Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

The Hoodie

30 november 2019 - 22 augustus 2020

Home

What We Are Made Of

In het kader van The Hoodie hebben Het Nieuwe Instituut en curator Lou Stoppard verschillende kunstenaars uitgenodigd om vanuit hun eigen perspectief en praktijk met een nieuw kunstwerk te reageren op de thematiek van het project. Angelica Falkeling gaat in hun mixed-media-installatie What We Are Made Of in op katoen, het materiaal waar de meeste hoodies van gemaakt zijn. In dit werk over een van de meest gebruikte 'grondstoffen van ons dagelijks leven' verkent Falkeling met behulp van audio en sculpturale elementen welke impact de katoenindustrie heeft op de betrokken samenlevingen en het klimaat.

What We Are Made Of. The Hoodie, 2019. Foto: Het Nieuwe Instituut

What We Are Made Of. The Hoodie, 2019. Foto: Het Nieuwe Instituut

What We Are Made Of. The Hoodie, 2019. Foto: Het Nieuwe Instituut

Falkeling zegt over de installatie: "Het jaarlijkse oogstseizoen van katoen is weer aangebroken. Hoodies worden van katoen gemaakt. Historicus Sven Beckert beschrijft in zijn boek _Katoen. De opkomst van de moderne wereldeconomie_ hoe deze natuurlijke vezel zich - in vergelijking met andere grondstoffen als hennep, vlas en wol - vanwege het uitzonderlijke vermogen om kleur op te nemen en te behouden kon ontwikkelen tot een drijvende kracht achter de kapitalistische wereldmarkt. Tegenwoordig vullen activistische groeperingen en families in Indonesië, Bangladesh en India fabriekspijpleidingen met beton om hun land en hun gemeenschappen te beschermen tegen de vervuiling en de onttrekking van water die de katoenindustrie met zich meebrengt.

What We Are Made Of vertelt onderling verweven verhalen over katoen en de mensen die met dit materiaal werken.

Het werk speelt zich af in de Oezbeekse regio rond het Aralmeer. Deze verzameling zoutwaterbekkens vormde ooit het op drie na grootste meer ter wereld, maar is nu berucht vanwege grootschalige verwoestijning; een natuurramp van wereldwijd belang. De katoenproductie in dit gebied steunt op dwangarbeid (moderne slavernij). _What We Are Made Of _is een artistiek en pedagogisch project over de grondstoffen van ons dagelijks leven."

"In dit audioboek volgen we Aida tijdens een bezoek aan de boerderij van haar ouders in de buurt van de Oezbeekse stad Noekoes, waar haar familie elk seizoen weer gedwongen wordt om op de katoenvelden te werken. Ook ontmoeten we Mike, een muzikant die in L.A. woont, en Cassandra, een influencer uit Wenen die 80% pro-veganistisch is en zich probeert te verzetten tegen fast-fashion, maar er misschien juist wel verslaafd aan is", aldus Falkeling.

Materiële, meer-dan-menselijke interpretatie van de hoodie

In zowel de tentoonstelling als de on- en off-site-programmering van The Hoodie is er vooral veel aandacht voor de sociale, culturele en politieke narratieven en associaties die de trui vertegenwoordigt. De 'menselijke maat' vormt in de meeste verhaallijnen in de tentoonstelling de maatstaf waarlangs de relevantie en betekenis van de hoodie worden afgemeten. In de bijdrage van kunstenaar Angelica Falkeling wordt hier een meer-dan-menselijke lezing van het kledingstuk aan toegevoegd. De materiële eigenschappen en het productieproces waarin het tot stand komt staan centraal. Falkeling vervlecht de menselijke ervaring van dwangarbeiders en de verwoesting van belangrijke natuurgebieden in een gezamenlijke aanklacht tegen de uitbuitingslogica waarvan de hedendaagse mode-industrie een exponent is.

Hoewel ze zich ervan bewust is dat een kritische ecologische benadering van de mode-industrie op zichzelf een hele reeks tentoonstellingsprojecten zou kunnen vullen, beschouwt curator Lou Stoppard de installatie van Angelica Falkeling al als een waardevolle stem in The Hoodie. Een werk als What We Are Made Of kan de aanleiding vormen van een uitvoeriger gesprek over duurzaamheid en een wereldbeeld waarin verder wordt gekeken dan productiviteit en winst die ten koste gaan van mensenlevens en de planeet.

Angelica Falkeling

Angelica Falkeling (Degerfors, Zweden, 1988) maakt locatie-specifieke installaties met behulp van elementen uit liveperformance, textielbewerking, beeldhouwkunst, bewegend beeld, teksten en andere tentoonstellingsformats. Falkeling houdt zich vanuit een queer, feministisch en intersectioneel standpunt bezig met economische en ecologische aspecten van de kunstenaarspraktijk. Falkeling werd geboren in Zweden, maar woont en werkt sinds 2015 in Rotterdam. De kunstenaar neemt vaak de gedaante aan van een queer aanjager, kleermaker en verhalenverteller die experimenteert met handwerktechnieken die in gesprekken van de ene generatie op de andere worden doorgegeven, met humor en met geologische tijd.

Angelica Falkeling, 'Food Pockets', 2019.

Angelica Falkeling, 'Gift Economy', 2019.

Onderdeel van Tijdelijk Modemuseum

Fashion Data Curator en modetheoreticus José Teunissen stelde in het kader van het Tijdelijk Modemuseum het programma Fashion Data samen, dat bestond uit een deeltentoonstelling, verschillende activiteiten en een online en offline publicatie waarin het onethische en niet-duurzame functioneren van het huidige modesysteem werden aangekaart en werden voorzien van een aantal voorbeelden van (met name Nederlandse) ontwerpers die met behulp van slow fashion een alternatief proberen te bieden.

lees verder

Essay van José Teunissen

Fashion Data Het essay 'Fashion Data: over het falende modesysteem en alternatieve oplossingen' van José Teunissen is terug te lezen in het webmagazine van het Tijdelijk Modemuseum. De gehele publicatie is online beschikbaar via ISSUU.

lees verder

Thursday Night Live!

Fashion Data Er werd in het kader van Fashion Data een avond georganiseerd in samenwerking met festival en kennisplatform Stripped - A New Look at Fashion, dat onderzoek doet naar 'de andere kant van mode'. Er was onder meer een filmvertoning van de onthullende documentaire _The True Cost_, die net als Falkeling stilstaat bij de kleren die we dragen, de mensen die ze maken en de invloed die het productieproces heeft op de planeet; "wie betaalt er nu echt de prijs voor de kleren die wij kopen?"

lees verder

Installatie in het Tijdelijk Modemuseum

Fashion Machine Kunstenaar, materiaalonderzoeker en modeontwerper Conny Groenewegen ontwikkelde voor het Tijdelijk Modemuseum en Fashion Data de installatie _Fashion Machine_, die het productiemechanisme en de schaal van de fast-fashion-industrie voelbaar maakte, terwijl er in de alternatieve 'sweatshop' in de tentoonstellingsruimte in Het Nieuwe Instituut een nieuwe vorm en haast activistische lading werd gegeven aan een banaal materiaal als fleece.

kijk verder

Installatie in Neuhaus

Pandora's Box Als lid van het collectief NON+ was Groenewegen ook een van de initiatiefnemers achter de installatie _Pandora's Box_. Met een grootschalig spiegelend 'hamsterwiel' en een tunnel met mouwen van fleece nam het een prominente plek in binnen het filosofielokaal van tijdelijke academie voor meer-dan-menselijke kennis Neuhaus. Het werk speelde in op de verbeeldingskracht van ontwerpers, mythologie, technologie, filosofie en spel. Het maakt deel uit van een serie over de notie van 'Synthetic Time', waarin onder meer het lineaire tijdsbegrip dat ook het denken in onze industrieën en productiesystemen bepaalt, geanalyseerd wordt.

Er loopt een duidelijke (kunststof)draad van Fashion Machine naar Pandora's Box. In het latere werk ontspint zich immers ook een tweeledig verhaal over de efficiënte massaproductie van kleding en de langdurige vernietiging van de leefomgeving die daarmee gepaard gaat. Kunststofvezels als fleece zijn tegelijkertijd heel snel en bijzonder traag: ze kunnen de gewenste productiesnelheid van het laatkapitalisme nog net bijbenen, maar zijn zo slecht afbreekbaar dat ze vervolgens een eeuwigheid op het aardoppervlak aanwezig blijven.

kijk verder

Onderdeel van Tijdelijk Modemuseum

Fashion Data Curator en modetheoreticus José Teunissen stelde in het kader van het Tijdelijk Modemuseum het programma Fashion Data samen, dat bestond uit een deeltentoonstelling, verschillende activiteiten en een online en offline publicatie waarin het onethische en niet-duurzame functioneren van het huidige modesysteem werden aangekaart en werden voorzien van een aantal voorbeelden van (met name Nederlandse) ontwerpers die met behulp van slow fashion een alternatief proberen te bieden.

lees verder

Essay van José Teunissen

Fashion Data Het essay 'Fashion Data: over het falende modesysteem en alternatieve oplossingen' van José Teunissen is terug te lezen in het webmagazine van het Tijdelijk Modemuseum. De gehele publicatie is online beschikbaar via ISSUU.

lees verder

Thursday Night Live!

Fashion Data Er werd in het kader van Fashion Data een avond georganiseerd in samenwerking met festival en kennisplatform Stripped - A New Look at Fashion, dat onderzoek doet naar 'de andere kant van mode'. Er was onder meer een filmvertoning van de onthullende documentaire _The True Cost_, die net als Falkeling stilstaat bij de kleren die we dragen, de mensen die ze maken en de invloed die het productieproces heeft op de planeet; "wie betaalt er nu echt de prijs voor de kleren die wij kopen?"

lees verder

Installatie in het Tijdelijk Modemuseum

Fashion Machine Kunstenaar, materiaalonderzoeker en modeontwerper Conny Groenewegen ontwikkelde voor het Tijdelijk Modemuseum en Fashion Data de installatie _Fashion Machine_, die het productiemechanisme en de schaal van de fast-fashion-industrie voelbaar maakte, terwijl er in de alternatieve 'sweatshop' in de tentoonstellingsruimte in Het Nieuwe Instituut een nieuwe vorm en haast activistische lading werd gegeven aan een banaal materiaal als fleece.

kijk verder

Installatie in Neuhaus

Pandora's Box Als lid van het collectief NON+ was Groenewegen ook een van de initiatiefnemers achter de installatie _Pandora's Box_. Met een grootschalig spiegelend 'hamsterwiel' en een tunnel met mouwen van fleece nam het een prominente plek in binnen het filosofielokaal van tijdelijke academie voor meer-dan-menselijke kennis Neuhaus. Het werk speelde in op de verbeeldingskracht van ontwerpers, mythologie, technologie, filosofie en spel. Het maakt deel uit van een serie over de notie van 'Synthetic Time', waarin onder meer het lineaire tijdsbegrip dat ook het denken in onze industrieën en productiesystemen bepaalt, geanalyseerd wordt.

Er loopt een duidelijke (kunststof)draad van Fashion Machine naar Pandora's Box. In het latere werk ontspint zich immers ook een tweeledig verhaal over de efficiënte massaproductie van kleding en de langdurige vernietiging van de leefomgeving die daarmee gepaard gaat. Kunststofvezels als fleece zijn tegelijkertijd heel snel en bijzonder traag: ze kunnen de gewenste productiesnelheid van het laatkapitalisme nog net bijbenen, maar zijn zo slecht afbreekbaar dat ze vervolgens een eeuwigheid op het aardoppervlak aanwezig blijven.

kijk verder

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.