HOUT
15 mei 2014 - 9 augustus 2014
Veel van de kwaliteiten die aan hout worden toegedicht - natuurlijk, puur - vinden hun oorsprong in de romantische waardering voor het bos. Het even actuele als rijkgeschakeerde verhaal over hout is dan ook onontkoombaar verbonden aan het bos. Maar het bos is ook een kunstmatig landschap, een productiemachine onderworpen aan de wetten van de markt. En de huidige experimenten met hout leiden tot verrassende toepassingen, binnen en buiten het domein van design en architectuur. Het rijke verhaal van HOUT wordt verteld aan de hand van design, architectuurprojecten en objecten uit (inter)nationale kunstcollecties.
HOUT. De cyclische natuur van materialen, plekken en ideeën. Foto Johannes Schwartz
1 of 6
Het bos als romantisch ideaal
Als tegenhanger van de geperverteerde stad, geldt het bos als de plek waar de mens in een harmonieus evenwicht verkeert met de natuur. Architect James Wines zag in de jaren zeventig hout niet voor niets als het ideale materiaal van een kritische tegencultuur en het bos als het gedroomde antwoord op een verdorven maatschappij. En neem het zorgvuldig geconstrueerde beeld van president Poetin als jager of visser; de bosrijke omgeving symboliseert de kracht en zuiverheid van de Russische staat.
Het bos als productiemachine
Het bos vertegenwoordigt meer dan romantische noties en is tegelijkertijd een fabriek en een laboratorium. Voortdurend onderzoek moet de opbrengst van de intensieve bosbouw optimaliseren. In speciale 'bomen-martelkamers' wordt aan de genetische code van bomen gesleuteld zodat ze weerbaarder en productiever worden. Tegelijkertijd introduceren ontwerpers en architecten nieuwe toepassingen van hout, alleen al omdat hout het enige klimaatneutrale bouwmateriaal is. Marjan van Aubel bijvoorbeeld vermengt voor haar serie meubelen uit 'foaming wood' restmateriaal van hout met water en biologische hars. Er ontstaat een chemisch proces dat een groeiende massa pulp voortbrengt. Uitgehard vormt het een solide structuur.
De tentoonstelling HOUT
HOUT. De cyclische natuur van materialen, plekken en ideeën laat zien hoe de talloze producten die het bos voortbrengt de sporen dragen van al deze, vaak tegenstrijdige betekenissen van het landschap. HOUT toont het werk van onder andere Aldo Bakker, Eelco Brand, Charles & Ray Eames, Ernst van der Hoeven, Chris Kabel, Lex Pott, Cedric Price, Bethan Laura Wood, Lukas Oleniuk, Onix, SeARCH, Hendrik Wijdeveld en James Wines. Hun werk wordt gepresenteerd in een context van historische, culturele en maatschappelijke referenties.
Sequoia National Park, Californie, ca. 1910. Fotograaf onbekend. Collectie Library of Congress
1 of 5
CCA Young Curator Award 2011
HOUT. De cyclische natuur van materialen, plekken en ideeën is samengesteld door Dan Handel, winnaar van de CCA Young Curator Award 2011, in samenwerking met tentoonstellingsontwerpers Jannetje in 't Veld & Toon Koehorst. De tentoonstelling omvat werken uit de collecties van Het Nieuwe Instituut, Canadian Centre for Architecture (CCA), TU Delft, Rijksmuseum en Museum Boijmans van Beuningen.