James Bridle
10 november 2016 20:00 - 22:00
Thursday Night met James Bridle
We leven in een tijdperk waarin data, computerprocessen en digitale netwerken het fundament vormen van de manier waarop wij leven, werken en spelen - maar deze 'dingen' zijn vaak onzichtbaar voor ons, begraven in de grond, verspreid over de aardbol, of verborgen in regels computercode, en op die manier moeilijk te visualiseren en te bekritiseren. Ook belangrijke sociale kwesties zoals privacy en surveillance zijn verwikkeld geraakt in juridische en politieke debatten die ondoordringbaar zijn voor buitenstaanders. Eén plek waar al die debatten samenkomen is het sportveld, waar atleten worden gevolgd, getraind, en beoordeeld door netwerken van complexe technologie. Bridle zal de manieren onderzoeken waarop onzichtbare netwerken, militaire technologieën en nieuwe manieren van zien in de sport opduiken, en wat zij ons kunnen leren over het mens zijn in een tijdperk van machines.
Bridle vertrok vanuit zijn essay _Sneakers and Snoopers_. Hij nam de cameratechnologie waarmee de performance van de atleet in het stadion wordt vastgelegd als beginpunt en zoomde vervolgens uit naar de schaal van de stad en analyseerde de manier waarop Rio wordt bespied en gecontroleerd, tot ver na de Spelen.
Voorprogramma
De avond vond plaats in de context van de tentoonstelling _Control Syntax Rio. _Om 19.30 uur was er een kort voorprogramma in het teken van de interactieve webdocumentaire _51 Sprints _over het koningsnummer van de moderne Olympische Spelen: de 100 meter sprint. Het Nieuwe Instituut initieerde deze datagame waarbij het publiek de historische deelnemers opnieuw tegen elkaar kan laten lopen. Culturele, economische en fysieke 'voordelen' als land van herkomst, kleur en sekse kunnen worden geneutraliseerd om te zien wie er nu echt de snelste is.
James Bridle
Kunstenaar James Bridle bevraagt in zijn werk aspecten van het Westerse veiligheidsapparaat zoals drone surveillance, de deportatie van asielzoekers en de definiëring van burgerschap. Hij exposeert over de hele wereld en schrijft voor magazines en dagbladen als Wired, Domus en The Guardian. Hij introduceerde het begrip The New Aesthetic als aanduiding voor de verspreiding van de visuele taal van digitale technologie in de fysieke wereld.
Femke Herregraven
Femke Herregraven onderzoekt met haar werk welke nieuwe waardesystemen, materiële en geografische gevolgen ontstaan door wereldwijde financiële technologien en infrastructuren. Ze maakt zowel digitale werken als tekeningen, prints, sculpturen, video's en installaties.
Met de Olympische Spelen nog vers in het geheugen gaf kunstenaar James Bridle een lezing die vertrekt vanuit de relatie tussen tracking-technologieën ontwikkeld voor het sportveld en surveillance-technologieën gebruikt in de stad. Grafisch ontwerper Femke Herregraven trad op als respondent. Het nagesprek werd gemodereerd door Klaas Kuitenbrouwer van Het Nieuwe Instituut.