Huis Sonneveld
Op het kastje boven het bed van Gé, de jongste dochter van de familie Sonneveld, ligt een exemplaar van ‘Pommie’ (1934) met ‘tekst en platen van Rie Cramer’, uitgegeven door G.B. Van Goor te Gouda. We kunnen niet met zekerheid zeggen of Gé, die rond de oplevering van Huis Sonneveld een jaar of dertien was, dit boek daadwerkelijk heeft gelezen, maar het is zeker niet ondenkbaar. Afgaande op foto’s werd er in Huis Sonneveld veel gelezen.
In de aanloop tot de Tweede Wereldoorlog zijn in Nederland de mooiste prentenboeken verschenen. Vanaf de jaren twintig werd er nadrukkelijk meer aandacht besteed aan het uiterlijk van kinderboeken door de verschillende Nederlandse uitgevers. Het culturele aanzien van kinderboeken had een grote aantrekkingskracht op ontwerpers en kunstenaars van naam. Dit komt waarschijnlijk onder andere omdat het kinderboek bij uitstek werd gezien als een middel dat een beschavende uitwerking kon hebben.
Rie Cramer (1887-1977) schreef vanaf de jaren twintig kinderverhalen en maakte daarbij tekeningen. In dit genre heeft zij veel gepubliceerd. Met haar blije en onschuldige versjes verkreeg ze haar eerste bekendheid, maar later zou zij vooral vereenzelvigd worden met haar karakteristieke tekeningen. Haar tekenstijl is beïnvloed door buitenlandse voorbeelden als Aubrey Beardsley en de Franse Art Nouveau. De fraaie gedetailleerde uitgewerkte tekeningen werden zeer positief ontvangen. Illustratoren als Nelly Bodenheid en Cornelis Jetses gingen haar voor, Dick Bruna en Fiep Westendorp kwamen na haar.
Cramer illustreerde de sprookjes van de gebroeders Grimm, Charles Perrault (Sprookjes van Moeder de Gans), Hans Christian Andersen en Russische sprookjes. Daarnaast heeft ze boeken van Nienke van Hichtum en Anna Sutorius geïllustreerd. Zij verzorgde de tekst en illustratie van in totaal 120 kinder- en sprookjesboeken en bepaalde als vaste illustrator mede het gezicht van het veelgelezen kinderblad ‘Zonneschijn’, waarvan in de studio verschillende exemplaren liggen. Zij was ook pottenbakster, ontwierp kostuums, sierborden, menukaarten en decors. Het hoogtepunt van haar roem bereikte ze in de jaren twintig en dertig.