Sleep Mode
"Als de lead designer van een van de meest succesvolle shareware en commerciële screensavers ter wereld, overzag ik de evolutie van de screensaver van zijn oorsprong tot zijn hoogtepunt als kunstvorm, levensvatbaar product, en onderdeel van het collectieve bewustzijn".
Mijn rol als Screensaver-ontwerper
"Ik was lead designer van de Magic Screensaver, After Dark, 86 verschillende geanimeerde After Dark-displays, de Inner Space-screensaver-game en een versie van de Pointcast-screensaver. In Silicon Valley sta ik bekend als 'Mr. Screensaver', maar die naam is verder niet wijdverspreid. We pasten After Dark niet aan voor Windows. In plaats daarvan werd de Mac After Dark zo aangepast dat het ons succesvolle ontwerp volgde. Op een gegeven moment waren mijn screensavers op bijna elke computer te vinden, het was de meest aangekochte en de meest illegaal gedownloade software van die tijd. Ik vond het genoeg te weten dat mijn werk zo'n positieve impact had, het was niet nodig dat iedereen mijn naam kende. Het grootste compliment dat ik ooit heb ontvangen over mijn werk bestaat in twee versies. Door de jaren heen heb ik duizenden handgeschreven brieven en e-mails van fans ontvangen met teksten als 'Mijn screensaver is geweldig, het is het enige op mijn computer dat ik niet haat, dank je wel!" Het andere compliment kreeg ik een aantal jaar geleden van Steve Wozniak. Hij vertelde me dat hij altijd al jarenlang groot fan was van mijn werk en dat hij vereerd was me eindelijk te ontmoeten. Daar was ik echt door overdonderd.
De Culturele Impact van Screensavers
De reden dat ik deze punten aanstip is om te laten zien wat voor impact screensavers hebben gehad op de wereld. Wanneer ik publiekelijk lof ontvang, denk ik vaak 'Waarom maken mensen zich hier zo druk over?' Het is gewoon een grappige of mooie animatie die, per definitie, aangaat wanneer je niet achter je computer zit. Het concept van een screensaver is duidelijk meer dan alleen een geanimeerde broodrooster of een aquarium die op je scherm verschijnt. Toen Ian Macdonald en ik begonnen, gebruikten we de screensaver als een triviale manier om te experimenteren; de reden dat we het als freeware weggaven. Echter, mijn artistieke temperament vond dat het interessant moest zijn. We vroegen nergens om, maar gebruikers begonnen ons geld te sturen en vroegen om features. Elke keer dat we met een nieuwe versie kwamen, verdubbelden de e-mails en het geld. Het idee dat een screensaver een waardevol, zelfs lucratief product kon zijn, kwam in rap tempo op. Het werd ons als snel duidelijk dat een goed ontworpen screensaver in een enorme emotionele behoefte in de markt voorzag. Terwijl gebruikers hun aankopen verantwoordden met het argument dat screensavers hun beeldschermen letterlijk "redden", en zij hun werkplekken, met de introductie van de eerste grootschalige wachtwoordbeveiliging, beveiligden, wilden gebruikers onze screensavers hebben omdat die invloed hadden op hoe mensen zich gedurende de dag voelden.
Waarom gebruikers zoveel van screensavers hielden
Toen we After Dark vanuit Magic ontwikkelden, goten we onze succesformule in een nieuw jasje. Gebruikers hielden van screensavers omdat:
1. Screensavers een weelderige, vermakelijke ervaring boden, maar alleen wanneer je niet bezig was.
2. Je hoefde er niet naar op zoek te gaan, je hoefde het niet te runnen of te onderhouden. Het zorgde voor zichzelf.
3. Het vroeg niets van de gebruiker, maar het was veilig genoeg om mee te spelen en aan te passen.
4.Het crashte nooit, in tegenstelling tot de meeste software in die tijd.
De screensaver kan vergeleken worden met een hond die zichzelf te eten geeft, die altijd klaar staat om te spelen en die je nooit lastigvalt wanneer je aan het werk bent. Om die metafoor door te trekken: de hond beschermt je computer tegen 'burn-in' van je beeldscherm en ongeautoriseerde toegang. Dat is een van de redenen dat we After Dark eerst 'Magic After Dark' wilden noemen, omdat het een unieke meerwaarde had. Het was het bestverkochte computerproduct. Sinds mijn screensaver-tijd, is de screensaver niet langer het levensvatbare product dat het ooit was. Het biedt echter nog steeds een bijzonder platform voor geweldige kunstenaars en animatoren. Als User Experience Designer is mijn benadering van productontwerp geheel geworteld in wat ik heb geleerd van screensavers. De 'base deliverable' was alledaags: een animatie die zich afspeelt wanneer je er niet bent. Echter, door middel van mindful design kan zelfs het meest alledaagse product ongekende hoogten bereiken.
In die tijd deed Microsoft me eens een aanbod om ons werk te kopen en te publiceren. We hadden helaas net daarvoor een contract getekend met Berkeley Systems. Gevolg was dat Mystify your Mind en Starfield Simulation Microsoft-kopieën zijn van onze screensavers Magic en Warp. Flying Windows gold binnen Microsoft als een verwijzing naar Flying Toasters en Inside your Computer was een Microsoft-verwijzing naar onze game-screensaver Inner Space. Een concurrerende screensaver in die tijd, Intermission, ging zelfs zo ver dat zij een 'selling point' maakten van het feit dat je er onze After Dark-animaties op af kon spelen."
Lees Bill Stewart's artikel: UX lessons from designing After Dark (screensavers II)
Bill Stewart over After Dark