Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

Through Artificial Eyes

Journalist Tara Lewis kijkt met Alice Bucknell, Tivon Rice en Richard Vijgen 'door kunstmatige ogen' naar hun artistieke praktijk. Ze gaat met hen in gesprek over hun AI-gebaseerde of -ondersteunde werk dat in Het Nieuwe Instituut te zien is. Ze voeren een 'Design Dialogue' over de toepassing van kunstmatige intelligentie in onderzoek, ontwerp en beeldende kunst.

7 april 2022 19:30 - 21:00

Richard Vijgen, 'De toekomst door toekomstige ogen', 2022. Foto Aad Hoogendoorn.

Alice Bucknell. Beeld uit de film 'Zonamata'.

Foto: Johannes Schwartz

Smartphones met gezichtsherkenning, slimme applicaties die buien kunnen voorspellen en ogenschijnlijke onschuldige luister-suggesties op muziek streaming sites. We kunnen in het dagelijks leven al nauwelijks meer om kunstmatige intelligenties (AI) heen.

Hoe verhoudt de rol van de kunstenaar zich tot die van kunstmatige intelligentie? Wat zijn interessante manieren van samenwerken? Wat zijn de spanningsvelden en risico's?

Ook in de kunst wordt AI steeds vaker gebruikt om werken te creëren, als hulpmiddel, als creatieve assistent of zelfs als voornaamste auteur. Dit zien we ook terug in musea. Momenteel zijn er in Het Nieuwe Instituut meerdere werken te zien die met behulp van kunstmatige intelligentie tot stand gekomen zijn. Tijdens deze Design Dialogue gaat moderator Tara Lewis in gesprek met drie makers die allen op een andere manier gebruik maken van kunstmatige intelligentie om werk te maken: Alice Bucknell, Tivon Rice en Richard Vijgen.

Alice Bucknell

Zonamata is een multimediaal werk gemaakt voor de tentoonstelling MVRDVHNI: The Living Archive of a Studio. Het is gebouwd in een game engine op basis van 3D-modellen uit het digitale archief van MVRDV. Het plot en script zijn geschreven door de kunstmatige intelligentie-taal GPT-3, waarmee het werk speculeert op een toekomstvisie die gegenereerd wordt door algoritmes, en de verstrengeling van architectuur, kunstmatige intelligentie, natuur en technologie die daar deel van uitmaakt.

Tivon Rice

Kunstenaar Tivon Rice maakte een installatie voor de tentoonstelling Het Tijdelijk Huis van Thuis. Hij trainde hiervoor vijf kunstmatig intelligenties (AI's) om beelden van interieurs uit het archief van Het Nieuwe Instituut te lezen. De AI's- leerden schrijven door werk van auteurs uit antropologie, filosofie, economie, literaire fictie en kinderliteratuur te lezen, om zo een speculatieve vergelijking te kunnen te maken tussen verschillende vormen van taal rondom onze privéruimtes. Iedere stem suggereert een andere waarneming van wat betekenisvol is aan een interieur.

Richard Vijgen

Onderzoeker-ontwerper Richard Vijgen ontwierp een installatie voor de tentoonstelling _De toekomst door kunstmatige ogen, 20 jaar VPRO Tegenlicht. _Hierin blikken bezoekers met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) terug op toekomstbeelden van de afgelopen twintig jaar. Door te spelen met de 'ogen' waarmee de computer het archief van VPRO Tegenlicht bekijkt, ervaar je van dichtbij hoe die informatie verwerkt. Wat voor patronen 'ziet' AI in die 555 uitzendingen?

Photo: Johannes Schwartz.

In gesprek met Tivon Rice

Werken met AI in de artistieke praktijk Het werk Reading Interiors van kunstenaar en docent Tivon Rice brengt beelden van interieurs samen met vijf door kunstmatige intelligentie (A.I.) gegenereerde stemmen. Deze stemmen van het kind, het thuis, de ruimte, de arbeider en de ander onderzoeken onze veranderende relatie met het huis in tijden van COVID-19. Het werk is onderdeel van de tentoonstelling Tijdelijk Huis van Thuis en bestaat uit een installatie in Het Nieuwe Instituut, te zien van juli 2021 tot en met september 2022, en een website waar gebruikers zelf beelden van interieurs kunnen uploaden - om vervolgens een stem te kiezen die het interieur leest.

lees verder

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.