Virtueel Platform (2007-2012) bracht verschillende publicaties uit op het gebied van digitalisering en digitale cultuur. De belangrijkste publicaties zijn hieronder verzameld. Een volledig overzicht vindt u in het archief Virtueel Platform.
Hot 100
2008 - 2012

Photo Sebastiaan ter Burg
HOT100 was een jaarlijks talentenprogramma met de meest getalenteerde en veelbelovende alumni van media- en kunstopleidingen. Met de HOT100 bracht Virtueel Platform een nieuwe lichting getalenteerde ontwerpers, denkers en makers uit het hele land in contact met creatieve bedrijven, culturele organisaties en met elkaar.
Best Practice
2011

Beste practice rosette
Best Practice toonde de beste en meest opvallende Nederlandse e-cultuur voorbeelden aan een professioneel publiek.
Transmediaal werken
2012

High risk locations in the Netherlands. Source VPRO, Nederland van Boven
Publicatie over de transmediale praktijk in Nederland, de kansen en de knelpunten, met aanbevelingen om het klimaat voor transmediaal werken in Nederland te stimuleren.
Born-digital kunstwerken
2012

Cover Born-digital art in the Netherlands
New Digital Explorers Guide
2012

The New Explorers Guide to Dutch Digital Culture
De New Digital Explorers Guide bied een overzicht van alle spelers op het gebied van digitale kunst en cultuur in Nederland. Ruim 150 organisaties, onderverdeeld naar medialabs, mediafestivals en game-ontwikkelaars.
Nederland Labland: Medialabs, Fablabs en Hackerspaces
2012

Nederland Labland: Medialabs, Fablabs and Hackerspaces
Met meer dan vijftig medialabs is Nederland een echt labland. Deze publicatie biedt een uitgebreide inventarisatie van deze medialabs: organisaties die mensen met uiteenlopende achtergronden bij elkaar brengen om op creatieve wijze de wisselwerking tussen media, technologie en maatschappij te onderzoeken.
Mapping Mediafestivals
2011

Hiroaki Umeda - Holistic Strata, 2015
Mapping Mediafestivals biedt een zo volledig mogelijk overzicht van meer dan 20 Nederlandse mediafestivals en een analyse van het veld.
Sectoranalyse E-cultuur
2011

Virtueel Platform Sectoranalyse E-cultuur
De sectoranalyse laat voor het eerst de omvang en karakteristieken zien van de relatief jonge maar snelgroeiende e-cultuursector. Een innovatieve sector die bestaat uit medialabs, kunstenaars, gamebedrijven, festivals, presentatieplekken en media- en kunstopleidingen. In het rapport zijn vijftien Best Practice, goede voorbeelden van e-cultuur, te vinden.
Cultuur 2.0
2007

Cover Cultuur 2.0
Deze publicatie is essentieel voor iedereen die geïnteresseerd is in de concepten Web 2.0 en cultuur.