Ghostwriting Files x Onomatopee
Een ghostwriter of spookschrijver is iemand die teksten produceert op naam van iemand anders: een auteur die tegen betaling buiten beeld blijft. Door zijn project via online platforms als Fiverr uit te besteden aan goedkope anonieme arbeidskrachten, brengt Stefan Stefansson de veranderende positie aan het licht van de grafische ontwerper binnen het huidige economische klimaat, waarin arbeid in toenemende mate uitbesteed, vervangen, verhuld en verdrongen wordt.
19 september 2019 19:30 - 21:00
Hoe wordt de praktijk van de ontwerper gevormd door het groeiende aantal online freelance diensten en informele platformeconomieën? Het concept 'auteurschap' vermenigvuldigt en erodeert door een wildgroei aan software-menselijke hulpmiddelen en zakelijke instrumenten, een proces dat niet los kan worden gezien van de structurele omstandigheden in de creatieve sector. De vraag is of deze verschuiving de mogelijkheden van ontwerpers om hun beroep uit te oefenen onder druk zet, beperkt, of juist mogelijk maakt.
Op basis van praktijken die vraagtekens zetten bij de omstandigheden waaronder nomadische (grafische) ontwerparbeid vandaag de dag plaatsvindt, gaan we in dit gesprek op zoek naar nieuwe vormen van betrokkenheid - en van collectief auteurschap - in Nederland en daarbuiten. Met Stefan Stefansson, Silvio Lorusso, Lara Garcia Diaz en Fanfare (Freja Kir en Miquel Hervás Gómez).
Dit evenement is georganiseerd in samenwerking met Onomatopee Projects in Eindhoven en stadscurator Josh Plough en ligt in het verlengde van het rondetafelgesprek Bring Your Own Bricks en van de tentoonstelling 'Do or Delegate!' van curator Silvio Lorusso.
Stefan Stefansson
De in Nederland gevestigde kunstenaar en ontwerper Stefán Stefánsson komt oorspronkelijk uit IJsland. Na zijn afstuderen aan de Gerrit Rietveld Academie is hij zich gaan richten op de werkomgeving van de maker en op de alomtegenwoordige onbetaalde stage. In het werk The Ghostwriting Files gebruikt hij zijn eigen persona om een onderneming op te zetten waarin hij zijn werk uitbesteed aan andere makers via online platforms zoals Fiverr.
Lara García Díaz
Cultureel activist Lara García Díaz voert haar promotieonderzoek uit aan het Antwerp Research Institute for the Arts (ARIA). Ze doet sinds 2016 onderzoek naar de principes van precaire en culturele praktijken. Haar aanpak is gebaseerd op het idee van de 'commons' en op perspectieven uit de feministische theorie. Ze maakt deel uit van het Culture Commons Quest Office (CCQO), een interdisciplinair onderzoeksteam dat zich richt op de stedelijke commons als een cruciale bron voor duurzame creatieve arbeid. García Díaz werkte mee aan publicaties als What's the Use (Valiz, 2016), It is the microorganisms that will have the last word (La Capella, 2018), Exploring Commonism (Valiz, 2018) en Prekariart (Universidad del País Vasco, 2018). Ook levert ze als docent-onderzoeker regelmatig bijdragen aan tentoonstellingen, symposia en conferenties zoals Commonism. On Cohabitation (Biënnale van Venetië, 2018),_ Living Research: the Urgency of the Arts_ (Royal College Londen, 2019), Culture for Solidarity (Zemos 98 Sevilla, 2019), het Prelude Symposium (Biënnale van Oslo, 2019) en Life on Mars? (Palazzo Lombardia Milaan, 2019).
Fanfare
Fanfare (Freja Kir en Miquel Hervás Gómez) is een platform en ontwerpbureau voor interdisciplinaire samenwerking en grafisch ontwerp. Fanfare wil door middel van een dynamisch programma verkennende benaderingen en hedendaagse opvattingen over visuele beeldtaal en ontwerpmethodologie genereren en faciliteren. Via het jaarlijkse onderzoeksinitiatief FANFARE INC onderzoekt het platform de huidige omstandigheden waaronder creatief nomadisch werk en netwerken plaatsvinden. Onder steeds veranderende omstandigheden omarmt FANFARE INC de verschillende standpunten die tot haar komen door middel van gesprekken, bijdragen, professionele waarnemingen en reizende formats.
Silvio Lorusso
Het werk van Silvio Lorusso is gericht op culturen en retorische regimes die ingebed zijn in technosociale systemen. Hij werkt met de verhalen en tegenverhalen die platforms, apparaten en interfaces definiëren. Daarmee gaat hij in op de spanningen rond begrippen als arbeid, productiviteit, autonomie, zelfbestemming, ondernemerschap, precariteit en falen. In oktober publiceert Onomatopee zijn eerste boek Entreprecariat: Everyone is an Entrepreneur. Nobody is Safe. Silvio Lorusso is als onderzoeker verbonden aan het Institute of Network Cultures in Amsterdam, doceert Creative Coding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en is onderzoeker aan de Willem De Kooning Academie in Rotterdam. Daarnaast is hij lid van de vereniging Varia en maakt hij deel uit van de redactie van het Italiaanse tijdschrift voor grafisch ontwerp Progetto Grafico.