VR-experimenten in het archief
25 september 2025 - 29 november 2025
Met Virtual Reality brengen we ontwerpen uit de Rijkscollectie voor Nederlandse Architectuur en Stedenbouw tot leven. In de ontwerpstudio The Virtual Architecture Museum hebben studenten van de TU Delft onderzoek gedaan naar de relatie tussen ruimtelijk ontwerp, media en historiografie - de analyse van geschiedschrijving - door gebruik te maken van VR-technieken.
Tentoonstellingsgebouwen
De studenten bestudeerden historische voorbeelden van tentoonstellingsgebouwen, zoals panorama's, musea en paviljoens van wereldtentoonstellingen. Analyses van deze gebouwen vertaalden ze naar driedimensionale, virtuele omgevingen om zo op een nieuwe manier verhalen te vertellen met archiefmateriaal.
In de presentatie worden drie projecten van The Virtual Architecture Museum uitgelicht: Hendrik Wijdevelds paviljoen voor de Holland-Amerika Lijn op de wereldtentoonstelling in Parijs in 1937, het Philips-paviljoen ontworpen door Le Corbusier, Iannis Xenakis en Edgar Varèse voor de wereldtentoonstelling in Brussel in 1958, en MVRDV’s Nederlandse paviljoen voor de Expo 2000 in Hannover. Met behulp van VR-headsets kun je deze virtuele omgevingen zelf ervaren.
Research in Progress
VR-experimenten in het archief is de eerste presentatie in de reeks Research in Progress. Twee keer per jaar biedt het Re-Centre een platform voor onderzoek in en naar de Rijkscollectie voor Nederlandse Architectuur en Stedenbouw. Met deze presentaties willen we nieuwe perspectieven op de collectie tonen en prikkelende uitwisselingen op gang brengen.
VR-experimenten in het archief is ontwikkeld in samenwerking met de TU Delft en het Jaap Bakema Study Centre.
The Virtual Architecture Museum Research and Design Studio, 2023–2025
The Virtual Architecture Museum ontwerpstudio van de TU Delft is een masterstudio die ontwerp en onderzoek combineert. Niet alleen bestuderen studenten historische voorbeelden, ze ontwerpen ook een klein mediapaviljoen waarin ze de relatie tussen de virtuele en de fysieke ervaring interpreteren. Nieuwe digitale technologieën maken dat het studentenwerk op vanzelfsprekende wijze multimediaal van karakter is.
Deze website verzamelt de uitkomsten tot nu toe.