Architecture of Appropriation
28 januari 2018 - 19 augustus 2018
Collectief
De kraakbeweging heeft een grote rol gespeeld in het ontwerp van het stedelijk weefsel en huiselijk interieur, en stelt alternatieven voor het dominante marktgeörienteerde huisvestingsbeleid. Architecture of Appropriation. On Squatting as Spatial Practice benadert kraken als architectonische praktijk.
René Boer
Editor René Boer werkt als stads- en architectuuronderzoeker, schrijver en activist in Amsterdam, is managing editor bij Failed Architecture en deel van het Non-fiction team. Op dit moment werkt hij aan het onderzoeksproject 'un/smooth city' en een documentaire over de Amsterdamse ringweg A10. Hij was critic-in-residence van de Internationale Architectuur Biennale Rotterdam 2016 en visiting fellow aan de Cairo Institute for Liberal Arts and Sciences. Daarnaast is hij verbonden geweest aan stedelijke sociale bewegingen in Barcelona, Ramallah/Jeruzalem en Amsterdam en heeft hij geschreven voor onder andere Harvard Design Magazine, Volume en Studio. René Boer heeft een Master in Urban Studies van University College London's UrbanLab, en studeerde af met een scriptie over cinematografische reflecties op Cairo's stedelijke transformaties van na de revolutie.
R&D, Het Nieuwe Instituut
Onderzoek De afgelopen jaren is er binnen de culturele sector hernieuwde aandacht voor de rol en de praktijk van onderzoek. In een wereld waarin in toenemende mate en met grote snelheid, enorme hoeveelheden informatie circuleren, speelt onderzoek een cruciale rol bij het zichtbaar maken en verhelderen van zowel bestaande als nieuwe ideeën. Instellingen hebben een eigen verantwoordelijkheid bij het ontwikkelen en onder de aandacht brengen van onderzoek. De Research & Development afdeling van Het Nieuwe Instituut wil projecten, praktijken en initiatieven stimuleren, waarvan het succes niet afhangt van het aantal academische referenties, het gebruik van officiële formats of commercieel succes, maar die alternatieven bieden voor gangbare onderzoekspraktijken en collectieve vormen van kennisvorming verkennen.
Het onderzoek van Architecture of Appropriation wordt gedaan door R&D stafleden Katía Truijen and Marten Kuijpers onder leiding van Marina Otero Verzier (Hoofd, R&D).
Rijksarchief voor Nederlandse Architectuur & Stedenbouw
Onderzoek Het Rijksarchief voor Nederlandse Architectuur & Stedenbouw onderzoekt onder leiding van conservator Hetty Berens hoe de ruimtelijke nalatenschap en invloed van kraken op de ontwikkeling van Nederlandse steden voor de toekomst kan worden bewaard. Op 2 februari 2017 werd het Rijksarchief 'gekraakt' als onderdeel van het evenement 'Squatting the Archive'.
Johannes Schwartz
Fotografie Johannes Schwartz (München, 1970) is een fotograaf gevestigd in Amsterdam. Schwartz studeerde fotografie aan de Gerrit Rietveld Academie van 1995 tot 1998, waar hij al een aantal jaar les geeft. Van 2004 tot 2010 was hij hoofd van de afdeling. Zijn prijzenkast bestaat onder andere uit de Esther Kroon Award (1998) en de Cobra Kunstprijs Amstelveen (2007). Hij was een van de kunstenaars die meedeed aan 'Opera Aperta/Loose Work', de officiële Nederlandse inzending voor de Biënnale van Venetië in 2011.
TU Eindhoven, Architecture, Urban Design and Engineering (AUDE)
Architectonische analyse In samenwerking met de masteropleiding Architecture, Urban Design and Engineering (AUDE) van de Technische Universiteit Eindhoven is een architectonisch onderzoek gedaan naar vier Nederlandse kraakvoorbeelden. Binnen het seminar 'Performance and Occasion' deden zes masterstudenten onder leiding van Jacob Voorthuis (TU/e) en Marten Kuijpers (Het Nieuwe Instituut) onderzoek naar de ruimtelijke transformaties en 'architectuur van toe-eigning' van het Poortgebouw, Plantage Dok, Wijde Heisteeg 7, Vluchtmaat en ADM. Op locatie onderzochten zij de ruimtes en gingen zij in gesprek met bewoners en oud-bewoners. Die kennis zetten zij vervolgens om in tekeningen en maquettes die in de tentoonstelling Architecture of Appropriation zijn te zien.
Deelnemende studenten: Farah Abdullaa, Sander Drooge , Adam Gill, Jaquelina Sio, Damian Sobol Turina en Christiaan Wijers.
ZUS [Zones Urbaines Sensibles]
Concept installatie & ruimtelijk ontwerp Het duo Elma van Boxel en Kristian Koreman en hun bureau ZUS [Zones Urbaines Sensibles] werken aan gevraagd en ongevraagd ontwerp en onderzoek op het gebied van architectuur, stedenbouw en landschapsontwerp. Het bureau, opgericht in 2001, bestaat uit een internationaal en multidisciplinair team met vestigingen in Rotterdam en New York.
De verbeeldingskracht van architectuur kan volgens ZUS bijdragen aan een noodzakelijke verschuiving van grenzen tussen het private en het publieke, lange en korte termijn, tijdelijk en permanent. Binnen deze tegenstrijdigheden kunnen werkelijk vooruitstrevende projecten ontstaan die aan de ene kant een lange termijn verantwoordelijkheid op zich nemen en aan de andere kant uitnodigen tot gebruikers- en publieke betrokkenheid. Hiermee zijn de projecten nooit losstaande statements, maar zijn ze altijd fundamenteel verankerd in de stad, het publieke domein en binnen de lange traditie van ruimtelijk ontwerp.
Katía Truijen
Editor
Marina Otero Verzier
Editor
Maud Vervenne
Grafisch ontwerp
Anastasia Kubrak
Onderzoek
Marten Kuijpers
Architect & Onderzoek
Jere Kuzmanić
Architect
Maria Fernanda Duarte
Architect
Jakub Straka
Grafisch ontwerp Jakub Straka (Ostrava, Tsjechië, 1984) is een grafisch ontwerper gevestigd in Amsterdam. Sinds zijn afstuderen aan de Gerrit Rietveld Academie in 2012 ligt zijn focus op zowel online- en offlineprojecten. Zijn portfolio bestaat onder andere uit visuele identiteiten voor de Tsjechische Kamer van Architecten en de Tsjechische Architectuur Award 2016, de publicatie van Archiprix 2016 voor nai010 uitgevers, websites voor Lost & Found (www.lost.nl) in Amsterdam, lettertype ontwikkeling voor Dinamo (www.abcdinamo.com) in Berlijn & Basel, het Heimspiel 2015 festival (www.heimspiel.tv) in St. Gallen en Elisa van Joolen's project 11x17 (www.11x17.nl). Hij was gastdocent aan de Gerrit Rietveld Academie (2012-2015). Zijn werk was onderdeel van het Off Programme van de 26e internationale biënnale van Grafisch Design in Brno 2014.
Voor Architecture of Appropriation werkte hij samen met Sepus Noordmans.