Virtueel Platform
Virtueel Platform was het Nederlands kennisinstituut voor e-cultuur tussen 2007 en 2012. Het stimuleerde en versterkte vernieuwing van de cultuur door kennis over e-cultuur te delen, zichtbaar te maken en te vergroten.
Virtueel Platform (2007-2012) bracht verschillende publicaties uit op het gebied van digitalisering en digitale cultuur. De belangrijkste publicaties zijn hieronder verzameld. Een volledig overzicht vindt u in het archief Virtueel Platform.
Hot 100
2008 - 2012
HOT100 was een jaarlijks talentenprogramma met de meest getalenteerde en veelbelovende alumni van media- en kunstopleidingen. Met de HOT100 bracht Virtueel Platform een nieuwe lichting getalenteerde ontwerpers, denkers en makers uit het hele land in contact met creatieve bedrijven, culturele organisaties en met elkaar.
Best Practice
2011
Best Practice toonde de beste en meest opvallende Nederlandse e-cultuur voorbeelden aan een professioneel publiek.
Transmediaal werken
2012
Publicatie over de transmediale praktijk in Nederland, de kansen en de knelpunten, met aanbevelingen om het klimaat voor transmediaal werken in Nederland te stimuleren.
Born-digital kunstwerken
2012
New Digital Explorers Guide
2012
De New Digital Explorers Guide bied een overzicht van alle spelers op het gebied van digitale kunst en cultuur in Nederland. Ruim 150 organisaties, onderverdeeld naar medialabs, mediafestivals en game-ontwikkelaars.
Nederland Labland: Medialabs, Fablabs en Hackerspaces
2012
Met meer dan vijftig medialabs is Nederland een echt labland. Deze publicatie biedt een uitgebreide inventarisatie van deze medialabs: organisaties die mensen met uiteenlopende achtergronden bij elkaar brengen om op creatieve wijze de wisselwerking tussen media, technologie en maatschappij te onderzoeken.
Mapping Mediafestivals
2011
Mapping Mediafestivals biedt een zo volledig mogelijk overzicht van meer dan 20 Nederlandse mediafestivals en een analyse van het veld.
Sectoranalyse E-cultuur
2011
De sectoranalyse laat voor het eerst de omvang en karakteristieken zien van de relatief jonge maar snelgroeiende e-cultuursector. Een innovatieve sector die bestaat uit medialabs, kunstenaars, gamebedrijven, festivals, presentatieplekken en media- en kunstopleidingen. In het rapport zijn vijftien Best Practice, goede voorbeelden van e-cultuur, te vinden.
Cultuur 2.0
2007
Deze publicatie is essentieel voor iedereen die geïnteresseerd is in de concepten Web 2.0 en cultuur.