Dutch, More or Less. Hedendaagse architectuur, design en digitale cultuur
Dutch, More or Less is een tentoonstelling over ruim dertig jaar ontwerp uit Nederland. Aanstormende ontwerpers zijn uitgenodigd om voor deze tentoonstelling nieuw werk te maken, en daarmee een voorschot te nemen op de toekomst van (Dutch?) design. De tweede in een reeks wisselende installaties is Nieuwe Planter's Chair, van Yassine Ben Abdallah en Mileno Guillorel-Obregón, te zien van 7 november 2024 t/m 30 maart 2025.
Met hun Nieuwe Planter’s Chair geven ontwerpers Yassine Ben Abdallah en Mileno Guillorel-Obregón een nieuwe invulling aan een ontwerp dat we kennen uit de koloniale tijd. Met de deconstructie en reconstructie van de stoel verkennen zij de sporen van het kolonialisme in de moderne designpraktijk.
Dit soort stoelen — met lage zitting, achterover hellende rugleuning en armleuningen die doorlopen in voetensteunen — stond uitsluitend in dienst van de ontspanning van de witte, mannelijke kolonist. In zijn troon van voorrechten kon hij comfortabel achteroverleunen, uitkijkend over 'zijn' domein, terwijl de inheemse bevolking hem bediende. De stoel, doordrenkt met raciale en gendergerelateerde machtsrelaties, belichaamt het privilege en de wereldvreemdheid van hen die heersten over bezet gebied.
In deze hedendaagse herinterpretatie hebben Yassine Ben Abdallah en Mileno Guillorel-Obregón een traditionele Planter’s chair gedeconstrueerd en opnieuw ontworpen met behulp van industriële aluminiumprofielen. Door het industriële materiaal af te zetten tegen het handbewerkte tropische hout en geweven riet, leggen ze een directe relatie tussen de uitbuiting onder het kolonialisme en de wereldwijde aanleverroutes en productieketens van de ontwerpindustrie. Het resultaat roept een kritische vraag op: waar bevindt zich de nieuwe plantage?