Huis Sonneveld
Museumwoning Huis Sonneveld is een van de best bewaard gebleven woonhuizen in de stijl van het Nieuwe Bouwen. De villa aan de rand van het Museumpark is begin jaren dertig ontworpen door architectenbureau Brinkman en Van der Vlugt, bekend van de Van Nellefabriek en het Feyenoordstadion. In Huis Sonneveld zie je hoe een welgestelde Rotterdamse familie in de jaren dertig van de vorige eeuw woonde en leefde.
In de aanloop tot de Tweede Wereldoorlog zijn in Nederland de mooiste prentenboeken verschenen. Vanaf de jaren twintig werd er nadrukkelijk meer aandacht besteed aan het uiterlijk van kinderboeken door de verschillende Nederlandse uitgevers. Het culturele aanzien van kinderboeken had een grote aantrekkingskracht op ontwerpers en kunstenaars van naam. Dit komt waarschijnlijk onder andere omdat het kinderboek bij uitstek werd gezien als een middel dat een beschavende uitwerking kon hebben.
Rie Cramer (1887-1977) schreef vanaf de jaren twintig kinderverhalen en maakte daarbij tekeningen. In dit genre heeft zij veel gepubliceerd. Met haar blije en onschuldige versjes verkreeg ze haar eerste bekendheid, maar later zou zij vooral vereenzelvigd worden met haar karakteristieke tekeningen. Haar tekenstijl is beïnvloed door buitenlandse voorbeelden als Aubrey Beardsley en de Franse Art Nouveau. De fraaie gedetailleerde uitgewerkte tekeningen werden zeer positief ontvangen. Illustratoren als Nelly Bodenheid en Cornelis Jetses gingen haar voor, Dick Bruna en Fiep Westendorp kwamen na haar.
Cramer illustreerde de sprookjes van de gebroeders Grimm, Charles Perrault (Sprookjes van Moeder de Gans), Hans Christian Andersen en Russische sprookjes. Daarnaast heeft ze boeken van Nienke van Hichtum en Anna Sutorius geïllustreerd. Zij verzorgde de tekst en illustratie van in totaal 120 kinder- en sprookjesboeken en bepaalde als vaste illustrator mede het gezicht van het veelgelezen kinderblad ‘Zonneschijn’, waarvan in de studio verschillende exemplaren liggen. Zij was ook pottenbakster, ontwierp kostuums, sierborden, menukaarten en decors. Het hoogtepunt van haar roem bereikte ze in de jaren twintig en dertig.