Decolonising Design
Achtergrond
Het Nieuwe Instituut heeft de auteurs gevraagd om met name vanuit een ontwerpperspectief te reflecteren op racial justice en dekolonisering. Uitsluitingsmechanismen en onderdrukking zijn immers geen natuurverschijnselen, maar uitkomsten van 'ontwerpprocessen'.
De domeinen van architectuur, design en digitale cultuur zijn op hun beurt niet immuun voor het doorwerken van koloniale denk- en designkaders in het heden. De auteurs stellen in een essay, audiogesprekken of video die overheersende logica van nietsontziende vooruitgang, productiviteit en efficiëntie ter discussie. Ze denken actief voorbij de discriminerende en uitbuitende structuren die daaruit voortkomen. Zo bieden ze houvast voor het herontwerpen van ontwerp, ontwerpers en de rol die deze spelen in een gelijkwaardige en meerstemmige samenleving.
Hoofd Programma Flora van Gaalen vertelt in een openhartig gesprek met kunstenaar en onderzoeker Miguel Peres dos Santos over de aanleiding en context van het webmagazine en de andere initiatieven die bij het instituut plaatsvinden om het streven naar ecologische en sociale rechtvaardigheid te ondersteunen. Ze hebben het samen over grote woorden, ongemak, doorlopende leerprocessen, intersecties en aansprakelijkheid. De voorlopige conclusie - eigenlijk natuurlijk pas het begin - lijkt dat er op dit moment vooral behoefte is aan nieuwe verbindingen en een soort wederopbouw. De dekolonisatie van design begint bij het herontwerpen van ontwerp zélf, om van daaruit ontworpen (maatschappelijke) structuren te kunnen vormgeven volgens de principes van meerstemmigheid en sociale en ecologische rechtvaardigheid.
Een meerstemmig instituut
Daags na de moord op George Floyd sprak Het Nieuwe Instituut zich uit als bondgenoot voor iedereen die zich inzet voor racial justice. Medewerkers van het instituut namen contact op met partijen uit het netwerk. Ze spraken hun afschuw uit over wat er was gebeurd, verklaarden zich solidair in de strijd tegen systemisch racisme en informeerden hoe ze zelf een bijdrage zouden kunnen leveren, als individu en als deel van een organisatie. In die context vroeg het instituut aan ontwerpers, waaronder theoretici, kunstenaars, onderzoekers, filmmakers en andere praktijkbeoefenaars, om inspirerende projecten te delen en nodigde hen uit om hun visie in een essay, audiogesprekken of video te verwoorden en te verbeelden. Dit webmagazine bundelt hun bijdragen.
Het instituut is zich ervan bewust dat het zelf ook vormen van uitsluiting kent, die onder meer tot uitdrukking komen in de organisatie van het instituut, de partnerschappen en de samenwerkingen die het aangaat. Het Nieuwe Instituut vertaalt de strijd tegen ongelijkheid in concrete, praktische stappen op basis van gedeelde waarden en een gedragscode. Op beleidsniveau is meerstemmigheid - een diversiteit aan perspectieven, sociaal en ecologisch - het leidende principe dat op alle niveaus richting geeft aan de activiteiten van het instituut, van de programmering tot het proces van werving en opdrachtverlening. De Rijkscollectie wordt verrijkt met verhalen die nu nog ondervertegenwoordigd zijn, bijvoorbeeld door het onderzoeksproject Collecting Otherwise. Daarnaast vergaren en delen medewerkers kennis via een (online) bibliotheek en trainingen zoals Words Matter (RCMC) en Community Engagement.
Het zijn stappen in een lang proces. Een proces dat het instituut uitdrukkelijk is aangegaan.
Wil je bijdragen aan het doorlopende proces in de richting van een meer meerstemmig Het Nieuwe Instituut? Dan kun je contact met ons opnemen door een e-mail te sturen.
De naam Decolonising Design
Het Nieuwe Instituut organiseerde eerder twee edities van Thursday Night Live! (een eerste, met bijdragen van Amal Alhaag, Tabita Rezaire, Ruben Pater, Egbert Alejandro Martina en Shahab Zehtabchi, op 29 september 2016 en een tweede met Ramon Amaro op 5 januari 2017) die in overleg met betrokkenen en sprekers de titel Decolonising Design kregen. Het was op dat moment de meest passende benaming voor de twee events. Op dit moment, jaren later, dekt het begrip nog steeds en opnieuw de lading van wat we voor ogen hebben met de inhoud van dit magazine.
We zijn ons ervan bewust dat een internationaal collectief (Ahmed Ansari, Danah Abdulla, Ece Canli, Mahmoud Keshavarz, Matthew Kiem, Pedro Oliveira, Luiza Prado en Tristan Schultz) onder dezelfde naam hulpmiddelen, opiniestukken en achtergronden publiceert op de website Decolonising Design. We bewonderen en waarderen het werk van deze individuen en organisaties, zoals we ons ook graag laten inspireren en motiveren door het werk van anderen die het voortouw nemen in het dekoloniseren van ontwerp.