Internationaal Bezoekersprogramma
Voor het contextprogramma Inter/relations, onderdeel van Rewire festival 2023, nodigde het Internationale Bezoekersprogramma Ellen Fullman (VS), Pak Yan Lau (BE), Hannes Liechti (CH), Hildegard Westerkamp (CA) en Mark Peter Wright (VK) uit van 6 tot en met 9 april. Elk van deze gasten droeg bij aan het programma als onderdeel van de track Instrumental Ecologies.
Het programma, dat ongeveer 600 bezoekers trok, richtte zich op de steeds veranderende rol van technologie in muziek- en geluidspraktijken, en hoe kunstenaars onderzoeken en experimenteren met de manieren waarop technologieën deel uitmaken van natuurlijke ecologieën. Ook werd de vraag gesteld hoe oudere, analoge of low-tech instrumenten opnieuw worden bekeken en gebruikt in nieuwe contexten.
Rewire is een jaarlijks internationaal festival voor avontuurlijke muziek. Vier dagen lang, van 6 tot 9 april, vond Rewire 2023 voor de twaalfde keer plaats in Den Haag, met een breed scala aan muzikale en interdisciplinaire optredens, speciaal in opdracht gemaakte werken, clubnachten, installaties, lezingen, screenings en luistersessies. Het contextprogramma Inter/relations onderzocht hoe de vloeiende grenzen tussen mens, natuur en technologie, en het leggen van verbindingen door tijd en ruimte heen fundamenteel zijn voor hedendaagse en experimentele muziek- en geluidspraktijken. Tijdens bijeenkomsten, lezingen en luistersessies werd het publiek uitgenodigd om vormen van intergenerationeel luisteren te beoefenen en zich bezig te houden met geluidspraktijken van verschillende locaties.
Hun bezoek bestond uit bijdragen aan de context en het muziekprogramma van het festival en mogelijkheden voor uitwisseling. In gesprek met de gasten werd een programma op maat gemaakt met netwerkmomenten en ontmoetingen met andere kunstenaars en professionals die tijdens het festival aanwezig waren. De bezoeken en bijdragen werden gedocumenteerd via geluidsopnames, radio-uitzendingen, fotografie en reportages. Omdat een van de gasten vanwege gezondheidsproblemen niet naar Nederland kon reizen, was er één bijdrage op afstand. In samenwerking met het Koninklijk Conservatorium Den Haag werden masterstudenten ArtScience, Sonology en Composition uitgenodigd om de lezingen en optredens van de vijf internationale gasten bij te wonen en met hen in gesprek te gaan.
Mark Peter Wright Naar aanleiding van zijn onderzoek en recente publicatie Listening After Nature werd kunstenaar-onderzoeker Mark Peter Wright uitgenodigd om een essay te schrijven en zijn onderzoek naar veldopnames te presenteren en bespreken vanuit een eco-kritische houding ten opzichte van technologie. Hij nam deel aan het openingsgesprek van Inter/relations, met Budhaditya Chattopadhyay, Heloisa Amaral en Carla J. Maiar, en leidde de Instrumental Ecologies Assembly met andere deelnemende kunstenaars Matthew Biederman, Liew Niyomkarn en Pierce Warnecke. Zijn essay Micologies is hier te lezen. Lees ook verder over Inter/relations en Instrumental Ecologies.
Pak Yan Lau Geluidskunstenaar, improvisator, muzikant en componist Pak Yan Lau ontwikkelt nieuwe instrumenten met akoestische, elektro-akoestische en elektronische benaderingen. Haar werk is geïnspireerd door het werk van Ellen Fullman, met wie ze werd uitgenodigd om uitgenodigd om in gesprek te gaan als onderdeel van de sessie Elements of Sounding. Naast haar bijdrage aan het contextprogramma presenteerde Pak Yan Lau samen met haar ensemble op 9 april haar recente werk Bakunawa. Luister hier naar de opname van het gesprek, of hier naar het interview met Pak Yan Lau
Hildegard Westerkamp Omdat Hildegard Westerkamp om gezondheidsredenen niet naar Nederland kon komen, heeft ze op afstand deel aan het festival door middel van een audiobijdrage: haar soundscape The Soundscape Speaks, gevolgd door de inter/relations assembly waarin haar werk werd besproken.
Hannes Liechti Naar aanleiding van zijn recente publicatie This Track Contains Politics organiseerde Hannes Liechti een panelgesprek met Rewire-artiesten Abadir en M I M I, om te praten over de strategieën die ze in hun werk gebruiken als het gaat om het gebruik van samples van bronnen. Wat zijn de intenties van kunstenaars en de digitale strategieën achter sampling in de hedendaagse muziekpraktijken? Hannes Liechti is een van de hoofdredacteuren van Norient, een internationaal platform voor experimentele muziek, en presenteerde ook de sessie op hun podcast serie Timezones, met kunstenaars Vivian Caccuri en meLê yamomo.