Shoppen voor een betere wereld: Nieuwe Instituut opent New Store 3.0 in Rotterdam
Pop-up conceptwinkel in eigen gebouw is derde stap richting een volledig regeneratieve museumwinkel.
28 november 2024
- Op 12 december opent pop-up conceptstore New Store in het Nieuwe Instituut, het nationale museum voor architectuur, design en digitale cultuur in Rotterdam.
- Het doel van New Store is om alternatieve vormen van winkelen, die een positieve bijdrage leveren aan mens en milieu, te testen en in de praktijk te brengen.
- Na edities tijdens Dutch Design Week en Milan Design Week zijn bij New Store 3.0 in het Nieuwe Instituut voor het eerst daadwerkelijk producten van zeven verschillende ontwerpers te koop.
- De winkel blijft minstens een jaar in het Nieuwe Instituut en ontwikkelt zich daarna geleidelijk tot een permanente winkel.
Welkom bij de New Store, de winkel die bijdraagt aan het behoud van de levende wereld, in plaats van die te belasten. Ons huidige consumptiegedrag gaat vaak gepaard met de uitputting van natuurlijke bronnen, het levert afval op en veroorzaakt vervuiling. Wat als winkelen mens en milieu kan helpen, in plaats van schaden?
Op donderdag 12 december opent in de foyer van het Nieuwe Instituut de derde editie van de pop-up New Store. In deze conceptwinkel onderzoekt het Nieuwe Instituut de mogelijkheden van regeneratieve retail en test deze in de praktijk. Bij deze editie zijn voor het eerst daadwerkelijke producten van zeven verschillende ontwerpers te koop.
De winkel is zes dagen per week tijdens de openingstijden van het Nieuwe Instituut gratis te bezoeken. De pop-up blijft minstens een jaar in het Nieuwe Instituut en ontwikkelt zich daarna geleidelijk tot een permanente winkel. Gedurende het jaar wordt de collectie uitgebreid met nieuwe producten.
Over New Store
New Store is een meerjarig onderzoekstraject van het Nieuwe Instituut. Het doel is om alternatieve vormen van winkelen, die een positieve bijdrage leveren aan mens en planeet, te testen en in de praktijk te brengen. Dit moet uiteindelijk leiden tot een volledig regeneratieve winkel. Tot die tijd fungeren de pop-ups van de New Store als proeftuin waar ideeën en voorstellen van ontwerpers in de echte wereld worden getest. Ook de verdienmodellen, regeneratieve criteria en de reacties van de consumenten worden continu geëvalueerd en gebruikt voor de doorontwikkeling van de New Store en de producten.
De producten
In New Store 3.0 vind je onder andere SeaWood van BlueBlocks, Reef van Urban Reef, Eggshell Ceramic van Atelier LVDW, Loop EarthRise Urn™ van Loop Biotech, Woolfiller van Heleen Klopper, Mother Reef van Oyster Heaven en de Duckweed Tile van Flip the City.
Elk product is het resultaat van samenwerkingen met lokale producenten en levert een positieve bijdrage aan het ecosysteem waarvan het deel uitmaakt. Bijvoorbeeld door het helpen herstellen van de aardbodem of oceanen, het creëren van habitat voor anders-dan-menselijk leven, of het ontwikkelen van een duurzame, kleinschalige lokale industrie.
Sommige producten nodigen consumenten bovendien uit om actief bij te dragen. Bijvoorbeeld door deelname aan een workshop, interview of activiteit, en zo co-creator te worden en te helpen met de doorontwikkeling van de New Store.
Onderzoekstraject en label
New Store is een initiatief van het Nieuwe Instituut, in samenwerking met de Internationale Architectuur Biennale Rotterdam (IABR) en onderzoeksbureau The Seeking State. De eerste editie van New Store tijdens Dutch Design Week 2023 in Eindhoven onderzocht alternatieve vormen van uitwisseling tussen producent en consument; met zeep van urine, doe-het-zelf-verlichting en inzichten in de herkomst van voedsel. New Store 2.0 op de Milaan Design Week in 2024 onderzocht nieuwe waardeketens, door afgeknipt haar van bezoekers te verwerken tot textiel en een borduurwerk. Ook werd de fysieke inrichting van de winkel zelf zo veel mogelijk circulair en duurzaam gemaakt.
Bij de aankomende derde editie van New Store worden niet alleen voor de eerste keer daadwerkelijke producten verkocht, maar werkt het Nieuwe Instituut ook samen met studenten van de master Betekeniseconomie aan de Hogeschool Rotterdam voor de ontwikkeling van het New Store Regeneratieve Label: een ‘keurmerk’ dat de regeneratieve impact van een product of dienst kan meten. Als onderdeel van het leerproces zijn de productontwerpers van de New Store gevraagd om hun product een impactscore te geven, die verder zal worden onderzocht en verbeterd. De resultaten van dit proces zullen tijdens de looptijd ook gepresenteerd worden in de winkel in het Nieuwe Instituut.
Meer informatie en opening
De officiële opening van New Store vindt plaats op donderdag 12 december om 19:00 uur in de foyer van het Nieuwe Instituut in Rotterdam. Bezoekers kunnen het assortiment ontdekken, de ontwerpers ontmoeten en direct een leuk, duurzaam cadeau voor de feestdagen aanschaffen. De opening is gratis, aanmelden kan hier. Na opening is de New Store zes dagen in de week gratis toegankelijk tijdens de openingstijden van het Nieuwe Instituut.
Kijk voor meer informatie over de New Store en de producten op www.new-store.nl
Noot voor de redactie, niet voor publicatie
Alle producten van New Store 3.0:
- Atelier LVDW - Eggshell Ceramics: € 90 - € 210
- BlueBlocks - SeaWood Materials: € 37,50 - € 62,50
- Loop Biotech - Loop EarthRise™: € 295
- Flip the City – Duckweed Tile: € 10
- Heleen Klopper – Woolfiller: € 19,50
- Urban Reef – Reef: € 1.500
- Oyster Heaven – Mother Reef: €75
Meer informatie over de New Store en de producten: www.new-store.nl
Beeld van de verkrijgbare producten is hier te downloaden.
Heb je vragen of verzoeken of wil je de opening op 12 december bijwonen? Neem contact op met Robin van Essel, persvoorlichter +31 (0)6 3803 9218, r.vanessel@nieuweinstituut.nl