Internationaal Bezoekersprogramma
Sonic Acts nodigde, in samenwerking met het Internationale Bezoekersprogramma van het Nieuwe Instituut, Astrida Neimanis en Faiza Ahmad Kahn uit in Nederland voor de Sonic Acts Biënnale 2024, die van 2 februari tot en met 23 maart plaatsvond. Zij gaf op 22 februari een workshop genaamd Weathering Together en een lezing genaamd Holdfast (learning Feeling) tijdens het symposium op 24 februari. Faiza Ahmad Khan, een Indiase documentairemaker, woonde op 5 maart de wereldpremière van haar en Susan Shupli’s film Moving Ice bij in het Eye Filmmuseum, waarna ze in gesprek gingen over de film en de daaromheen liggende thema’s met moderator Mirna Belina.
De workshop Weathering Together in Zone2Source in het Amstelpark koppelde zintuiglijke ervaringen aan veranderende weerspatronen, en benadrukte dat het weer meer is dan alleen meteorologisch fenomeen. Neimanis presenteerde het weer als een gedeelde, affectieve ervaring die wordt gevormd door machtsstructuren, met een blijvende en allesomvattende impact in een veranderend klimaat. Op basis van tekstkaartjes werden de deelnemers uitgedaagd om het weer op uiteenlopende wijzen te ‘voelen.’
Tijdens het Sonic Acts symposium in het Stedelijk Museum gingen lezingen, gesprekken en presentaties in op experimentele en innovatieve praktijken, zowel academisch als artistiek, die reageren op de klimaatcrisis. Astrida Neimanis’ lezing, Holdfast (Learning Feeling), behandelde de complexe emoties die gepaard gaan met uitsterving en klimaatrampen. Aan de hand van een aantal specifieke voorbeelden onderzocht ze hoe mensen hun emoties sterker ervaren en meer variatie in hun gevoelens onderkennen door de onzekerheid die uitsterving en klimaatrampen met zich meebrengen. Neimanis stelde concrete vragen over de manieren waarop verschillende soorten (mensen en niet-mensen) elkaar kunnen steunen in crisistijden, en hoe we, ondanks beperkingen in onze sociale interacties, effectief verbinding kunnen maken.
Moving Ice, van Susan Schuppli en Faiza Ahmad Kahn, kende tijdens de Sonic Acts Biënnale op 5 maart haar wereldpremière. De documentaire onderzoekt de transformatie van ijs van een natuurlijke hulpbron tot commerciële handelswaar. De film begint met de natuurlijke vorming van gletsjers om vervolgens de focus te verleggen naar het begin van de 19e eeuw, toen het kolonialisme en kapitalisme de 'ijshandel' opstartte. Deze handel verscheepte natuurlijk ijs van gletsjers en meren wereldwijd, aanvankelijk als ballast voor schepen en later als waardevolle vracht, vaak met gebruik van slavenarbeid. Na afloop van de film ging Mirna Belina met de makers in gesprek met over hun onderzoek naar de 'ijsarchieven', waarbij deze fascinerende, verduisterde geschiedenis verder werd blootgelegd.
Astrida Neimanis is een cultureel theoreticus die werkt op het snijvlak van feminisme en milieuverandering. Haar onderzoek richt zich op lichamen, water en het weer, en hoe deze ons kunnen helpen een nieuwe kijk te krijgen op rechtvaardigheid, zorg, verantwoordelijkheid en relatie in een tijd van klimaatcatastrofe.
Faiza Ahmad Khan is een documentairemaker gevestigd in Mumbai, haar bekendste werk is Supermen of Malegaon, een documentaire over de passie van de inwoners van Malegaon (India) voor filmmaken.