LI-MA Symposium: Transformation Digital Art
Digitale kunst en cultuur hebben dringend zorg nodig. Het LI-MA symposium Transformation Digital Art toont hoe we dit het beste kunnen doen. Transformation Digital Art presenteert en onderzoekt de conservering van digitale kunst, met dit jaar speciale aandacht voor de iconische kunstwerken die deel uitmaken van de tentoonstelling REBOOT. Baanbrekende digitale kunst - nu verlengd tot en met 12 mei 2024.
22 februari 2024
Transformation Digital Art 2024
LI-MA's jaarlijkse internationale symposium over de conservering van digitale kunst.
21 maart bij Nieuwe Instituut, Rotterdam.
22 maart bij LI-MA, Amsterdam.
REBOOT. Pioneering Digital Art
Tentoonstelling van LI-MA en Nieuwe Instituut met sleutelwerken uit de periode 1960-2000, plus nieuwe werken door hedendaagse makers.
Te zien in Nieuwe Instituut, Rotterdam.
verlengd t/m 12 mei
Maandag 19 februari 2024, Amsterdam & Rotterdam
Digitale kunst en -cultuur kennen een rijke traditie in Nederland en wereldwijd. Het toegankelijk houden van deze kunstwerken vereist speciale aandacht. Nu talloze pionierende werken worden bedreigd, benadrukken LI-MA en Nieuwe Instituut samen de urgentie van het conserveren en archiveren van deze discipline. Dit is de kern van LI-MA's achtste jaarlijkse internationale symposium over het conserveren van digitale kunst.
Transformation Digital Art, vindt plaats op 21 en 22 maart bij het Nieuwe Instituut in Rotterdam en LI-MA in Amsterdam. Tijdens het symposium is ook ruimte voor een bezoek aan de tentoonstelling REBOOT. Baanbrekende digitale kunst. Aan de presentatie van de iconische werken in de tentoonstelling ging veel onderzoek en restauratie vooraf. Deze conserveringspraktijken - in context met de internationale praktijk - zullen tijdens het symposium worden besproken. De tentoonstelling is nu met zes weken verlengd en is te zien tot en met 12 mei 2024.
Transformation Digital Art 2024
Transformation Digital Art 2024 is het achtste internationale symposium van LI-MA over de conservering van digitale kunst. Dit jaar vindt het evenement plaats op twee verschillende locaties: op donderdag 21 maart wordt het symposium gehost door Nieuwe Instituut, Rotterdam en op vrijdag 22 maart vindt het plaats bij LI-MA, Amsterdam.
Transformation Digital Art 2024 richt zich op het tonen en bevragen van methoden voor de zorg voor digitale kunst, voor en door kunstenaars, instellingen, archivarissen, curatoren, conservatoren en wetenschappers. Tijdens deze editie staat het thema ‘legacies’ centraal. We zullen inzoomen op de nalatenschap van gerenommeerde kunstenaars die het discours over mediakunst hebben beïnvloed door buiten de grenzen van de discipline te denken en opereren. Ook brengen we hun werk in dialoog met dat van jongere generaties.
We openen het symposium met een lezing van Jacqueline Milner (La Trobe University, Melbourne). Hierin toont zij aan hoe het denken over nalatenschap nauw samenhangt met zorgdragen, feministische zorgethiek en politieke theorie en ethiek. Het afsluitende panel gaat dieper in op ‘zorg als gemeenschap’ en nieuwe platforms voor kennisdeling, met onder anderen Isabelle Maund en Ugo Pecoraio, Florian van Zandwijk en Constant Dullaart.
De uitdagingen in de conservering van iconische mediainstallaties staat centraal bij de sessies over : The Senster (1968-70) van Edward Ihnatowicz en Ideofoon I (1970) van Dick Raaijmakers. Verder worden presentatie- en conserveringsstrategieën voor netart werken besproken: Dragan Espenschied over emulatie in het tentoonstellen van Olia Lialina's werk, Claudia Roeck en Mauricio van der Maesen de Sombreff over JODI's wwwwwwwww.jodi.org (1995) en Jan Robert Leegte's Scrollbar Composition (2000), en Martina Haidvogl over het participatieve webgebaseerde kunstwerk Learning To Love You More (LTLYM) (2002-09) van Harrell Fletcher en Miranda July. Daarnaast zal Philippe Bettinelli (Centre Pompidou) ingaan op de unieke uitdagingen waar musea mee worden geconfronteerd bij het verwerven van NFT's. Overige sprekers en onderwerpen vindt u in het volledige programma van het symposium.
Het volledige programma en tickets voor Transformation Digital Art 2024 zijn nu hier beschikbaar.
Programma en ticketsREBOOT. Baanbrekende digitale kunst
REBOOT. Baanbrekende digitale kunst toont sleutelwerken van 1960 tot 2000, plus nieuwe interpretaties van hedendaagse makers. De tentoonstelling toont de impact van digitale technologie in kunst en samenleving en bouwt voort op de Digitale Canon van Nederland, samengesteld door experts in 2017-2019 en gemaakt in opdracht van LI-MA. REBOOT is een initiatief van Nieuwe Instituut en LI-MA.
REBOOT omvat twintig iconische werken van o.a. Edward Ihnatowicz, P. Struycken, Dick Raaijmakers, Steina, Driessens & Verstappen en Debra Solomon en nieuw in opdracht gemaakt werk van onder meer kunstenaar Jonas Lund, VR-kunstenaar Ali Eslami, Janilda Bartolomeu en game designer Play the City.
REBOOT is tot en met 12 mei te bezoeken in het Nieuwe Instituut, Museumpark 25, 3015 CB Rotterdam. Nieuwe Instituut is geopend van dinsdag tot en met zondag van 10.00 tot 17.00 uur, behalve op donderdag, van 10.00 tot 21.00 uur. Kijk op de website van het Nieuwe Instituut voor specifieke tijden waarop bepaalde werken geactiveerd zijn, en in de agenda voor gerelateerde evenementen.
Noot voor de redactie
- Download hier geselecteerde afbeeldingen uit eerdere edities van Transformation Digital Art.
- Bekijk hier de REBOOT-trailer.
- Download hier geselecteerde afbeeldingen van REBOOT.
- Voor meer informatie, aanvullend beeldmateriaal in hoge resolutie, interviews of andere persgerelateerde vragen kunt u contact opnemen met press@li-ma.nl.
LI-MA is hét expertisecentrum voor mediakunst. We werken aan het duurzaam toegankelijk houden van mediakunst.