London Design Biennale 2023
Nieuwe Instituut treedt op als zowel overkoepelend artistiek directeur als opdrachtgever van het Nederlands paviljoen tijdens de vierde editie van de London Design Biennale, die van 1 tot 25 juni 2023 zal plaatsvinden in het monumentale Somerset House.
Ruimtelijk ontwerper, redacteur en curator Colin Keays stelt in zijn biënnalebijdrage – die letterlijk ‘uit het lood’ heet – desoriëntatie centraal: het gevoel dat je even geen vaste grond onder je voeten hebt of niet precies weet waar je je in een ruimte bevindt. Die sensatie wordt vaak veroorzaakt door fysieke omstandigheden, maar ook de wereldwijde crisissituaties en de aanpassingen die deze vragen in het dagelijks leven brengt een vergelijkbare onrust met zich mee. Out of Joint vormt een reactie op zulk maatschappelijke ontwrichting en disbalans. Met een continu veranderende installatie die verspreid is door Somerset House, wordt de biënnale en diens locatie als het ware de wereld in het klein, waar zowel desoriëntatie als heroriëntatie plaatsvindt.
Het paviljoen wordt ontworpen door een gezamenlijk opererend team bestaande uit Fabulous Future, Studio Verter en Tim Teven. Met ieder hun eigen achtergrond en expertise ontwikkelen zij een serie objecten met een eigen taal en scenografie. De objecten vormen samen de ruimte van het Nederlands paviljoen, én ze functioneren en figureren ook in andere paviljoens. Daar faciliteren ze momenten van samenkomst, discussie en heroriëntatie en bieden zo de mogelijkheid voor verbinding en samenwerking. Jeanine van Berkel verzorgt het grafisch ontwerp van het paviljoen.
Lees hieronder de uitgebreide beschrijving.
Out of Joint
In een tijd van ontluikend nationalisme en groeiende geopolitieke instabiliteit groeit het belang van internationale samenwerking, maar ook de schijnbare onbereikbaarheid ervan. Met de London Design Biënnale als platform voor wereldwijde representatie wil het Nederlandse paviljoen dit proces van geopolitieke desoriëntatie tot uiting brengen door middel van een installatie van locatie-specifieke vormen of objecten die bedoeld zijn om meegenomen en verspreid te worden door Somerset House.
De reeks dubbelzinnige "fragmenten", die momenten van discussie en samenkomst kan faciliteren, is ontworpen om in nieuwe contexten gebruikt te worden door andere deelnemers aan de biënnale. Door delen van het Nederlandse paviljoen op te splitsen en te herverdelen, wordt de verwachte route van de biënnale omgebogen. Ze vormen zo nieuwe referentiepunten voor discussies over de gemeenschappelijke belangen en overlappende sympathieën die nodig zijn om onze steeds gefragmenteerdere wereld te overwinnen.
Het ontwerpteam, bestaande uit Fabulous Future, Studio Verter, Tim Teven Studio en Jeanine van Berkel, heeft via een reeks gezamenlijke workshops een vormgeving ontwikkeld voor het paviljoen die op dubbelzinnige wijze doet denken aan een bureaucratische omgeving. Hoewel het betreden van zo'n ruimte in de echte wereld op zichzelf al desoriënterend kan zijn, is het hier niet helemaal misplaatst. Voordat het Somerset House een groots maatschappelijk monument werd, huisvestte het namelijk een vrij alledaagse verzameling kantoren en administratieve ruimten. Doordat zowel de Britse belastingdienst als de Royal Navy, in dienst van het Britse imperialisme, er kantoor hielden, staat het gebouw symbool voor zowel het alledaagse als het gewelddadige karakter van de bureaucratie.
Met deze gelaagde geschiedenis als uitgangspunt voor nieuwe samenwerkingen en ideeën, faciliteert de ruimte van het Nederlands Paviljoen nu het logistieke proces voor het lenen van de afzonderlijke fragmenten. Vanuit het centrale kantoor kunnen andere paviljoens het benodigde papierwerk invullen om de onderdelen te lenen voor eigen gebruik.
Foto bovenaan: Adam Slama