Textiel van mensenhaar: Nieuwe Instituut presenteert 2e editie van pop-up New Store op Milan Design Week
Tijdens Milan Design Week 2024 van 16 tot 21 april presenteert het Nieuwe Instituut de tweede editie van de New Store. In deze experimentele pop-up shop, die zijn debuut beleefde tijdens Dutch Design Week 2023 in Eindhoven, testen we alternatieve vormen van produceren en consumeren die een positieve bijdrage leveren aan mens en planeet. New Store is geen tentoonstelling met passieve bezoekers: zij leveren de grondstoffen – in dit geval hun haar, tijd en ideeën – aan een nieuwe, circulaire waardeketen en worden co-creators van het eindproduct: duurzaam textiel en een borduurwerk. Dit meerjarig onderzoeksproject naar alternatieve vormen van winkelen leidt uiteindelijk tot een permanente New Store met regeneratieve producten in het Nieuwe Instituut in Rotterdam.
27 maart 2024
Menselijke consumptie gaat vaak gepaard met de uitputting van natuurlijke bronnen, het levert afval op en veroorzaakt vervuiling. Wat als winkelen in plaats daarvan kan helpen met de regeneratie het leven op aarde? In de New Store onderzoekt en test het Nieuwe Instituut zulke nieuwe, alternatieve manieren van produceren en consumeren in de praktijk. Door gebruik van ondergewaardeerde (afval)producten en transparante transacties creëren we nieuwe, duurzame waardeketens die een positieve bijdrage leveren aan mens en planeet. Bezoekers zijn er geen passieve klant, maar net zo goed de grondstof en co-creator van de eindproducten.
De New Store is onderdeel van de ambitie van het Nieuwe Instituut om een testing ground te zijn, waar nieuwe ideeën niet alleen onderzocht en voorgesteld worden, maar ook in de praktijk gebracht. De eerste editie van New Store vond plaats tijdens Dutch Design Week 2023 in Eindhoven, waar drie, via een open call geselecteerde ontwerpers experimenteerden met zeep van urine, doe-het-zelf-verlichting en verregaande inzicht in de reis die een vis aflegde voor deze op je bord belandde.
Het lange termijndoel van het New Store-project is een winkel waarvan zowel de producten als de fysieke plek zelf regeneratief zijn. New Store 2.0 is een volgende stap in die richting.
New Store 2.0
Tijdens de tweede editie van de New Store tijdens Milano Design Week 2024 presenteert het Nieuwe Instituut opnieuw een visie op hoe een regeneratieve winkel er in de toekomst uit zou kunnen zien. In de pop-up in socio-cultureel centrum Stecca 3.0 in het Milanese Isola Design District testen bezoekers en ontwerpers samen een nieuwe, circulaire waardeketen voor een afvalproduct waar we normaliter weinig waarde aan hechten: menselijk haar. In Europa wordt jaarlijks 72 miljoen kilo mensenhaar weggegooid. Toch bevat haar dezelfde keratine-eiwitvezels als wol en kan het op een vergelijkbare manier worden verwerkt.
New Store 2.0 bestaat in feite uit twee nieuwe waardeketens. In de eerste kunnen bezoekers een gratis knipbeurt krijgen van kapper Albert Fucci. Het afgeknipte haar wordt verzameld door de Nederlandse start-up Human Material Loop, dat een baanbrekende techniek heeft ontwikkeld voor het verwerken van haar tot hoogwaardige textielvezels. Ook bezoekers die zich niet willen laten knippen, kunnen samen met de Zuid-Koreaanse mixed-mediakunstenaar Woo Jin Joo meewerken aan de creatie van een borduurwerk van menselijk haar, met als doel actief het potentieel van dit materiaal te onderzoeken en het stigma over het gebruik van menselijke afvalproducten te overwinnen.
Naast producten kunnen ook fysieke winkels zelf ontzettend slecht voor mens en planeet zijn. New Store 2.0 streeft ernaar om ook de winkel zelf net zo duurzaam te laten zijn als de producten. De ruimtelijke en visuele realisatie is daarom een samenwerking tussen verschillende ontwerpers, die verschillende vormen van circulair en duurzaam design onderzoeken en gebruiken: grafisch ontwerper Cengiz Mengüç, circulair interieurontwerpers OS_Studio & Jeroen Wand en duurzame, modulaire inrichting van Falsework met steun van het lokale timmerbedrijf BRIChECO.
Aric Chen, algemeen en artistiek directeur van het Nieuwe Instituut: “New Store is een van onze ‘testing grounds’, waar we nieuwe ideeën in de praktijk naar de echte wereld brengen om te zien hoe ze werken. Voor ons als culturele instelling gaat het niet alleen om het bespreken en presenteren van de ideeën van ontwerpers om onze vele sociale en ecologische uitdagingen het hoofd te bieden, maar ook om het uitvoeren ervan.”
Meer informatie
De tweede editie van de New Store is gratis te bezoeken tijdens Milan Design Week van 16 tot 21 april 2024 in Stecca 3.0, Via Gaetano de Castillia 26, Isola Design District, Milaan. New Store is een samenwerking met Temporiuso en wordt mogelijk gemaakt door regeneratieve partner New Order of Fashion.
Het New Store-project is een langlopend onderzoekstraject in samenwerking met de Internationale Architectuurbiënnale Rotterdam (IABR) en onderzoeksbureau The Seeking State. Het is de bedoeling dat op langere termijn een fysieke New Store zal openen in het Nieuwe Instituut in Rotterdam.
Kijk voor meer informatie op de pagina van New Store.
Noot voor de redactie, niet voor publicatie
Pers is van harte welkom om tijdens Milan Design Week langs te komen in Stecca 3.0 (Via Gaetano de Castillia 26, Isola Design District, Milaan). Vooraf aanmelden via r.vanessel@nieuweinstituut.nl wordt op prijs gesteld zodat we kunnen zorgen voor een goede ontvangst. Daarnaast organiseert het Nieuwe Instituut een besloten ontbijtsessie met artistiek en algemeen directeur Aric Chen op woensdag 17 april tussen 09:00 en 10:00 uur. Tijdens deze ontspannen dagstart praten we je graag bij over onze projecten en plannen. Om je aan te melden, neem contact op via r.vanessel@nieuweinstituut.nl.
Begeleidend beeld is hier te downloaden.
Neem voor overige vragen en verzoeken contact op met Robin van Essel, persvoorlichter, 06-3803 9218, r.vanessel@nieuweinstituut.nl.