Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

Huis Sonneveld

Home

Kennismaking met een moderne levenswijze

Het gezin Sonneveld bestond uit Albertus Sonneveld, een van de directeuren van de Van Nelle fabriek in Rotterdam, zijn vrouw Gésine Sonneveld-Bos en hun dochters Puck en Gé. Ze bewoonden het huis van 1933 tot 1955.

Familiefoto’s. Collectie Het Nieuwe Instituut, Bruikleen BIHS

Familiefoto’s. Collectie Het Nieuwe Instituut, Bruikleen BIHS

Voordat de familie in hun nieuwe huis trok woonden ze in een statig, negentiende-eeuws herenhuis aan een lommerrijke singel in het centrum van Rotterdam. Een sfeervol, maar donker en traditioneel ingedeeld huis met een ouderwetse inrichting. Bij hun verhuizing liet de familie vrijwel alles achter in hun oude woning. Elk onderdeel in het nieuwe huis, inclusief de inrichting, was afgestemd met de architecten. Het enige dat de familie meenam uit het oude huis waren boeken, kleding en een paar persoonlijke bezittingen en kunstvoorwerpen. Al het andere werd nieuw aangeschaft: stofferingen, lampen, meubelen, klokken, een telefooninstallatie, bureauartikelen, (glas)serviezen en vazen. Alles conform de smaak van de avant-garde. Deze ommezwaai kwam niet helemaal uit de lucht vallen: het paste bij de belevingswereld van het echtpaar Sonneveld, dat in de loop der jaren kennis had gemaakt met een moderne levenswijze.  

Albertus en Gésine Sonneveld. Collectie Het Nieuwe Instituut. Bruikleen BIHS

Dochters Puck en Gé voor het oude huis aan de Heemraadsingel. Collectie Het Nieuwe Instituut. Bruikleen BIHS

Bekijk ook

Andor von Barsy. De stad die nooit rust (1928). Met zijn dynamische cameravoering bracht Von Barsy Rotterdam in beeld als een bedrijvige stad, waar het leven zich concentreert rond de haven. Te zien zijn indrukwekkende opnamen - vaak vanuit de lucht - van verschillende Rotterdamse havens en havenuitbreidingen die de stad moesten opstoten in de vaart der volkeren. Von Barsy richtte zijn camera ook op de historische binnenstad, met fraaie grachten, pakhuizen, bedrijvigheid op kaden en levendige winkelstraten. (Bron: IFFR)

Andere Tijden: De jaren dertig, tussen hoop en vrees. Special van Andere Tijden over de jaren dertig, met niet eerder vertoonde kleurenfilms die bewijzen dat die periode niet alleen maar crisis en oorlogsdreiging bracht, maar ook vooruitgang en vertier.

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.