Monumenten voor Vrede
Interventies
Studio Makkink & Bey nodigde drie kunstenaars en ontwerpers uit om in de vorm van interventies de confrontatie aan te gaan met het historische materiaal in de tentoonstelling Monumenten voor Vrede.
Lissa Zengerink
Something New
Ontwerper Lissa Zengerink (1989) is tijdelijk 'bewoner' van Het Nieuwe Instituut. Vanuit de tentoonstellingsruimte werkt zij aan het ontwerp van een futuristisch monument. De basis daarvoor legde zij in een drie dagen lange dialoog met archivaris Alfred Marks. Met haar project 'Check Out These 17 Amazing Stories About Grief And Relief, What Happens Next Will Amaze You&' uit zij haar fascinatie voor een internetloze toekomst.
Yuri Veerman & Martijn Engelbregt
Something Borrowed
Kunstenaar en ontwerper Yuri Veerman (1982) opent de tentoonstelling Monumenten voor Vrede met een plaatsspecifieke installatie van zijn verzameling 'Free T-shirts'. Veerman bestelde de T-shirts online waar ze worden aangeboden tussen de 'Free' bumperstickers en koelkastmagneten. Een industrie van opportunisme, verkleed als symbool van idealisme. Tevens selecteerde Yuri Veerman een werk van 'proceskunstenaar' Martijn Engelbregt (1972). Engelbregt vroeg mensen opnieuw contact te maken met de aarde door de aarde letterlijk de hand te schudden als uitdrukking van het belang van naastenliefde. Tijdens de opening van Monumenten voor Vrede droeg Yuri Veerman een korte tekst voor over zijn grootvader die mensen smokkelde tijdens de Tweede Wereld Oorlog.
Philip Lüschen
Something Blue
Kunstenaar Philip Lüschen (1983) ontwikkelde een installatie, waarmee op een interactieve wijze een verhouding tot het publiek wordt aangegaan. Lüschen maakt plaats specifiek werk, vermomt sculpturen als gebruiksvoorwerpen, en vat zijn tekeningen op als mogelijke scenario's voor het dagelijks leven. Met zijn interventie 'De Oorlogsromanticus Test' onderzoekt Lüschen de scheidslijn tussen verveling in tijden van vrede en de romantiek van het oorlogvoeren.