Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

The Critical Visitor

Home

Diversiteit en verzamelbeleid

Onno Greiner. Patiowoningen aan Laan Rozenburg in Amstelveen, 1961-1966. Foto Studio Hartland. Collectie Nieuwe Instituut, GREO 61018f1-54a.

Diversiteit heeft sinds 2016 een prominente plaats gekregen in het programma en acquisitiebeleid van Het Nieuwe Instituut. Voor de Dwars door het Archief-avonden worden vanuit wisselende thema's uiteenlopende mensen uitgenodigd om nieuwe perspectieven te introduceren op de architectuurcollectie. Verhalen die tot nog toe onverteld of verhuld bleven omdat ze niet pasten binnen een strikt disciplinair en normatief discours. Neem het belang van de kraakbeweging voor de ontwikkeling van de Nederlandse stad, feminismen in de architectuur en de queer emancipatiegeschiedenis.

Onbekende naakte jongeman in boot. Glasnegatief in archief Eibink en Snellebrand. Collectie Nieuwe Instituut, CAND eibi193.

Verzamelbeleid

Het vraagstuk van culturele diversiteit in relatie tot de collectie leidt tot nieuwe zienswijzen op representatie en acquisitie. Als historisch thema omvat 'diversiteit' onder andere ontwikkelingen op het gebied van alternatieve samenlevingsvormen die vanaf de jaren '60 tot zelfbouw en andere 'bottom-up' praktijken leidden. In dit kader vond o.a. het onderzoeksproject Architecture of Appropriation plaats, en zijn archieven verworven met betrekking tot de kraakbeweging. Daarnaast is er aandacht voor 'gender' en 'post-kolonialisme'.

Aan de hand van de architectuurcollectie die het Nieuwe Instituut beheert onderzoekt Collecting Otherwise de mogelijkheden van een alternatieve architectuur-, erfgoed- en archiefpraktijk die aansluit bij een samenleving die voortdurend verandert. Op basis van een reeks archieven die of al deel uitmaken van de collectie of die nog worden verworven, adviseert Collecting Otherwise over de ontwikkeling van het verzamelbeleid. Dit project sluit aan bij de ambitie van Het Nieuwe Instituut om niet alleen de mogelijkheden van haar rijke collectie zichtbaar te maken, maar ook de hiaten daarin, en zo actoren en praktijken te herkennen die op basis van bijvoorbeeld historisch verzamelbeleid werden buitengesloten.

Interieurarchitect Cora Nicolai geeft een cursus interieurarchitectuur, 1957. Collectie Nieuwe Instituut, CORA ph4

Museologie

The Critical Visitor sluit bovendien aan bij een langlopend onderzoeksproject van het Jaap Bakema Study Centre over Museologie. Archief, onderzoek, tentoonstellingen en publiek zijn met elkaar verbonden in de productie van nieuwe kennis en waarden. Een onderzoeksgebied dat ook te herkennen is in eerdere tentoonstellingen als 1:1 Period Rooms van Het Nieuwe Instituut. Centrale vragen betreffen het soort publiek en de specifieke kennis en waarden die worden geproduceerd en gerepresenteerd middels het medium van de tentoonstelling.

Aldo van Eyck. Interieur paviljoen Internationale beeldententoonstelling Sonsbeek ’66, Arnhem. Foto op ansichtkaart, uit het archief van J. Niegeman. Collectie Nieuwe Instituut, NIEG ph 583.

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.