Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

The Hoodie

30 november 2019 - 22 augustus 2020

Home

Bogomir Doringer

In het kader van The Hoodie hebben Het Nieuwe Instituut en curator Lou Stoppard verschillende kunstenaars uitgenodigd om vanuit hun eigen perspectief en praktijk met een nieuw kunstwerk te reageren op de thematiek van het project. Bogomir Doringer gaat in zijn inbreng in op de vele verschillende verbeeldingen en representaties van de hoodie in de media en verbindt deze aan zijn langlopende onderzoek naar vraagstukken met betrekking tot privacy en surveillance.

Selectie van met behulp van kunstmatige intelligentie gegenereerde beelden uit het werk in opdracht 'The Hoodie', dat Bogomir Doringer maakte voor het gelijknamige project bij Het Nieuwe Instituut, 2019.

Selectie van met behulp van kunstmatige intelligentie gegenereerde beelden uit het werk in opdracht 'The Hoodie', dat Bogomir Doringer maakte voor het gelijknamige project bij Het Nieuwe Instituut, 2019.

Selectie van met behulp van kunstmatige intelligentie gegenereerde beelden uit het werk in opdracht 'The Hoodie', dat Bogomir Doringer maakte voor het gelijknamige project bij Het Nieuwe Instituut, 2019.

Selectie van met behulp van kunstmatige intelligentie gegenereerde beelden uit het werk in opdracht 'The Hoodie', dat Bogomir Doringer maakte voor het gelijknamige project bij Het Nieuwe Instituut, 2019.

Selectie van met behulp van kunstmatige intelligentie gegenereerde beelden uit het werk in opdracht 'The Hoodie', dat Bogomir Doringer maakte voor het gelijknamige project bij Het Nieuwe Instituut, 2019.

Selectie van met behulp van kunstmatige intelligentie gegenereerde beelden uit het werk in opdracht 'The Hoodie', dat Bogomir Doringer maakte voor het gelijknamige project bij Het Nieuwe Instituut, 2019.

Selectie van met behulp van kunstmatige intelligentie gegenereerde beelden uit het werk in opdracht 'The Hoodie', dat Bogomir Doringer maakte voor het gelijknamige project bij Het Nieuwe Instituut, 2019.

In een reeks video-essays in de tentoonstelling en een online bijdrage maakt Bogomir Doringer een collage van eigen nieuwe beelden, bestaande journalistieke of documentaire footage en legendarische momenten uit de populaire digitale cultuur waarin hoodies een rol spelen. Op geheel eigen wijze biedt Doringer zo ook een blik in de rijke (beeld)research die aan The Hoodie vooraf is gegaan.

Een deel van de installatie kwam tot stand met behulp van een machinelearning-netwerk dat nieuwe data kan voortbrengen. Voor de tentoonstelling werden 50.000 afbeeldingen van hoodies gebruikt om deze kunstmatige intelligentie te trainen in het genereren van nieuwe 'hoodie-beelden', zoals je die hier op het scherm ziet.

"Dit deel van het werk benadrukt hoe veranderlijk en onvoorspelbaar een verhaal over de hoodie kan zijn. Het laat zien wat een grotesk, griezelig en gruwelijk karakter zo'n narratief heeft," legt Doringer uit.

Bogomir Doringer, Fashion and Despair, 2008.

"Een hoodie is, misschien naast de boerka en de bivakmuts, het meest besproken kledingstuk van tegenwoordig. Het laveert voortdurend heen en weer tussen een soort erotische spanning (Eros) en angst (Thanatos). Buiten zijn vele praktische eigenschappen, bezit de hoodie (of een andere kap of capuchon) een bijna magisch vermogen om de drager te doen transformeren, te beschermen of zich krachtiger te laten voelen. Het stelt iemand in staat om buiten te sluiten of juist te verbinden, zoals een masker dat ook doet. Er schuilt iets ironisch in het gegeven dat hoodies op grote schaal geproduceerd worden en populair worden gemaakt door de media. Voor veel mensen is dit mainstream kledingstuk immers de enige 'veilige haven' die ze zich kunnen veroorloven. De hoodie biedt een beetje beschutting in een tijd waarin privacy een voorrecht is dat maar aan een enkeling is voorbehouden en identiteiten door technologie worden bijgesteld en uitgebuit."

Rijk vooronderzoek zichtbaar maken

Een van de beoogde doelstellingen van The Hoodie is om bezoekers - met behulp van de veelzijdige mix van stemmen en perspectieven van de kunstenaars, werken, documentatie en objecten die in het project zijn opgenomen - verhalen te vertellen waarmee ze zich kunnen identificeren, maar hen ook te verrassen met informatie en inzichten die ze nog niet kenden. In de aanloop naar het uiteindelijke project heeft curator Lou Stoppard uitgebreide (beeld)research gepleegd, waarbij ze een zo mogelijk nóg grotere hoeveelheid aan bronnen verzamelde dan in de tentoonstelling en op de website kan belanden. Met name digitale vondsten bleken moeilijk naar de context van een fysieke presentatie te vertalen, terwijl daar wel heel waardevolle nuanceringen en verrijkingen van het overkoepelende verhaal uit naar voren komen. In de werkopdracht die Stoppard en Het Nieuwe Instituut aan Doringer hebben verstrekt is al snel het ontsluiten van een deel van dit rijke vooronderzoek opgenomen. De research/redactie voor het materiaal van Doringers films is vervolgens een samenwerking tussen de kunstenaar en de curator geworden, die Doringer ten slotte vanuit persoonlijke visie en interpretaties heeft vertaald naar zijn video-essays.

'De politiek van het gelaat'

Zijn eerdere project _FACELESS_ was een belangrijke aanvullende motivatie voor de samenwerking met Bogomir Doringer. Deze studie naar beeldcultuur en het verdwijnen of verbergen van gezichten in de samenleving van na 9/11 resulteerde in een grote reizende groepstentoonstelling waarin experts uit verschillende werkvelden samenkomen, die ieder op hun eigen wijze in aanraking komen met 'de politiek van het gelaat'. Het onderwerp van de hoodie is een onvermijdelijk onderdeel geweest van het onderzoekstraject, maar is hierbinnen nog niet specifiek uitgediept. Daarom is Doringer gericht gevraagd om zijn onderzoek juist in deze richting toe te spitsen en door te zetten.

Bogomir Doringer, Fashion and Despair, 2008.

Bogomir Doringer, Fashion and Despair, 2008.

Bogomir Doringer

Bogomir Doringer (Belgrado, Servië, 1983) is een kunstenaar die werkt vanuit een fascinatie voor het achterhalen en onderzoeken van de uiteenlopende maatschappelijke verschijnselen die voortkomen uit sociaal-politieke interactie. Tussen 2012-2015 was hij curator van een internationale reeks tentoonstellingen en evenementen met de titel FACELESS. Dat project werd geïnspireerd door zijn interesse in de steeds terugkerende aanwezigheid van verborgen gezichten in de samenleving van na 11 september 2001. Momenteel promoveert hij als artistiek onderzoeker aan de Universität für angewandte Kunst in Wenen met het lopende onderzoeksproject "I Dance Alone" dat vanuit een vogelperspectief kijkt naar clubbing als een weerspiegeling van sociale en politieke veranderingen. Doringer woont en werkt in Amsterdam.

Het nieuwe werk van Bogomir Doringer is in het kader van de tentoonstelling The Hoodie ontwikkeld in opdracht van Het Nieuwe Instituut en werd mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Mondriaan Fonds. De research/beeldredactie heeft plaatsgevonden in samenwerking met Lou Stoppard.

Digitale Cultuur De digitale cultuur komt voort uit de netwerktechnologieën die inmiddels tot in bijna alle domeinen van onze samenleving zijn doorgedrongen. Deze technologieën - van computers, databases, protocollen en algoritmen tot de online omgeving van het internet - hebben ontwerpprocessen, productiesystemen en de achterliggende geopolitieke en economische contexten ingrijpend doen veranderen. Ze brengen beelden, objecten en ruimten voort. En ze zijn tegelijkertijd media en infrastructuur, instrument, werkmateriaal, ruimtelijke voorwaarde of aanstichter.

lees verder

The Life Fair Niet eerder had technologie zo'n grote invloed op ons lichaam en niet eerder kon de relatie tussen het menselijk lichaam en zijn omgeving zo nauwkeurig in de gaten worden gehouden. Lichaamsfuncties zijn almaar beter te controleren en waar nodig zelfs te verbeteren. Waarom zou je geen eicellen invriezen, zodat je eerst een carrière kunt opbouwen om vervolgens pas aan kinderen te beginnen? Of een chemische test laten bepalen of je werkelijk verliefd bent? Steeds vaker en steeds nadrukkelijker staan wij voor de keuze: Kopen of boycotten? Meedoen of afwijzen? Volgen of verzetten?

lees verder

Deel van de 'winkel' van The Life Fair

Veiligheid Veiligheid is wat wij over u weten, door middel van identificatie en controle. Veiligheid is ervoor zorgen dat u daar bent waar u geen kwaad kunt doen. Veiligheid is anoniem zijn, niemand de kans geven u te identificeren. Blijf veilig, vorm uw eigen leger, vertrouw niemand en vooral ons niet.

lees verder

Essay van James Bridle

Sneakers and Snoopers Naar aanleiding van de Olympische Spelen die deze zomer in Rio de Janeiro plaatsvinden, schreef James Bridle het essay 'Sneakers and Snoopers', over beveiliging en surveillance tijdens de spelen. Beginnend bij de cameratechnologie waarmee de performance van de atleet in het stadion wordt vastgelegd, zoomt Bridle in zijn essay uit tot de grote schaal waarop de stad wordt gecontroleerd en de veiligheid wordt bewaakt.

lees verder

Drones and Honeycombs Drones and Honeycombs is een langlopend project, waarin de invloed van de moderne oorlogvoering en het mondiale veiligheidsapparaat op ons leefmilieu en onze steden wordt onderzocht. De afgelopen decennia, en vooral na 9/11, is de frontlinie van de oorlog steeds verder naar de stad verlegd. Wat betekent dit voor de stad, voor de architectuur en voor onze rol als designers?

lees verder

Lezing en gesprek met Paolo Cirio

Surveilling Surveillers Sinds Edward Snowden heeft onthuld hoe alles en iedereen voortdurend wordt gemonitord en hoe persoonlijke data worden opgeslagen, doorzocht en geanalyseerd, zijn we ons meer dan ooit bewust van het internet als gesurveilleerde ruimte. Tegelijkertijd beschikken we vaak niet over de technieken en skills om online surveillance te herkennen of te begrijpen.

lees verder

Reading Room

Scramble Suit: How to wear different bodies Deze avond stond in het teken van de identiteit van het bewegende lichaam in onze huidige, genetwerkte ruimte van uiterlijk vertoon. Een fenomeen dat werd verkend door middel van een reeks acteeroefeningen voor motion capture-technologie uitgevoerd door Gareth Taylor, waarbij het publiek werd aangemoedigd mee te doen. Simone Niquille gaf deze avond een lezing omtrent haar onderzoek naar Gait Analysis en maakte foto's van het publiek met een infrarood camera.

lees verder

De Staat van Eindhoven

Analyse Eindhovense datacode Zoals meer gemeenten is ook Eindhoven druk bezig om een visie op datagebruik te ontwikkelen. Dit alles mede omdat de stad zich wil ontwikkelen tot een 'smart society'. In een uitvoerige analyse gaat Klaas Kuitenbrouwer van Het Nieuwe Instituut in op het Eindhovense data-beleid. Daarvoor werpt hij ook een blik op de aard, de geschiedenis en de ontwikkeling van datagebruik.

lees verder

Workshop tijdens Neuhaus

Collective Bodies Moving in Affect Space Elke stap die wij als mensen zetten, hoe lang we ergens blijven zitten of hoeveel tijd we doorbrengen op een overvol plein; al onze bewegingen worden 'data' zodra we ons in de publieke ruimte begeven. Of er nu een algoritme of een mens naar ons kijkt, bewakingscamera's en surveillance zijn vooral ingericht op het verzamelen van individuele gegevens, bijvoorbeeld met behulp van gezichtsherkenning. Wanneer de focus van dit soort systemen verschuift naar collectieve gegevens, worden wij dan vervolgens zélf data?

lees verder

For the Record

Screen Spaces Het programma Screen Spaces verkende video en andere time-based media - waaronder net art, set-design, animatie, reportage, videoclips, televisie, CCTV en socialmediakanalen - als locaties waar de werkelijkheid tot stand gebracht en verspreid wordt. Screen Spaces hoopt aan de hand van een onderzoek naar de materiële, ruimtelijke en politieke dimensies van 'de ruimte van het scherm' te laten zien welke ideologieën en denkbeeldige elementen de hedendaagse videocultuur bevat.

lees verder

Digitale Cultuur De digitale cultuur komt voort uit de netwerktechnologieën die inmiddels tot in bijna alle domeinen van onze samenleving zijn doorgedrongen. Deze technologieën - van computers, databases, protocollen en algoritmen tot de online omgeving van het internet - hebben ontwerpprocessen, productiesystemen en de achterliggende geopolitieke en economische contexten ingrijpend doen veranderen. Ze brengen beelden, objecten en ruimten voort. En ze zijn tegelijkertijd media en infrastructuur, instrument, werkmateriaal, ruimtelijke voorwaarde of aanstichter.

lees verder

The Life Fair Niet eerder had technologie zo'n grote invloed op ons lichaam en niet eerder kon de relatie tussen het menselijk lichaam en zijn omgeving zo nauwkeurig in de gaten worden gehouden. Lichaamsfuncties zijn almaar beter te controleren en waar nodig zelfs te verbeteren. Waarom zou je geen eicellen invriezen, zodat je eerst een carrière kunt opbouwen om vervolgens pas aan kinderen te beginnen? Of een chemische test laten bepalen of je werkelijk verliefd bent? Steeds vaker en steeds nadrukkelijker staan wij voor de keuze: Kopen of boycotten? Meedoen of afwijzen? Volgen of verzetten?

lees verder

Deel van de 'winkel' van The Life Fair

Veiligheid Veiligheid is wat wij over u weten, door middel van identificatie en controle. Veiligheid is ervoor zorgen dat u daar bent waar u geen kwaad kunt doen. Veiligheid is anoniem zijn, niemand de kans geven u te identificeren. Blijf veilig, vorm uw eigen leger, vertrouw niemand en vooral ons niet.

lees verder

Essay van James Bridle

Sneakers and Snoopers Naar aanleiding van de Olympische Spelen die deze zomer in Rio de Janeiro plaatsvinden, schreef James Bridle het essay 'Sneakers and Snoopers', over beveiliging en surveillance tijdens de spelen. Beginnend bij de cameratechnologie waarmee de performance van de atleet in het stadion wordt vastgelegd, zoomt Bridle in zijn essay uit tot de grote schaal waarop de stad wordt gecontroleerd en de veiligheid wordt bewaakt.

lees verder

Drones and Honeycombs Drones and Honeycombs is een langlopend project, waarin de invloed van de moderne oorlogvoering en het mondiale veiligheidsapparaat op ons leefmilieu en onze steden wordt onderzocht. De afgelopen decennia, en vooral na 9/11, is de frontlinie van de oorlog steeds verder naar de stad verlegd. Wat betekent dit voor de stad, voor de architectuur en voor onze rol als designers?

lees verder

Lezing en gesprek met Paolo Cirio

Surveilling Surveillers Sinds Edward Snowden heeft onthuld hoe alles en iedereen voortdurend wordt gemonitord en hoe persoonlijke data worden opgeslagen, doorzocht en geanalyseerd, zijn we ons meer dan ooit bewust van het internet als gesurveilleerde ruimte. Tegelijkertijd beschikken we vaak niet over de technieken en skills om online surveillance te herkennen of te begrijpen.

lees verder

Reading Room

Scramble Suit: How to wear different bodies Deze avond stond in het teken van de identiteit van het bewegende lichaam in onze huidige, genetwerkte ruimte van uiterlijk vertoon. Een fenomeen dat werd verkend door middel van een reeks acteeroefeningen voor motion capture-technologie uitgevoerd door Gareth Taylor, waarbij het publiek werd aangemoedigd mee te doen. Simone Niquille gaf deze avond een lezing omtrent haar onderzoek naar Gait Analysis en maakte foto's van het publiek met een infrarood camera.

lees verder

De Staat van Eindhoven

Analyse Eindhovense datacode Zoals meer gemeenten is ook Eindhoven druk bezig om een visie op datagebruik te ontwikkelen. Dit alles mede omdat de stad zich wil ontwikkelen tot een 'smart society'. In een uitvoerige analyse gaat Klaas Kuitenbrouwer van Het Nieuwe Instituut in op het Eindhovense data-beleid. Daarvoor werpt hij ook een blik op de aard, de geschiedenis en de ontwikkeling van datagebruik.

lees verder

Workshop tijdens Neuhaus

Collective Bodies Moving in Affect Space Elke stap die wij als mensen zetten, hoe lang we ergens blijven zitten of hoeveel tijd we doorbrengen op een overvol plein; al onze bewegingen worden 'data' zodra we ons in de publieke ruimte begeven. Of er nu een algoritme of een mens naar ons kijkt, bewakingscamera's en surveillance zijn vooral ingericht op het verzamelen van individuele gegevens, bijvoorbeeld met behulp van gezichtsherkenning. Wanneer de focus van dit soort systemen verschuift naar collectieve gegevens, worden wij dan vervolgens zélf data?

lees verder

For the Record

Screen Spaces Het programma Screen Spaces verkende video en andere time-based media - waaronder net art, set-design, animatie, reportage, videoclips, televisie, CCTV en socialmediakanalen - als locaties waar de werkelijkheid tot stand gebracht en verspreid wordt. Screen Spaces hoopt aan de hand van een onderzoek naar de materiële, ruimtelijke en politieke dimensies van 'de ruimte van het scherm' te laten zien welke ideologieën en denkbeeldige elementen de hedendaagse videocultuur bevat.

lees verder

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.