De architectuur van een wondere wereld
Naar aanleiding van De architectuur van een wondere wereld zijn er in verschillende media in binnen- en buitenland recensies, interviews en verdiepende stukken verschenen. Gedurende de looptijd van de tentoonstelling wordt het overzicht aangevuld met nieuwe stukken.
Saskia van Stein, 'Disney. A Real Fairy Story'
DAMN° Magazine, april 2021 Een paar maanden vóór de opening van de tentoonstelling deed curator Saskia van Stein het verhaal achter De architectuur van een wondere wereld al uit de doeken in DAMN_° Magazine_.
"Veel van de methoden en technieken waarmee [in de Disney-parken] gemanipuleerd wordt wat wij zien, zijn gebaseerd op filmmethoden als kadrering, collage, montage en gedwongen perspectief."
Thomas Huut, 'De achterkant van Walt Disneys sprookjesimperium'
NRC Handelsblad, oktober 2021 "De expositie wordt op allerlei punten onderbroken, becommentarieerd of aangevuld met artistieke interventies, zoals de Sneeuwwitje-video van Takala en Roller coaster of Progress (2021), een verwarrend-poëtische mijmering over de betekenis van de achtbaan als metafoor voor het leven, van Benjamin Earl. Het levert een boeiende, caleidoscopische tentoonstelling op, met soms zoveel materiaal en invalshoeken, dat je de draad een beetje kwijt raakt."
"Briljant is het tentoonstellingsontwerp van Fréderique Albert-Bordenave"
"Met die nadruk op de ervaring als vertelmechanisme krijgt Disney een koekje van eigen deeg."
Jeroen Junte, 'Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes'
Design Digger, oktober 2021 "Wie weg wil zwijmelen bij jeugdsentiment - en wie is er niet opgegroeid met Sneeuwwitje of Lion King - komt hier dan ook bedrogen uit. Of juist niet. Want deze tentoonstelling wil het echte Disney laten zien."
'Disneyficatie: scheldwoord of geuzennaam?'
Architectenweb, 19 Oktober 2021 De projecten zijn de optimistische noot in een tentoonstelling die zich kritisch toont, of het nu gaat over de propaganda en Mickey Mouse-gasmaskers die Disney tijdens de Tweede Wereldoorlog voor het Amerikaanse leger ontwikkelde of de stereotyperende en racistische Disney-karakters. Ook wordt aandacht besteed aan de manier waarop het bedrijf met uitgekiende media- en marketingstrategieën controle over zijn medewerkers en het publiek uitoefent; dat Disney geen materiaal beschikbaar wilde stellen voor de tentoonstelling is veelzeggend.
'Hoe Disney invloed heeft op onze stad ontdek je in deze nieuwe tentoonstelling'
in de buurt, 2 December 2021 'De architectuur van een wondere wereld' vertelt je niet wat goed of fout is. Het maakt je bewust van de media die je gebruikt en dat je die met verschillende brillen kunt bekijken. En het maakt duidelijk dat je mag geloven in je droom, net als Walt Disney. Je eigen verbeelding is je limiet.
Saskia van Stein, 'Disney. A Real Fairy Story'
DAMN° Magazine, april 2021 Een paar maanden vóór de opening van de tentoonstelling deed curator Saskia van Stein het verhaal achter De architectuur van een wondere wereld al uit de doeken in DAMN_° Magazine_.
"Veel van de methoden en technieken waarmee [in de Disney-parken] gemanipuleerd wordt wat wij zien, zijn gebaseerd op filmmethoden als kadrering, collage, montage en gedwongen perspectief."
Thomas Huut, 'De achterkant van Walt Disneys sprookjesimperium'
NRC Handelsblad, oktober 2021 "De expositie wordt op allerlei punten onderbroken, becommentarieerd of aangevuld met artistieke interventies, zoals de Sneeuwwitje-video van Takala en Roller coaster of Progress (2021), een verwarrend-poëtische mijmering over de betekenis van de achtbaan als metafoor voor het leven, van Benjamin Earl. Het levert een boeiende, caleidoscopische tentoonstelling op, met soms zoveel materiaal en invalshoeken, dat je de draad een beetje kwijt raakt."
"Briljant is het tentoonstellingsontwerp van Fréderique Albert-Bordenave"
"Met die nadruk op de ervaring als vertelmechanisme krijgt Disney een koekje van eigen deeg."
Jeroen Junte, 'Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes'
Design Digger, oktober 2021 "Wie weg wil zwijmelen bij jeugdsentiment - en wie is er niet opgegroeid met Sneeuwwitje of Lion King - komt hier dan ook bedrogen uit. Of juist niet. Want deze tentoonstelling wil het echte Disney laten zien."
'Disneyficatie: scheldwoord of geuzennaam?'
Architectenweb, 19 Oktober 2021 De projecten zijn de optimistische noot in een tentoonstelling die zich kritisch toont, of het nu gaat over de propaganda en Mickey Mouse-gasmaskers die Disney tijdens de Tweede Wereldoorlog voor het Amerikaanse leger ontwikkelde of de stereotyperende en racistische Disney-karakters. Ook wordt aandacht besteed aan de manier waarop het bedrijf met uitgekiende media- en marketingstrategieën controle over zijn medewerkers en het publiek uitoefent; dat Disney geen materiaal beschikbaar wilde stellen voor de tentoonstelling is veelzeggend.
'Hoe Disney invloed heeft op onze stad ontdek je in deze nieuwe tentoonstelling'
in de buurt, 2 December 2021 'De architectuur van een wondere wereld' vertelt je niet wat goed of fout is. Het maakt je bewust van de media die je gebruikt en dat je die met verschillende brillen kunt bekijken. En het maakt duidelijk dat je mag geloven in je droom, net als Walt Disney. Je eigen verbeelding is je limiet.