Malware: Symptoms of Viral Infection
4 juli 2019 - 9 november 2019
Computervirussen stelen, beschadigen en bedreigen onze meest gevoelige informatie, bestanden en privacy. Hoewel we alle mogelijke pogingen doen om besmetting te voorkomen, heeft een goed gemaakt computervirus ook iets spannends, en zelfs 'moois'. De meest beruchte exemplaren staan centraal in de tentoonstelling Malware, samengesteld door Bas van de Poel en Marina Otero Verzier. Ze vormen het uitgangspunt voor een verkenning van vragen over veiligheid, oorlogsvoering en geopolitiek in tijden van snelle technologische ontwikkeling.
Malware: impressie van de tentoonstelling
Het computervirus begon ooit als onschuldige grap onder nerds, maar is inmiddels uitgegroeid tot een digitaal wapen van geopolitiek belang. De designpraktijk die achter virussen schuilgaat blijft vaak verborgen, maar wordt in deze tentoonstelling juist uitgelicht. Emulatiesoftware, archiefmateriaal en artistieke interpretaties verbeelden verschillende momenten in de transitie van hobbywerk naar ingrijpende vormen van cybercriminaliteit op internationale schaal. Zo wordt de paradox van de 'schoonheid' en complexiteit van dit soort technologie zichtbaar gemaakt: hoe slimmer het ontwerp van een virus in elkaar zit, des te schadelijker zijn de mogelijke gevolgen.
Cruciale infrastructuren
In het streven naar productiviteit en efficiency is de maatschappij steeds zwaarder gaan leunen op digitale technologieën, die bovendien bijna allemaal onderling verbonden zijn. Dit heeft ertoe geleid dat cruciale infrastructuren als de water- en energievoorziening, overheidsinstellingen, banken en transport vatbaarder dan ooit zijn geworden voor besmetting met computervirussen. Er worden daarnaast grote stappen gezet in kunstmatige intelligentie en machine learning, waarmee ook kwaadwillende programma's zich steeds beter leren aanpassen aan menselijk gedrag en emoties.
De wanorde en schade die niet-menselijke actoren als virussen kunnen aanrichten neemt toe. Ze vertegenwoordigen geen uniform, abstract 'kwaad,' maar elk afzonderlijk een unieke combinatie van verfijnd design aan de ene kant en potentiële vernietiging aan de andere. Dit levert de ontwerpgemeenschap een volgende uitdaging op: hoe kan ze veiligheid en privacy onder de huidige omstandigheden leren vormgeven op een manier die opgewassen is tegen kwaadwillende hackers, malware en cyberoorlogsvoering?
Het onderzoek voor de tentoonstelling wordt uitgevoerd door Bas van de Poel, in samenwerking met de afdeling Research van Het Nieuwe Instituut.
Malware is onderdeel van de programmalijn Landschap & Interieur en sluit aan bij de activiteiten van Het Nieuwe Instituut op het gebied van digitale cultuur. Het project bouwt voort op de tentoonstelling _Sleep Mode: The Art of the Screensaver_ en is verbonden aan Steve Bannon: A Propaganda Retrospective.
Het Nieuwe Instituut heeft zich eerder met een aantal van de centrale vraagstukken van Malware bezig gehouden in projecten als Bot Club, Reading Room, Vertical Atlas, DATAstudio (De Staat van Eindhoven) en Architecture of Security.
Op 4 juli 2019 opende Malware met een speciaal openingsprogramma met Jussi Parikka.
CuratorsBas van de Poel, Marina Otero Verzier
Spatial designAstin le Clercq, Bas van de Poel
Graphic designAstin le Clercq
Virus Visuals Tomorrow Bureau, Bas van de Poel
Web coverVera van de Seyp, Marc Vermeeren, Bas van de Poel
Sound designRandall MacDonald