Innovation at the World Expo 1851 - now
Persbericht Innovation at the World Expo
10 maart - Naar aanleiding van de 34e Wereldtentoonstelling die dit voorjaar opent in Milaan, belicht Het Nieuwe Instituut van 26 april t/m 23 augustus het fenomeen in drie tentoonstellingen: Wat is Nederland, Tuin van machines en GLAS. Terugkerende vraag in het programma is: onder welke condities komt innovatie tot stand, en welke rol spelen ontwerpers in dat proces?
Van oudsher komen in de massaal bezochte Wereldtentoonstellingen sterk uiteenlopende ambities samen, waarbij boven alle verschillen uit het geloof in vooruitgang overheerst. Op de meest spectaculaire wijzen hebben de evenementen - die iconische bouwwerken als de Eiffeltoren in Parijs en het Atomium in Brussel opleverden - telkens een toekomstbeeld gepresenteerd waarin technologische innovatie het onbereikbare dichterbij bracht. Het vermogen van ontwerpers om het ongeziene in beeld te vangen, is voor Het Nieuwe Instituut een belangrijke drijfveer voor het ontwikkelen van een uitgebreid programma rond het thema van de Wereldtentoonstelling.
Gewoontegetrouw worden de laatste ontwikkelingen op het gebied van techniek en industriële productie op de Wereldtentoonstelling gekoppeld aan de culturele en sociale progressie van landen en gemeenschappen. Meer of minder expliciet wenst ieder paviljoen de nationale identiteit van het land uit te dragen, en tegelijk een signaal af te geven van zijn morele, politieke of economische superioriteit. Zowel de Wereldtentoonstelling als geheel als de afzonderlijke landenpaviljoens komen voort uit een gelegenheidscoalitie van staten, marktpartijen en sociaal-culturele instanties. Hun ambities worden samengebald in een architectonisch statement (het paviljoen), een verhaallijn (de expositie), en een presentatiewijze (media en objecten). De cruciale rol van (technologische) innovatie voor nationale economieën en culturen staat daarbij altijd voorop, vraagtekens worden er nauwelijks geplaatst. Maar hoe nationaal is innovatie tegenwoordig nog te duiden? En welke rol kan het culturele domein nog claimen in de steeds meer marktgedreven innovatieketens?
Programma
Wat is Nederland. 14 deelnames aan de Wereldtentoonstelling
In de tentoonstelling Wat is Nederland schetst curator Stephan Petermann (AMO, de onderzoekscomponent van OMA) een portret van 14 Nederlandse bijdragen aan de Wereldtentoonstellingen sinds 1910.
GLAS. Voertuig van vooruitgang
De tentoonstelling GLAS laat aan de hand van de lens, de reageerbuis en de glasvezelkabel zien hoe het oudste door mensen vervaardigde materiaal al eeuwenlang vooruitgang mogelijk maakt.
Tuin van Machines
De Tuin van Machines toont een wereld waarin machines niet alleen met mensen, maar ook met planten en dieren leren samenleven.
Rotterdamse Innovatiemarkt
De innovatiemarkt biedt grote en kleine Rotterdamse bedrijven en instellingen een podium om hun innovatieve product, proces of concept aan het publiek te tonen.
De Brief van Mansholt
In 1972 bepleitte landbouwminister Sicco Mansholt een radicale ecologische koerswijziging. Zijn brief vormt de aanleiding voor een serie openbare debatten tijdens Milaan Expo 2015, dat het thema 'Feeding the Planet. Energy for Life' voert.
Lees meer over Programma Innovation at the World Expo
Noot voor de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Femke Cuijpers van de afdeling Marketing Communicatie en Commercie via f.cuijpers@hetnieuweinstituut.nl of 06-51556993