Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

-1 Digital Lab

Home

The Zooms

The Zooms van Sam Lavigne is een algoritmische extractie van zoom- en horizontale panopnames uit 600 uur aan gelekte bewakingsbeelden van politiehelikopters.

Sam Lavigne, The Zooms. Photo: Roel Backaert

Op basis van een aangepast script dat de beelden analyseert en automatisch opnieuw monteert om alleen shots te behouden waarin de camera inzoomt of draait, onderzoekt Levigne het idee om enorme hoeveelheden informatie te reduceren om onderliggende patronen en vooroordelen bloot te leggen. Van het doelloos ronddwalende oog van de camera tot de sporadische momenten van zichtbare actie en focus, lijkt de vernieuwde categorisering niets bijzonders weer te geven. De beelden onthullen in plaats daarvan een verschuiving tussen fictie en realiteit, die verwijst naar de rol van wetshandhaving zelf en naar hoe zelfmythologiserende politieverhalen de wereld blijven vormgeven. In plaats van een onderwerp komt de interface zelf in beeld.

Een fictieve esthetiek die populair is geworden door populaire media, wordt op de een of andere manier werkelijkheid in de toepassing, terwijl de functie ervan mysterieus blijft. De beelden lijken voort te komen uit een fantasie die zichzelf in stand houdt door haar eigen bestaan, een venster op en voortkomend uit de naden tussen het speculatieve en het reële.

Sam Lavigne, The Zooms. Photo: Roel Backaert

Sam Lavigne

Sam Lavigne is een kunstenaar en docent wiens werk zich bezighoudt met data, surveillance, politie, natuurlijke taalverwerking en automatisering. Hij is een Creative Capital-beursontvanger, ontvanger van de Pioneer Works Working Artist Fellowship en de Magic Grant van het Brown Institute. Momenteel is hij assistent-professor Synthetic Media and Algorithmic Justice, the Parsons School of Design.

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.