Internationaal Bezoekersprogramma
In samenwerking met het Internationale Bezoekersprogramma nodigde Alexandre Furtado Melville verschillende filmmakers uit voor een tweedelig filmprogramma. In het eerste deel. dat plaatsvond op 2 tot en met 5 mei, toonde hij twee werken van Marokkaanse kunstenaars: de korte film The Smuggler (2006) van Yto Barrada en de speelfilm About Some Meaningless Events (1974) van Mostafa Derkaoui. Kunstenaar Laila Hida leidde de films in en reflecteerde erop. Het tweede gedeelte vond plaats op 1 en 2 december met een bezoek van Haydée Touitou en Marie Déhé en een programma in Printroom.
Voor het eerste programma zijn kunstenaars Laila Hida en Yto Barrada uitgenodigd. Yto Barrada kon er niet bij zijn en deed een digitale bijdrage. Het hoofdprogramma draaide om de artistieke praktijk van Laila Hida. Op dinsdag 2 mei startte het publieke programma met een gesprek op Radio WORM, daarvoor was Amsterdamse kunstenaar Hanane El Ouardani uitgenodigd om, naast Yto's carrière van meer dan drie decennia en Laila's carrière van tien jaar, een perspectief in te brengen van een kunstenaar in een tweede fase van haar carrière en met een relatie tot het onderwerp en de Noord-Afrikaanse regio waar het uit voortkomt. Op woensdag 3 mei werd de film About Some Meaningless Events vertoond in WORM Rotterdam. Op donderdag 4 mei bezocht Laila Hida met Alexandra Furtado Melville de Appel en gaven de deelnemers van hun 2023 Curatorial Programme en Lara Khaldi, artistiek directeur van de Appel, een seminar. Op vrijdag 5 mei was er een diner in The Niteshop en voor het weekend bezocht Laila Hida de Jan Van Eyck Academie in Maastricht.
Voor het tweede deel van het programma was Haydée Touitou en fotograaf Marie Déhé uitgenodigd. Op vrijdag 1 december presenteerden zij hun werk en werkwijze in Printroom. De Rotterdamse ontwerper Nicole Martens verzorgde het grafisch ontwerp voor de vooravond op uitnodiging van Printroom. Voorafgaand aan het openbare gesprek 's avonds bij Printroom, was er een diner met Amah Edoh (cultureel antropoloog - MIT), Dan Russel & Holly Argent (UK bewoners van Paviljoen aan het Water), en de Rotterdamse fotografe Romy Zhang. De volgende dag bezochten ze kunstenaar Suze Alba, educator (bij ArtEZ) en uitgever Hanka van der Voet. Het programma werd afgesloten met een bezoek aan uitgeverij en boekhandel Sans Serriffe en een afspraak met schrijver Munganyende Helene Christelle.
Laila Hida (Casablanca, 1983) is een Marokkaanse kunstenaar en cultureel activist uit Marrakech. Haar werk verkent het snijvlak tussen lokale en hedendaagse praktijken in lokale en mondiale dynamiek, waarbij ze vraagtekens zet bij projecties en fricties van verlangens, ideeën en concepten uit gefabriceerde fantasieën over het Oosten en het Westen. In 2013 richtte ze LE 18 Marrakech op, een multidisciplinaire culturele ruimte in de medina van Marrakech. De programmering van LE 18 biedt een platform voor kunstenaars, curatoren en onderzoekers om te experimenteren, te leren en kennis en ervaring te delen door middel van tentoonstellingen, ontmoetingen, workshops en residenties, waardoor sociale en creatieve netwerken ontstaan die de lokale gemeenschappen ten goede komen.
Yto Barrada (Parijs, 1971), een Marokkaanse kunstenares die woont in Tanger en New York City, verkent in haar werk thema's als overleving, verzet en politieke moed. Haar kunst omvat een breed scala aan onderwerpen, waaronder fossielen, modernistische geschiedenissen en de geopolitiek van migratie. Barrada keerde eind jaren 1990 terug naar Tanger en begon aan The Strait Project, waarin ze de impact documenteert van de Straat van Gibraltar en Marokko's beperkte grens na het Schengenakkoord van de Europese Unie in 1991. Naast haar kunst richtte Barrada de Cinémathèque de Tangier op, een bioscoop die het publiek toegang geeft tot een groeiende collectie films uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten.
Alexandre Furtado Melville (Tarrafal, 1988) is een Kaapverdisch-Nederlandse kunstenaar, schrijver, criticus en ondernemer die gelooft dat alles politiek is. Furtado Melville regisseerde zijn eerste film, Noise in the Hood, als onderdeel van de tentoonstelling There is no party so noisy as the one you're not invited to in TENT Rotterdam in 2023. Furtado Melville is momenteel partner en zakelijk directeur bij Concrete Blossom, voorzitter van het Steenbergen Stipendium voor jonge Nederlandse fotografen, commissielid beeldende kunst van de gemeente Den Haag en creatief directeur bij Furtado Melville. Hij werkt ook aan zijn eerste boek, een autofictie met de werktitel God is Alive, over Europa door de ogen van de zwarte Afrikaanse migrant.