Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

Huis Sonneveld

Home

Wat een Israels zou kunnen zijn

In de bibliotheek hangt tegen de zijwand van de boekenkast een klein vrouwenportretje. Wie de schilder is van het werk is onbekend. De erven Sonneveld vermoeden dat het een schilderij van Jozef Israëls (1824-1911) is, een van de voornaamste schilders van de zogenoemde Haagse School. Maar deze veronderstelling kan vooralsnog niet worden bevestigd.

Portret, toegeschreven aan Jozef Israëls. Collectie Nieuwe Instituut. Bruikleen BIHS.

Na de dood van mevrouw Sonneveld in 1972 zijn alle schilderijen in haar nalatenschap geveild. Alleen dit vrouwenportretje werd nagelaten aan haar kleinzoon Leonard Kooy die het in bruikleen gaf aan het Nieuwe Instituut. 

Het zou op zich goed mogelijk zijn dat de familie een werk van Israëls in bezit had. Ze bezaten immers verschillende kunstwerken van schilders van de Haagse School. Jozef Israëls was afkomstig uit een eenvoudig Joods milieu en werkte in de tweede helft van de negentiende eeuw achtereenvolgens in een classicistische en een laatromantische stijl. Hij werd internationaal bekend met zijn sobere schilderijen van het harde vissersleven. Israëls’ pasteuze schildertoets, zijn kleuren en het gebruik van licht en donker werden wel vergeleken met het werk van Rembrandt. Zijn werken waren al tijdens zijn leven, maar zeker ook in het eerste kwart van de twintigste eeuw buitengewoon geliefd bij particuliere verzamelaars. 

Naast dit werkje hing boven de haard nog een laatromantisch interieur met kat en hond van de van oorsprong Hollandse schilder Jean Felix Rousseau. 

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.