Huis Sonneveld
Een must voor de moderne, welgestelde vrouw
Op de tafel in de eetkamer van Huis Sonneveld ligt het tafelkleed ‘Vissen’, een ontwerp van Chris Lebeau (1878-1945) voor de Linnenfabrieken E.J.F. van Dissel & Zonen. Lebeau maakte tussen 1904 en 1939 meer dan vijftig ontwerpen voor linnen damast. Geen andere ontwerper in Nederland heeft zoveel dessins voor linnen damast op zijn naam staan.
Het unieke van zijn werkwijze was dat hij voor de verschillende onderdelen van een set tafellinnen, zoals tafellaken en servet, een apart dessin maakte door het basismotief voor ieder stuk anders te combineren. Zijn motieven ontleende hij veelal aan de natuur. Lebeau maakte in de bijna dertig jaar dat hij voor Van Dissel ontwierp steeds abstractere vormen. Sommige van zijn ontwerpen bleven tot het einde van de fabriek in 1971 in de collectie.
In Nederland werden nieuwe opvattingen over vormgeving rond 1900 nog nauwelijks toegepast op industrieel vervaardigd textiel. In Engeland, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk was er in die tijd al sprake van een zekere traditie op dit gebied, met theoretici als John Ruskin (1819-1900), William Morris (1834-1896) en Gottfried Semper (1802-1879) die pleitten voor een herwaardering van ambachtelijkheid. In Nederland waren er slechts enkele kunstenaars die een samenwerking aangingen met textielfabrieken. Chris Lebeau was een van hen, hij werkte vanaf 1904 samen met de Linnenfabrieken E.J.F. van Dissel & Zonen in Eindhoven. Voor die tijd vervaardigde deze linnenfabriek uitsluitend huishoudtextiel met eenvoudige ruiten en strepen.
De reacties op de ontwerpen van Lebeau waren destijds zeer lovend, er werd gesproken van 'zijn triomfen als vlakversierder'. Het tafellinnen van Lebeau was een must voor iedere welgestelde, moderne vrouw. De familie Sonneveld bezat ten minste drie kleden met bijpassende servetten, voor iedere maaltijd een. In het tafelkleed ‘Vissen’ zijn geabstraheerde dier- en vismotieven tot een doorlopend patroon verwerkt. Het kleed heeft overigens meer kenmerken van de ‘Art Deco’ dan van de ‘Nieuwe Zakelijkheid’. Het is niet onwaarschijnlijk dat de familie de kleden reeds voor de verhuizing naar Huis Sonneveld had aangekocht.