Plumbing the System — La Biennale di Venezia 2023
Jan Jongert / Superuse Studios
Architect Jan Jongert studeerde in 2003 af aan de Academie van Bouwkunst Rotterdam. Hij is medeoprichter van architectenbureau Superuse Studios en ontwerpt interieurs en gebouwen. Jongert werkt in die hoedanigheid aan tactieken om de transitie naar een verantwoorde samenleving mogelijk te maken. In Superuse-verband ontwikkelt hij hulpmiddelen en processen en realiseert hij concrete projecten die lokale uitwisseling en productie stimuleren, als alternatief voor de manier waarop we gewend zijn onze grondstoffen, producten en onderdelen over de hele wereld te transporteren – en waarbij er onnodig veel verloren gaat. Jan Jongert houdt zich met name bezig met ‘stromen,’ zowel binnenshuis als in stedelijke gebieden en in de industrie. Hij bestudeert hoe ze verlopen en bouwt nieuwe dwarsverbanden en afsnijwegen die ecosystemen van alternatieve nieuwe waarde voorzien. Jongert is op het moment als senioronderzoeker verbonden aan de Hogeschool Rotterdam en doceert systeemontwerp aan diverse architectuur- en design-masteropleidingen wereldwijd.
Carlijn Kingma / The Waterworks of Money
Architect en tekenaar Carlijn Kingma noemt zichzelf “cartograaf van de maatschappij”: met haar cartografie verbeeldt ze de onzichtbare architecturen, machtsstructuren en institutionele inrichtingen die richting geven aan de samenleving. Met pen en inkt construeert ze filosofische, historische, utopische en architectonische werelden, waarbij ze vaak samenwerkt met schrijvers en denkers uit allerlei vakgebieden. De cartografieën hebben als doel ons te helpen navigeren in de richting van een duurzamere economie en een rechtvaardiger, eerlijker samenleving. In eerder werk onderzocht ze onder andere de democratische inrichting, onderwijs en media.
Haar meest recente project, The Waterworks of Money — een samenwerking met Thomas Bollen, Martijn Jeroen van der Linden en het Nederlandse onderzoeksplatform Follow the Money — is een verkenning van de wereld van het grote geld. Thomas Bollen is financieel econoom en journalist bij Follow the Money. Martijn Jeroen van der Linden is hoogleraar new finance aan de Haagse Hogeschool en ontwikkelde voor zijn proefschrift ontwerprichtlijnen voor het geldsysteem in het digitale tijdperk. The Waterworks of Money komt voort uit tweeënhalf jaar nauwe samenwerking en gezamenlijk onderzoek, waarbij honderden interviews en gesprekken met deskundigen zijn gevoerd.
De ruimtelijke installaties bij Kingma's werk zijn ontworpen en ontwikkeld door architect Sarah van der Giesen. Ze studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en de Universität Der Künste in Berlijn voordat ze afstudeerde aan de Technische Universiteit Delft.
Roosje Klap
Roosje Klap studeerde grafisch Ontwerp aan de Gerrit Rietveld Academie. Met haar studio ARK (Atelier Roosje Klap) onderzoekt ze de experimentele grenzen van _custom fit _design door intensief samen te werken met andere kunstenaars, curatoren, architecten, ontwerpers en schrijvers. De op onderzoek gebaseerde interdisciplinaire aanpak van ARK weerspiegelt een generatie ontwerpers die een eigen autonome praktijk met werk in opdracht combineert. Als docent en coach die zich specialiseert in grafisch ontwerp, mediakunst en digital humanities, leidde en ontwikkelde Klap lesprogramma's en workshops voor kunstacademies en universiteiten van over de hele wereld — om makers te begeleiden en te inspireren, en om eerlijke relaties in hun omgeving te versterken. In 2022 won ARK het Gouden Kalf voor Beste Digitale Culturele Productie op het Nederlands Film Festival.
Yannick Verweij
Yannick Verweij is multidisciplinair kunstenaar en werkzaam als scenograaf en theatermaker. Hij studeerde scenografie aan de HKU Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en Drama aan de KASK Hogeschool voor de Kunsten Gent, België. Verweij beoefent meerdere disciplines binnen de (podium)kunst, waaronder het ontwerpen van decors, kostuums, belichting en video, evenals regisseren en schrijven. Hij heeft gewerkt voor onder andere de Nederlandse Nationale Opera, Theater Oostpool, Bochum Symphony Orchestra en Grand Théâtre de Genève, en geeft sinds 2018 ook les aan HKU Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. In zijn werk als scenograaf probeert Verweij ruimtes te creëren in de verbeelding van mensen, die hij koppelt aan concrete kwesties in onze dagelijkse samenleving. Deze ruimtes bieden een veilige plek voor het publiek om geconfronteerd te worden, te overdenken en te reflecteren.