
Ingrid Bittar | Britta
Te zien van 21 juni tot 23 september 2018 Als onderdeel van het Dissident Gardens-programma ontwikkelde Braziliaans kunstenaar Ingrid Bittar | Britta een collage voor de muurschildering in het café van Het Nieuwe Instituut.
Ondergedompeld in een door huiselijkheid en gezinsleven gekenmerkt privé-universum, begon Ingrid Bittar te werken met collage. Met deze techniek ontwikkelde ze belangrijke thema's binnen haar werk, van het huiselijke leven tot familie-afkomst en migratiegeschiedenis. In 2015 breidde zij haar praktijk uit met borduurwerk en in 2017 met aquarel. Terwijl borduren en aquarelleren rationeel gekozen technieken zijn, blijft collage geworteld in intuïtie.
Ingrid Bittar | Britta Ingrid Bittar aka Britta (1989) verwierf in 2013 een Bachelor's Degree in Design van PUC-Rio en vulde haar artistieke vorming aan met cursussen aan de School voor Beeldende Kunsten Parque Lage. In 2014 werd ze geselecteerd voor het 89plus-project van Hans Ulrich Obrist en Simon Castets in Rio's MoMA. In hetzelfde jaar werd haar werk onderdeel van de Chateaubriand-collectie en een vast onderdeel van de MoMA-collectie van Rio, omdat ze deel uitmaakte van twee groepstentoonstellingen in het museum, Nieuwe aanwinsten 2012 - 2014 en Ver e Ser Visto. In 2016 werd de Bittar genomineerd voor de PIPA-prijs.
Het landschap in de tuin
Iwan Smit
Te zien van 4 maart tot 10 juni 2018 De termen landschap en natuur worden vaak door elkaar gebruikt. Het concept van de 'drie naturen' uit de Italiaanse tuin-theorie van de zestiende eeuw brengt een helder onderscheid aan tussen natuur, landschap - en als derde laag: de tuin. De Franse fysicus Abbé de Vallemont verbeeldt in 1705 dit concept van de 'drie naturen' in een tekening. Bovenaan zijn tekening heeft hij een wild, bergachtig landschap afgebeeld met bomen, grotten en een waterval: de eerste natuur. Aan de voet van de berg is het gecultiveerde, agrarische landschap afgebeeld: de tweede natuur. Een strak gesnoeide haag vormt de overgang naar de formeel ingerichte tuin: de derde natuur.
Nu, meer dan 450 jaar later, heeft kunstenaar Iwan Smit naar een idee van architectuurhistoricus Lara Voerman en tuinontwerper en -onderzoeker Joost Emmerik een eigentijdse versie van de tekening van Vallemont uit 1705 gemaakt. In hoeverre zijn de verhoudingen tussen de drie naturen en natuur en cultuur compleet veranderd, zowel in fysieke vorm als in onze beleving? Smit's muurschildering is onderdeel van het Dissident Garden-programma en te zien in Het Nieuwe Café.
Fasciation
Ingrid Bittar | Britta
Te zien van 21 juni tot 23 september 2018 Als onderdeel van het Dissident Gardens-programma ontwikkelde Braziliaans kunstenaar Ingrid Bittar | Britta een collage voor de muurschildering in het café van Het Nieuwe Instituut.
Ondergedompeld in een door huiselijkheid en gezinsleven gekenmerkt privé-universum, begon Ingrid Bittar te werken met collage. Met deze techniek ontwikkelde ze belangrijke thema's binnen haar werk, van het huiselijke leven tot familie-afkomst en migratiegeschiedenis. In 2015 breidde zij haar praktijk uit met borduurwerk en in 2017 met aquarel. Terwijl borduren en aquarelleren rationeel gekozen technieken zijn, blijft collage geworteld in intuïtie.
Ingrid Bittar | Britta Ingrid Bittar aka Britta (1989) verwierf in 2013 een Bachelor's Degree in Design van PUC-Rio en vulde haar artistieke vorming aan met cursussen aan de School voor Beeldende Kunsten Parque Lage. In 2014 werd ze geselecteerd voor het 89plus-project van Hans Ulrich Obrist en Simon Castets in Rio's MoMA. In hetzelfde jaar werd haar werk onderdeel van de Chateaubriand-collectie en een vast onderdeel van de MoMA-collectie van Rio, omdat ze deel uitmaakte van twee groepstentoonstellingen in het museum, Nieuwe aanwinsten 2012 - 2014 en Ver e Ser Visto. In 2016 werd de Bittar genomineerd voor de PIPA-prijs.
Als onderdeel van het Dissident Gardens-programma ontwikkelde Braziliaans kunstenaar Ingrid Bittar | Britta een collage voor de muurschildering in het café van Het Nieuwe Instituut.