The Body is a Battlefield
8 september 2016 20:00 - 22:00
Nieuwe technologieën en middelen maken het mogelijk om ons lichaam steeds meer zelf vorm te geven, terwijl maatschappij en politiek onze fysieke identiteit het liefste als een vaststaand feit zien. Hoe om te gaan met deze conflicterende belangen? Met onder anderen hoogleraar filosofie Jos de Mul, ontwerper Simone C. Niquille en kunstenaar Philippine Hoegen. Lees het verslag van deze avond.
'Op welke manier transformeren digitale informatietechnologieën persoonlijke en culturele identiteit?' - Jos de Mul
'Online data kunnen een set identificaties opleveren die meer "jij" is dan de "jij" die rondloopt' - Simone C. Niquille
Ons lichaam is zowel onze kracht als onze zwakte. Door middel van ons lichaam ervaren en uiten we ons begrip van een 'zelf', tegelijkertijd vormt het lichaam het instrument waarmee maatschappij en staat ons definiëren en een identiteit opleggen. In de context van de tentoonstelling _The Life Fair. New Body Products_ werd samen met experts onderzocht hoe we het recht kunnen claimen om ons (veranderende) zelf te definiëren en hoe culturele, technologische en wetgevende raamwerken dit kunnen beperken of juist toestaan. Filosoof Jos de Mul en ontwerper Simone C. Niquille namen het voortouw in de discussie. Moderator van de avond was Philippine Hoegen.
Thursday Night Dinner
De ontwerpers van SulSolSal verzorgden een speciaal Thursday Night Dinner waarmee we ons lichaam de baas kunnen. Met vijf menu's waaronder het 'brain-boost' en 'anti-inflammatory' werpen ze een radicaal nieuwe blik op de traditionele voedselpiramide.
Simone Niquille
Simone C. Niquille is een Zwitserse ontwerper en onderzoeker. Met haar bureau Technoflesh onderzoekt zij de representatie van identiteit zonder lichaam, de digitalisering van biomassa, en de alomtegenwoordige optische blik van alledaagse voorwerpen. Ze voltooide een Bachelor in grafische vormgeving aan de Rhode Island School of Design in Providence (VS) in 2010 en behaalde een Master in Visual Strategies aan het Sandberg Instituut Amsterdam in 2013. Ze schreef een column over technologie, privacy en body modification voor Sang Bleu, is onderdeel van het design research collectief Space Caviar, en werkt als docent aan de Architectural Association in Londen. Voor de periode van juni tot en met december 2016 is Niquille als fellow verbonden aan Het Nieuwe Instituut.
Jos de Mul
Jos de Mul is professor Filosofische Antropologie en hoofd van de afdeling Filosofie van Mens en Cultuur aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Daarnaast is hij wetenschappelijk directeur van het onderzoeksinstituut Filosofie van Informatie en Communicatie Technologie. Het onderzoek van De Mul concentreert zich op de (deels overlappende) domeinen van filosofische antropologie, filosofie van kunst en cultuur en de filosofie van informatie- en communicatietechnologie. In 2010 was hij supervisor van het NWO-onderzoeksproject 'Playful Identities'. Het doel van dit programma was om te onderzoeken hoe digitale informatie- en communicatietechnologieën (de constructie van) persoonlijke en culturele identiteit transformeren. Publicaties van zijn hand zijn onder meer:_ Kunstmatig van nature. Onderweg naar Homo sapiens 3.0 _(2014) en Homo ludens 2.0. Play, Media, Identity (2015).
Philippine Hoegen
Philippine Hoegen woont en werkt in Brussel en Amsterdam. Haar werk bestaat voornamelijk uit performances en (video)installaties. Onderzoek speelt een belangrijke rol in haar praktijk waarin ze zich richt op onderwerpen als 'display' en de status van het object en de persoon. In Brussel rondde ze recentelijk het post-master performance- en artistiek onderzoekprogramma apass af. Met kunstenaar Carolien Stikker initieerde ze Brew, dat op onregelmatige basis events op het gebied van beeldende kunst organiseert. Hoegen geeft les aan de afdeling beeldende kunst van de AKV St Joost in Den Bosch en Breda. Met kunstenaar Banu Cennetoglu maakte zij Bent, een serie boeken van Turkse kunstenaars. Ze is actief in het politiek betrokken open platform State of the Arts. Zij verricht een praktijkgericht onderzoek getiteld: The Self as a Relational Infrastructure in Process: a practice based inquiry into personhood and subjectivity en treedt regelmatig op als moderator, zoals bij Marres in Maastricht en de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België in Brussel.